Z Orthop Unfall 2017; 155(05): 539-548
DOI: 10.1055/s-0043-115120
Aus den Sektionen – AE Deutsche Gesellschaft für Endoprothetik
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Indication Criteria for Total Knee Arthroplasty in Patients with Osteoarthritis – A Multi-perspective Consensus Study

Artikel in mehreren Sprachen: English | deutsch
Jochen Schmitt*
1   Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus, TU Dresden
,
Toni Lange*
1   Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus, TU Dresden
2   UniversitätsCentrum für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden
,
Klaus-Peter Günther
2   UniversitätsCentrum für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden
,
Christian Kopkow
1   Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus, TU Dresden
3   Department für Angewandte Gesundheitswissenschaften, Hochschule für Gesundheit, Bochum
,
Elisabeth Rataj
1   Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus, TU Dresden
,
Christian Apfelbacher
4   Medizinische Soziologie, Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universitätsklinik Regensburg
,
Martin Aringer
5   Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie e. V. (DGRh)
,
Eckhardt Böhle
6   Deutscher Verband für Physiotherapie e. V. (ZVK)
,
Hartmut Bork
7   Sektion Rehabilitation – Physikalische Therapie (DGOU)
,
Karsten Dreinhöfer
8   Orthopädie Berlin Humboldtmühle, Medical Park
,
Niklaus Friederich
9   Deutsche Arthrose-Hilfe e. V.
,
Karl-Heinz Frosch
10   Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie e. V. (DGU)
11   Deutsche Kniegesellschaft e. V. (DKG)
,
Sascha Gravius
12   Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und orthopädische Chirurgie e. V. (DGOOC)
,
Erika Gromnica-Ihle
13   Deutsche Rheuma-Liga Bundesverband e. V.
,
Karl-Dieter Heller
14   AE – Deutsche Gesellschaft für Endoprothetik e. V.
15   Berufsverband für Orthopädie und Unfallchirurgie e. V. (BVOU)
,
Stephan Kirschner
14   AE – Deutsche Gesellschaft für Endoprothetik e. V.
,
Bernd Kladny
16   Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie e. V. (DGOU)
,
Hendrik Kohlhof
12   Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und orthopädische Chirurgie e. V. (DGOOC)
,
Michael Kremer
10   Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie e. V. (DGU)
,
Nicolai Leuchten
5   Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie e. V. (DGRh)
,
Maike Lippmann
17   Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus, TU Dresden
,
Jürgen Malzahn
18   Abteilung Stationäre Versorgung, Rehabilitation, AOK Bundesverband, Berlin
,
Heiko Meyer
14   AE – Deutsche Gesellschaft für Endoprothetik e. V.
,
Rainer Sabatowski
19   Universitätsschmerzzentrum, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden
,
Hanns-Peter Scharf
20   Orthopädisch-Unfallchirurgisches Zentrum, Universitätsklinikum Mannheim
,
Johannes Stoeve
12   Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und orthopädische Chirurgie e. V. (DGOOC)
,
Richard Wagner
21   Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie e. V. (DGORh)
,
Jörg Lützner
2   UniversitätsCentrum für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
19. Oktober 2017 (online)

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Abstract

Background and Objectives Knee osteoarthritis (OA) is a significant public health burden. Rates of total knee arthroplasty (TKA) in OA vary substantially between geographical regions, most likely due to the lack of standardised indication criteria. We set out to define indication criteria for the German healthcare system for TKA in patients with knee OA, on the basis of best evidence and transparent multi-stakeholder consensus.

Methods We undertook a complex mixed methods study, including an iterative process of systematic appraisal of existing evidence, Delphi consensus methods and stakeholder conferences. We established a consensus panel representing key German national societies of healthcare providers (orthopaedic surgeons, rheumatologists, pain physicians, psychologists, physiotherapists), payers, and patient representatives. A priori defined consensus criteria were at least 70% agreement and less than 20% disagreement among the consensus panel. Agreement was sought for (1) core indication criteria defined as criteria that must be met to consider TKA in a normal patient with knee OA, (2) additional (not obligatory) indication criteria, (3) absolute contraindication criteria that generally prohibit TKA, and (4) risk factors that do not prohibit TKA, but usually do not lead to a recommendation for TKA.

Results The following 5 core indication criteria were agreed within the panel: 1. intermittent (several times per week) or constant knee pain for at least 3 – 6 months; 2. radiological confirmation of structural knee damage (osteoarthritis, osteonecrosis); 3. inadequate response to conservative treatment, including pharmacological and non-pharmacological treatment for at least 3 – 6 months; 4. adverse impact of knee disease on patientʼs quality of life for at least 3 – 6 months; 5. patient-reported suffering/impairment due to knee disease. Additional indication criteria, contraindication criteria, and risk factors for adverse outcome were also agreed by a large majority within the multi-perspective stakeholder panel.

Conclusion The defined indication criteria constitute a prerequisite for appropriate provision of TKA in patients with knee OA in Germany. In eligible patients, shared-decision making should eventually determine if TKA is performed or not. The next important steps are the implementation of the defined indication criteria, and the prospective investigation of predictors of success or failure of TKA in the context of routine care provision in Germany.