Laryngorhinootologie 2004; 83(12): 852-855
DOI: 10.1055/s-2004-825679
Der interessante Fall
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ungewöhnliche Lage einer retropharyngeal eingespießten Fischgräte

Uncommon Position of a Retropharyngeal Impacted FishboneR.  Giger1 , B.  N.  Landis1 , P.  Dulguerov1
  • 1Hals-Nasen-Ohren-, Gesichts- und Halschirurgie-Klinik - Uniklinikum Genf, Genf; Schweiz (Klinikdirektor: Prof. Dr. W. Lehmann)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 3. Februar 2004

Angenommen: 26. April 2004

Publication Date:
21 December 2004 (online)

Zusammenfassung

Wir berichten über den Fall einer 34-jährigen Frau mit einem retropharyngealen Abszess, verursacht durch eine Fischgräteverletzung. Trotz der typischen Anamnese und Symptome (Nackenstarre, Aphagie) eines retropharyngealen Abszesses illustriert dieser Fall die Wichtigkeit der radiologischen Bildgebung (Computertomographie) hinsichtlich der Lokalisation des Fremdkörpers und der Planung dessen chirurgischer Entfernung. Die Fischgräte war bei der klinischen Untersuchung nicht sichtbar. In der Computertomographie des Halses fand sich ein ungewöhnlicher, schräg liegender, röntgendichter Fremdkörper im Retropharyngealraum. Nach pharyngoskopischer Abszesseröffnung konnte die Fischgräte mit Erfolg entfernt werden. Anhand dieses Falles sollen Ursache, klinische Zeichen, Symptome, Diagnostik, Behandlung und Komplikationen retropharyngealer Abszesse kurz diskutiert werden.

Abstract

The case of a 34-year-old otherwise healthy woman with retropharyngeal abscess due to a fishbone injury and presenting with neck stiffness and aphagia without visualization of a pharyngeal mucosal lesion is reported. The case illustrates that sore throat with symptoms out of proportion to oropharyngeal findings should prompt a search for pathologies other than simple pharyngotonsillitis. Other typical symptoms of a retropharyngeal abscess are high fever, dysphagia, hot potato voice and, less commonly, dyspnea and sepsis. Retropharyngeal abscess in adults occurs most often as a complication of a spread of infection from a pharyngeal focus, a foreign body injury, an iatrogenic trauma due to tracheal intubation or endoscopy, and blunt or perforating neck trauma. Contrary to children, a retropharyngeal abscess in adults without loco-regional infection or preceding trauma is very rare. This case illustrates how important imaging investigations (CT-scan) are in order to locate foreign bodies and to decide on surgical management. Aetiology, presenting signs, symptoms, methods of diagnosis, treatment and complications of a retropharyngeal abscess are briefly discussed.

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Dr. med. Roland Giger

Service ORL et Chirurgie cervico-faciale · Hôpitaux Universitaires Genève ·

24, rue Micheli-du-Crest · CH-1211 Genève · Suisse

Email: gigerro@hotmail.com

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