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DOI: 10.1055/s-0038-1629854
Stunning Effects after a Diagnostic Dose of Iodine-131
Lähmungseffekte nach Radioiod-DiagnostikPublication History
Eingegangen:
25 April 1997
in revidierter form:
07 July 1997
Publication Date:
03 February 2018 (online)
Summary
Aim: To understand stunning effects of a diagnostic dose of iodine-131 (1-131). Methods: Four hundred and sixty-eight patients (101 males, 367 females, ages: 6-75 years) with well differentiated thyroid cancer, following total or nearly total thyroidectomy, were studied. One hundred and eleven MBq (3 mCi) diagnostic (Dx) doses of 1-131 whole body scan (WBS) were obtained after withholding thyroxine after 6 weeks and triiodothyronine for 2 weeks. One week to one month later, 3.7-7.4 GBq (19854-200 mCi) 1-131 was given to them, then a therapeutic (Tx) dose of 1-131 WBS was performed. The serum thyroid simulating hormone level was usually above 30 ulU/ml. Results: Of the 468 patients, 344 (73.5%) had scintigraphic patterns of apparently decreased uptake in 240 thyroid remnants and 104 metastatic lesions on the Tx dose of 1-131 WBS compared to Dx dose of 1-131 WBS. Stunning phenomenon occured in 50 cases, including 42 thyroid remnants and 18 metastatic lesions. Conclusion: Dx dose of 1-131 may influence the uptake of a subsequently administered Tx dose of 1-131.
Zusammenfassung
Ziel: Verständnis des Lähmungseffektes in der Folge einer Radioiod-Diagnostik mit131 lod-lodid. Methoden: Nach totaler oder subtotaler Thyre-oidektomie wegen differenziertem Schilddrüsenkarzinom wurden 468 Patienten (101 Männer, 367 Frauen, Alter 6-75 Jahre) untersucht. Nach oraler Applikation von 111 MBq 131 lod-lodid wurden nach Absetzen von Thyroxin (sechs Wochen) oder Triiodothyronin (drei Wochen) Ganzkörperszintigramme erstellt. Eine Woche bis einen Monat später wurde eine therapeutische Radioaktivität von 3,7-7,4 GBq lod-131 -lodid appliziert und eine weitere Ganzkörperszintigraphie durchgeführt. Ergebnisse: Der TSH-Spiegel im Serum war in allen Fällen über 30 ulU/l erhöht. Von den 468 Patienten ergab sich bei 344 (73,5%) das szintigra-phische Muster einer offensichtlich verminderten lodaufnahme in 240 Schilddrüsenresten und in 104 Metastasen im Vergleich zum Ganzkörperbefund nach der diagnostischen Applikation. Ein deutliches Lähmungsphänomen wurde in 50 Fällen faßbar und zwar in 42 Schilddrüsenresten und in 18 Metastasen. Schlußfolgerung: Die Radioiod-Diagnostik vor der Radioiod-Therapie kann die Aufnahme des zu Therapiezwecken applizierten Radioiods in den Zielgebieten vermindern.
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REFERENCES
- 1 Goolden AW, Davey JB. The ablation of normal thyroid tissue with iodine-131. Br J Radiol 1963; 36: 340-5.
- 2 Jeevanram RK, Shah DH, Sharma SM, Gana-tra RD. Influence of initial large dose on subsequent uptake of therapeutic radioiodine in thyroid cancer patients. Nucl Med Biol 1986; 13: 277-9.
- 3 Krishnamurthy GT, Blahd WH. Radioiodine 1-131 therapy in the management of thyroid carcinoma: a prospective study. Cancer 1977; 40: 195-202.
- 4 Maxon HR. et al. Relation between effective radiation dose and outcome or radioiodine therapy for thyroid cancer. N Engl J Med 1983; 309: 937-41.
- 5 Maxon HR, Thomas SR, Saenger EL, Buncher CR, Kereiakes JG. Ionizing irradiation and the induction of clinically significant disease in the human thyroid gland. Am J Med 1977; 63: 967-78.
- 6 Park HM, Perkins OW, Edmondson JW, Schnute RB, Manatunga A. Influence of diagnostic radioiodine on the uptake of ablative dose of iodine-131. Thyroid 1994; 4: 49-54.
- 7 Park HM. Potential adverse effect of high survey dose of 1-131 administered prior to 1-131 therapy in the management of differentiated thyroid cancer. In: Schmidt H, Van-DerSchoot JB. (eds.). Nuclear Medicine: The state of art of Nuclear Medicine in Europe. Schattauer; 1991: 340-2.
- 8 Park HM. Stunned thyroid after high-dose 1-131 imaging. Clin Nucl Med 1992; 17: 501-2.
- 9 Pineda JD, Lee T, Ain K, Reynolds JC, Rob-bins J. Iodine-131 therapy for thyroid cancer patients with elevated thyroglobulin and negative diagnostic scan. J Clin Endocrinol Metab 1995; 80: 1488-90.