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DOI: 10.1055/a-1340-0498
Ein vermeintliches hepatozelluläres Adenom stellt sich als intrahepatische Splenose heraus – ein Fallbericht
A supposed hepatocellular adenoma turns out to be intrahepatic splenosis – a case reportZusammenfassung
Wir berichten über einen 62-jährigen Mann, der mit epigastrischen Beschwerden in unsere Klinik überwiesen wurde. Die initial durchgeführte Ultraschalluntersuchung des Abdomens zeigte eine dezent echoarme 26 mm große Läsion in Segment 2 der Leber. In der kontrastgestützten Sonografie (CE-US) zeigte sich eine Hypervaskularisation mit zentripetaler Auffüllung und angedeutetem radiärem Gefäßmuster. In der portalen Phase und in der venösen Spätphase wurde das Kontrastmittel stärker als in der übrigen Leber gehalten, was an einen benignen Lebertumor, u. a. an ein hepatozelluläres Adenom (HCA), denken ließ. Eine fokal noduläre Hyperplasie (FNH) wäre eine mögliche Differenzialdiagnose gewesen. Ein im Anschluss durchgeführtes MRT konnte zwischen einem HCA und einem hepatozellulären Karzinom (HCC) nicht sicher unterscheiden, weswegen letztlich die Entscheidung zur Stanzbiopsie getroffen wurde. Die histopathologische und immunhistochemische Aufarbeitung offenbarte das Bild einer intrahepatischen Splenose. Die Neuerhebung der Anamnese ergab ein stattgehabtes Abdominaltrauma mit Milzruptur 5 Jahre zuvor. Die intrahepatische Splenose ist somit eine wichtige Differenzialdiagnose bei Patienten mit unklarem Lebertumor und der Vorgeschichte eines Milztraumas.
Abstract
We report the case of a 62-year-old Caucasian male patient who presented with epigastric pain to our outpatient clinic. On abdominal ultrasound we detected a 26 mm oval hypoechoic lesion in segment 2 of the left liver lobe. Performing contrast-enhanced ultrasound this lesion showed an arterial hypervascularization with centripetal filling and a spoke wheel pattern. Due to a hyperenhancement during the portal and late phase this lesion led to the diagnosis of a benign liver tumor, probably a hepatocellular adenoma (HCA). As focal nodular hyperplasia (FNH) was still another possible diagnosis, we decided to perform an MRI, which could not differentiate between HCA and hepatocellular carcinoma (HCC). Therefore, we performed liver biopsy of this lesion. Histology and immunohistochemistry led to the final diagnosis of intrahepatic splenosis. Reassessment of patient history revealed an abdominal trauma with splenic rupture 5 years ago. Intrahepatic splenosis should be considered as an important differential diagnosis in patients with unknown liver tumor and a history of splenic trauma.
Schlüsselwörter
Splenose - Lebertumor - hepatozelluläres Adenom - hepatozelluläres Karzinom - Kontrastmittelsonografie - CE-USKey words
splenosis - liver tumor - hepatocellular adenoma - hepatocellular carcinoma - contrast-enhanced ultrasound - CE-USPublikationsverlauf
Eingereicht: 28. November 2020
Angenommen: 12. November 2020
Artikel online veröffentlicht:
08. Februar 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Strobel D, Seitz K, Blank W. et al. Contrast-enhanced ultrasound for the characterization of focal liver lesions – diagnostic accuracy in clinical practice (DEGUM multicenter trial). Ultraschall in Med 2008; 29: 499-505
- 2 Seitz K, Bernatik T, Strobel D. et al. Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) for the characterization of focal liver lesions in clinical practice (DEGUM Multicenter Trial): CEUS vs. MRI – a prospective comparison in 269 patients. Ultraschall in Med 2010; 31: 492-499
- 3 Dietrich CF. Contrast-Enhanced Ultrasound of Benign Focal Liver Lesions. Ultraschall in Med 2019; 40: 12-29
- 4 Boozari B, Soudah B, Rifai K. et al. Grading of hypervascular hepatocellular carcinoma using late phase of contrast enhanced sonography – a prospective study. Dig Liver Dis 2011; 43: 484-490
- 5 European Association for the Study of the L. EASL Clinical Practice Guidelines on the management of benign liver tumours. J Hepatol 2016; 65: 386-398
- 6 Dietrich CF, Tannapfel A, Jang HJ. et al. Ultrasound Imaging of Hepatocellular Adenoma Using the New Histology Classification. Ultrasound Med Biol 2019; 45: 1-10
- 7 Nault JC, Paradis V, Cherqui D. et al. Molecular classification of hepatocellular adenoma in clinical practice. J Hepatol 2017; 67: 1074-1083
- 8 Luo X, Zeng J, Wang Y. et al. Hepatic splenosis: Rare yet important – A case report and literature review. J Int Med Res 2019; 47: 1793-1801
- 9 Toh WS, Chan KS, Ding CSL. et al. Intrahepatic splenosis: a world review. Clin Exp Hepatol 2020; 6: 185-198
- 10 Davidson LA, Reid IN. Intrahepatic splenic tissue. J Clin Pathol 1997; 50: 532-533
- 11 Gunes I, Yilmazlar T, Sarikaya I. et al. Scintigraphic detection of splenosis: superiority of tomographic selective spleen scintigraphy. Clin Radiol 1994; 49: 115-117
- 12 Bock DB, King BF, Hezmall HP. et al. Splenosis presenting as a left renal mass indistinguishable from renal cell carcinoma. J Urol 1991; 146: 152-154
- 13 Livingston CD, Levine BA, Lecklitner ML. et al. Incidence and function of residual splenic tissue following splenectomy for trauma in adults. Arch Surg 1983; 118: 617-620
- 14 Wedemeyer J, Gratz KF, Soudah B. et al. [Splenosis – important differential diagnosis in splenectomized patients presenting with abdominal masses of unknown origin]. Z Gastroenterol 2005; 43: 1225-1229
- 15 Hagman TF, Winer-Muram HT, Meyer CA. et al. Intrathoracic splenosis: superiority of technetium Tc 99m heat-damaged RBC imaging. Chest 2001; 120: 2097-2098