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DOI: 10.1055/s-0029-1231512
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Die Wirkung der selektiven Autoperfusion mittels eines extrakorporalen Kreislaufes auf die arterielle Kollateralenausbildung. Tierexperimentelle Untersuchungen
The effect of selective autoperfusion through an extracorporeal circulation on the formation of arterial collaterals. Animal experimental resultsPublication History
Publication Date:
31 July 2009 (online)
Zusammenfassung
Nach Unterbindung der Aa. femorales superficiales wurde bei 11 Bastardhunden (10–15 kg) die Kollateralenentwicklung beobachtet, die durch erhöhten arteriellen Druck mittels eines extrakorporalen Kreislaufes geöffnet wurden. In Allgemeinnarkose ist ein Teflonschlauch in eine der Aa. fem. prof, eingeführt worden. Das andere Ende wurde über eine A. carotis in den Aortenbogen vorgeschoben, um arterielles Blut über eine Rollenpumpe von der Aorta in die vermindert durchblutete Extremität zu pumpen. Nach 40 Minuten Perfusionszeit mit einem Druck von 200 mmHg fand sich eine erhebliche Kollateralisation über die Äste der A. fem. prof. Auf der nicht behandelten Gegenseite entstand nur eine unwesentliche Kollateralentwicklung. Die Angiogramme zeigen, daß sich Kollateralen in kurzer Zeit durch erhöhten Druck öffnen lassen. Diese experimentelle Methode könnte sich zur konservativen Behandlung der arteriellen Verschlußerkrankung auch in der Klinik anwenden lassen.
Summary
In 11 mongrel dogs (10-15 kg) with ligated superficial femoral arteries the formation of collaterals induced by increased arterial pressure with an extracorporal circulation was studied. In general anesthesia a teflon tube was inserted into one deep femoral artery. The other end of this tube war introduced through the right carotid artery into the thoracic aorta and arterial blood was drawn by a peristaltic tube pump from the aorta to the femoral artery.
Different arterial pressures created by the pump were used to perfuse this hind limb.
After 40 minutes perfusion time with 200 mmHG pressure, there was marked increase of collateralization by the deep femoral artery. At the contralateral non treated side, only minimal developement of collaterals was visualized.
These angiograms demonstrate that collaterals are opened by increased pressure within a short time interval. The experimental model might have clinical implisations and accelerate collateral formation in non-surgical treatment of arterial occlusive disease.