Der Nuklearmediziner 2013; 36(04): 238-240
DOI: 10.1055/s-0033-1355410
Schilddrüsenerkrankungen und Stoffwechselstörungen, ­Schwangerschaft und Psyche
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

TSH-Referenzwerte: Einfluss der Iodversorgung und klinische Bedeutung

TSH Reference Intervals: Impact of Iodine Supply and Clinical Relevance
H. Völzke
1   Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald
,
T. Ittermann
1   Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 January 2014 (online)

Zusammenfassung

In der klinischen Praxis gibt es immer wieder Unklarheiten um die Verwendung von TSH-Referenzwerten. Als statistische Verteilungsmaße der normalen Schilddrüsenfunktion sind die TSH-Referenzbereiche abhängig von der Iodversorgung der jeweiligen Bevölkerung: Unter Iodmangelbedingungen verschiebt sich der Referenzbereich nach links. Ein TSH-Referenzbereich ist also stets populationsspezifisch und muss ggf. an eine veränderte Iodversorgung angepasst werden. – TSH-Werte außerhalb des Referenzbereiches weisen auf eine Schilddrüsenerkrankung hin; sie sind somit von diagnostischer Signifikanz. TSH-Referenzwerte haben jedoch keine prognostische Aussagekraft und können nicht als Entscheidungskriterium für die Einleitung oder die Einstellung von Behandlungen verwendet werden.

Abstract

Some uncertainties exist regarding the application of TSH reference values in clinical practice. As statistical markers of normal thyroid function TSH reference intervals strongly depend on the iodine supply of a given population. For example, there is a shift towards lower TSH reference values under iodine deficiency conditions. Consequently, TSH reference ranges are always population specific and have to be adapted to changing iodine supply conditions. – TSH values outside a reference range indicate the presence of thyroid disease, they are of diagnostic significance. TSH reference ranges, however, have no prognostic impact and cannot be used to initiate or to target therapies.

 
  • Literatur

  • 1 Collet TH, Gussekloo J, Bauer DC et al. Thyroid Studies C. Subclinical hyperthyroidism and the risk of coronary heart disease and mortality. Arch Intern Med 2012; 172: 799-809
  • 2 Ittermann T, Roser M, Wood G et al. Reference intervals for eight measurands of the blood count in a large population based study. Clin Lab 2010; 56: 9-19
  • 3 Koenker R. Quantile regression. New York: Cambridge University Press; 2005
  • 4 Krohn K, Wohlgemuth S, Gerber H et al. Hot microscopic areas of iodine-deficient euthyroid goitres contain constitutively activating tsh receptor mutations. J Pathol 2000; 192: 37-42
  • 5 Laurberg P, Pedersen KM, Hreidarsson A et al. Iodine intake and the pattern of thyroid disorders: A comparative epidemiological study of thyroid abnormalities in the elderly in iceland and in jutland, denmark. J Clin Endocrinol Metab 1998; 83: 765-769
  • 6 Macfadyen RJ. The 2007 revised esc/esh guidelines in the management of hypertension: Clarifying individual patient care. J Hum Hypertens 2007; 21: 757-761
  • 7 Rodondi N, den Elzen WP, Bauer DC et al. Thyroid Studies C. Subclinical hypothyroidism and the risk of coronary heart disease and mortality. JAMA 2010; 304: 1365-1374
  • 8 Teng W, Shan Z, Teng X et al. Effect of iodine intake on thyroid diseases in china. N Engl J Med 2006; 354: 2783-2793
  • 9 Volzke H, Alte D, Ittermann T et al. Subjects with sonographical hepatic steatosis should be excluded from studies to establish upper reference levels of serum transaminases. Liver Int 2011; 31: 985-993
  • 10 Volzke H, Alte D, Kohlmann T et al. Reference intervals of serum thyroid function tests in a previously iodine-deficient area. Thyroid 2005; 15: 279-285
  • 11 Volzke H, Craesmeyer C, Nauck M et al. Association of socioeconomic status with iodine supply and thyroid disorders in northeast germany. Thyroid 2013; 23: 346-353
  • 12 Volzke H, Schmidt CO, John U et al. Reference levels for serum thyroid function tests of diagnostic and prognostic significance. Horm Metab Res 2010; 42: 809-814