Tierarztl Prax Ausg K Kleintiere Heimtiere 2018; 46(06): 410-415
DOI: 10.1055/s-0038-1677406
Kasuistiken – Case Report
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Orbital paraganglioma in a dog

Orbitales Paragangliom bei einem Hund
Maria-Christine Fischer
1   Dick White Referrals, Six Mile Bottom, Cambridgeshire, UK
,
Olivier N. Taeymans
1   Dick White Referrals, Six Mile Bottom, Cambridgeshire, UK
,
Paola Monti
1   Dick White Referrals, Six Mile Bottom, Cambridgeshire, UK
,
Emma J. Scurrell
2   Cytopath Ltd Ledbury, Herefordshire, UK
,
Lina Eddicks
3   Institute of Veterinary Pathology, Ludwig-Maximilian University, Munich, Germany
,
Kaspar Matiasek
3   Institute of Veterinary Pathology, Ludwig-Maximilian University, Munich, Germany
,
Claudia Busse
1   Dick White Referrals, Six Mile Bottom, Cambridgeshire, UK
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 27 December 2017

Accepted after revision: 11 May 2018

Publication Date:
18 January 2019 (online)

Summary

A 10-year-old Rottweiler presented with right-sided moderately painful exophthalmia, blindness, absence of dazzle and pupillary light reflexes, a swollen optic nerve head and ventrolateral indentation of the globe. On magnetic resonance imaging, a 3 x 2 x 2 cm mass with a fluid filled center and contrast-enhancing periphery was noted posteriolateral of the globe. Orbital ultrasound was used for a guided fine needle aspirate of the mass. Cytology revealed moderate numbers of polygonal cells with lightly basophilic cytoplasm. Several cells showed nuclear pseudoinclusions. Histopathology following exenteration of the orbit revealed an infiltrative, extradural neoplasm surrounding the optic nerve. Cells were arranged in packets. Neoplastic cells were immunopositive for neuron specific enolase, synaptophysin and chromogranin A and immunonegative for cytokeratin. Findings were consistent with an extra-adrenal paraganglioma (neuroendocrine tumour). Although complete excision could not be confirmed on histopathology, the owners reported no apparent tumour recurrence 25 months after surgery. In conclusion a paraganglioma should be considered as a differential diagnosis of an orbital mass.

Zusammenfassung

Ein 10-jähriger Rottweiler wurde mit rechtsseitigem, schmerzhaftem Exophthalmus, Verlust des Blend- und Pupillarreflexes, Schwellung des Sehnervenkopfes und ventrolateraler Indentation des Bulbus vorgestellt. Im Magnetresonanztomogramm stellte sich eine 3 x 2 x 2 cm große Umfangsvermehrung mit flüssigkeitsgefülltem Zentrum und kontrastanreichernder Peripherie posterior lateral zum Bulbus dar. Unter sonographischer Darstellung der Orbita wurde ein Feinnadelaspirat der Umfangsvermehrung gewonnen. Die zytologische Untersuchung zeigte eine mittelgradige Anzahl polygonaler Zellen mit basophilem Zytoplasma. Einige Zellen hatten Pseudoinklusionen. Nach Exenteration der Orbita erwies sich die Neoplasie histo-logisch als infiltrativ, extradural und den Sehnervenkopf umgebend. Es lagen Zellballen vor. Immunhistochemisch färbten sich die neoplastischen Zellen mit neuronspezifischer Enolase, Synaptophysin und Chromogranin A, jedoch nicht mit Zytokeratin an. Die Befunde waren typisch für ein extra-adrenales Paragangliom (neuroendokriner Tumor). Obwohl histologisch keine vollständige Exzision bestätigt wurde, lagen nach Angaben der Patientenbesitzer 25 Monate postoperativ keine Anzeichen für ein Rezidiv vor. Ein Paragangliom sollte folglich als Differenzial-diagnose für orbitale Umfangsvermehrungen in Betracht gezogen werden.

 
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