Zentralbl Chir 2001; 126(12): 1015-1017
DOI: 10.1055/s-2001-19649
Der interessante Fall

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Eine ungewöhnliche Form der Magenruptur bei riesiger Skrotalhernie

An Uncommon Form of Gastric Rupture in Giant Scrotal HerniaK.-J. Walgenbach, H. Lauschke, Gisela  Brünagel, A. Hirner
  • Klinik und Poliklinik für Allgemein-, Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie der Universität Bonn
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
22. Januar 2002 (online)

Summary

The spontaneous gastric rupture without a preexisting gastric ulcer is an extremely rare event. In the case presented we report the occurence of a gastric rupture in context with a giant left scrotal hernia. The entire intestine was transposed into the hernial sack and this obviously led to a chronic distension of the stomach and finally to the spontaneous gastric rupture. Other reasons of a spontaneous gastric rupture as well as the surgical therapy are discussed. Important are a fast diagnosis and surgical revision in order to prevent patients from a massive diffuse peritonitis.

Zusammenfassung

Die spontane, ohne vorbestehendes Ulcus auftretende Magenruptur ist ein extrem seltenes Ereignis. In der vorliegenden Kasuistik wird das Auftreten einer spontanen Magenruptur bei Vorliegen einer riesigen linksseitigen Skrotalhernie beschrieben. Das gesamte Intestinum war dabei in den Bruchsack verlagert, was offensichtlich zu einer jahrzehntelangen chronischen Aufstauung und Überdehnung des Magens und letztendlich zur Spontanruptur geführt hatte. Anhand dieses Falles werden andere Möglichkeiten einer spontanen Magenruptur sowie die chirurgische Therapie bei dieser Erkrankung diskutiert. Wichtig sind ein schnelles Erkennen des Krankheitsbildes und ein ebenso zügiges operatives Handeln, um der fortschreitenden Ausbreitung der massiven diffusen Peritonitis entgegenzuwirken.

Literatur

  • 1 Bittner R, Roscher R. Stomach, duodenal and pancreatic injuries: diagnosis, surgical procedures.  Langenbecks Archiv für Chirurgie. 1990;  (Suppl II) 617-623
  • 2 Dajee H, MacDonald A C. Gastric rupture due to seat belt injury.  Br J Surg. 1982;  69 436-437
  • 3 Dupre M W, Silva E, Brotman S. Traumatic rupture of the stomach secondary to Heimlich maneuver.  Am J Emerg Med. 1993;  11 611-612
  • 4 Fordtran J S, Morawski S G, Santa Ana C A, Rector FC J r. Gas production after reaction of sodium bicarbonate and hydrochloric acid.  Gastroenterology. 1984;  87 1014-1021
  • 5 Gue S. Spontaneous rupture of stomach. A rare complication of inguinal hernia.  Br J Surg. 1970;  57 154-155
  • 6 Harper F B, Roper C L. “Spontaneous” gastric rupture complicating inguinal herniorraphy.  South Med J. 1969;  62 12-15
  • 7 Hori T, Ishida M, Saito S, Tsunoda A, Sato T. Case of treatment of umbilical hernia associated with obstruction of the small intestine and stomach perforation.  Shujutsu. 1967;  21 288-295
  • 8 Johansson B, Glise H, Hallerback B. Thoracic herniation and intrathoracic gastric perforation after laparoscopic fundoplication.  Surg Endosc. 1995;  9 917-918
  • 9 LeDoux M S, Sillers M J, Atkins C P. Spontaneous rupture of the stomach in an adult.  South Med J. 1991;  84 399-401
  • 10 Majumdar A, Sedman P C. Gastric rupture secondary to successful Heimlich manoeuvre.  Postgrad Med J. 1998;  74 609-610
  • 11 Nakao A, Isozaki H, Iwagaki H, Kanagawa T, Takakura N, Tanaka N. Gastric perforation caused by a bulimic attack in an anorexia nervosa patient: report of a case.  Surg Today. 2000;  30 435-437
  • 12 Parke T R. Unexplained pneumoperitoneum in assiciation with basic cardiopulmonary resuscitation efforts.  Resucitation. 1993;  26 177-181
  • 13 Petrin C, Tacchetti G, Preciso G, Gallo F, Bernardi S, Mion M. Acute distension followed by gastric rupture after an episode of bulimia.  J Chir. 1990;  127 213-215
  • 14 Reiger J, Eritscher C, Laubreiter K, Trattnig J, Sterz F, Grimm G. Gastric rupture - an uncommon complication after successful cardiopulmonary resuscitation: report of two cases.  Resuscitation. 1997;  3582 175-178
  • 15 Rozencwajg J. Stomach rupture in inguino-scrotal hernia.  Acta Chir Belg. 1981;  80 159-160
  • 16 Schou J A, Lund L, Sandermann J. Spontaneous ventricular rupture in adults.  Ugeskr Laeger. 1994;  156 3299-3305
  • 17 Straub G. Double stomach rupture as isolated injury.  Unfallchirurgie. 1993;  19 112-113
  • 18 Yamane Y, Kubo H, Ikeda M, Hagiwara N, Ohta Y, Abe M, Arai M. Left diaphragmatic hernia due to blunt chest trauma complicated with intrapleural gastric perforation.  Japanese J Thorac Surg. 1995;  48 796-799

Dr. K.-J. Walgenbach

Division of Plastic and Reconstructive Surgery

University of Pittsburgh

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Pittsburgh, PA 15261

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eMail: walgenbachk@msx.upmc.edu