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DOI: 10.1055/s-2003-38497
Idiopathische linksventrikuläre Tachykardie im Kindesalter: typische Befunde und verschiedene Therapieoptionen
Idiopathic Left Ventricular Tachycardia in Childhood: Typical Clinical Findings and Different Therapeutic OptionsPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
04. April 2003 (online)
Zusammenfassung
Wir berichten über drei jugendliche Patienten mit strukturell unauffälligem Herzen, die wegen Herzrasens stationär aufgenommen wurden. Im Oberflächen-EKG zeigte sich bei allen Patienten eine anhaltende, monomorphe ventrikuläre Tachykardie mit rechtsschenkelblockartig deformierten QRS-Komplexen und einem überdrehten Lagetyp. Nach erfolgloser Applikation verschiedener Antiarrhythmika kam es letztlich bei allen Patienten erst durch die intravenöse Gabe von Verapamil zum Sistieren der Rhythmusstörung. Die Befunde und das Ansprechen auf Verapamil sind typisch für die im Kindesalter seltene idiopathische linksventrikuläre Tachykardie. Bei einem Patienten wurde eine elektrophysiologische Untersuchung durchgeführt und dabei eine erhöhte linksventrikuläre Vulnerabilität festgestellt. Nach Induktion einer linksventrikulären Tachykardie konnte mit Hochfrequenz-Katheterablation der links-posteriore Faszikel erfolgreich behandelt werden. Seitdem ist der Patient beschwerdefrei und ohne antiarrhythmische Therapie. Zwei der drei Patienten sind seit Diagnosestellung prophylaktisch oral auf Verapamil eingestellt und im bisherigen Nachbeobachtungszeitraum asymptomatisch.
Abstract
We report 3 adolescents with structurally normal heart who were referred to hospital due to long-lasting palpitations. Initial 12-lead-ECG showed sustained, monomorphic ventricular tachycardia, right bundle branch block QRS morphology and axis deviation. After failure of different anti-arrhythmic drugs finally the intravenous medication with verapamil led to termination of ventricular tachycardia in all three patients. All clinical findings and the responsiveness to verapamil are consistent with the diagnosis of idiopathic left ventricular tachycardia. In one patient an electrophysiological study was done and increased left ventricular vulnerability was shown. After inducing a tachycardia originating from the left ventricle radiofrequency catheter ablation of the left-posterior fascicle was successfully performed. The tachycardia was not inducible after this ablation. Since that investigation the patient has been asymptomatic without anti-arrhythmic treatment. Two of three patients have been on oral verapamil prophylacticly and have been free of symptoms.
Schlüsselwörter
Idiopathische linksventrikuläre Tachykardie - Verapamil - elektrophysiologische Untersuchung - Hochfrequenz-Katheterablation
Key words
Idiopathic left ventricular tachycardia - verapamil - electrophysiological study - radiofrequency catheter ablation
Literatur
- 1 Bartolome F B, Sanchez F ernandez-Bernal. Idiopathic left ventricular tachycardia in infancy: long-term control with verapamil. Rev Esp Cardiol. 1998; 51 252-254
- 2 Belhassen B, Rotmensch H H, Laniado S. Response of recurrent sustained ventricular tachycardia to verapamil. Br Heart J. 1981; 46 679-682
- 3 Benito B F, Sanchez F ernandez-Bernal, Torres F. Radiofrequency ablation of idiopathic left ventricular tachycardia in children. Rev Esp Cardiol. 2000; 53 (5) 642-647
- 4 Gaita F, Giustetto C, Leclercq J H, Haissaguerre M, Riccardi R, Libero L, Baralis G, Brusca A, Coumel P, Warin J F. Idiopathic verapamil-responsive left ventricular tachycardia: clinical characteristics and long term follow-up of 33 patients. Eur Heart J. 1994; 15 1252-1260
- 5 Gass M, Kühlkamp V, Memis C, Baden W, Apitz J. Linksventrikuläre Tachykardie bei strukturell unauffälligem kardialem Befund. Monatsschr Kinderheilkd. 1997; 145 1051-1053
- 6 Ma J S, Kim B J, Cho J G. Verapamil responsive incessant ventricular tachycardia resulting in severe ventricular dysfunction in a young child: successful management with oral verapamil. Heart. 1997; 77 286-287
- 7 Mangru N N, Young M L, Wolff G S. Radiofrequency catheter ablation of a verapamil-sensitive ventricular tachycardia. Pediatr Cardiol. 1997; 18 235-236
- 8 Nakagawa H, Beckmann K J, McClelland J H, Wang X, Arruda M, Santoro I, Hazlitt H A, Abdalla I, Singh A, Gossinger H. Radiofrequency catheter ablation of a idiopathic left ventricular tachycardia guided by a Purkinje potential. Circulation. 1993; 88 2607-2617
- 9 Nogami A, Naito S, Tada H, Taniguchi K, Okamoto Y, Nishimura S, Yamauchi Y, Aonuma K, Goya M, Iesaka Y, Hiroe M. Demonstration of diastolic and presystolic Purkinje potentials as critical potentials in a macroreentry circuit of verapamil-sensitive idiopathic left ventricular tachycardia. J Am Coll Cardiol. 2000; 36 811-823
- 10 Ohe T, Aihara N, Kamakura S, Kurita T, Shimizu W, Shimomura K. Long-term outcome of verapamil-sensitive sustained left ventricular tachycardia in patients without structural heart disease. J Am Coll Cardiol. 1995; 25 54-58
- 11 Ouyang F, Cappato R, Ernst S, Goya M, Volkmer M, Hebe J, Antz M, Vogtmann T, Schaumann A, Fotuhi P, Hoffmann-Riem M, Kuck K H. Electroanatomic substrate of idiopathic left ventricular tachycardia: unidirectional block and macroreentry within the purkinje network. Circulation. 2002; 105 462-469
- 12 Pfammatter J P, Paul T. Idiopathic ventricular tachycardia in infancy and childhood: a multicenter study on clinical profile and outcome. Working Group on Dysrhythmias and Electrophysiology of the Association for European Pediatric Cardiology. J Am Coll Cardiol. 1999; 33 2067-2072
- 13 Sinnreich B, Kottkamp H, Schneider P, Häusler H J. Idiopathische verapamilsensible ventrikuläre Tachykardie im Kindesalter. Monatsschr Kinderheilkd. 1999; 147 1086-1089
- 14 Winter K, Gossen N, Ulbricht L J, Liersch R. Verapamil sensitive ventricular tachycardia with myocardial failure in a 2-year-old child. Z Kardiol. 1999; 88 369-373
Dr. Frank Heinke
Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin
Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
Fetscherstraße 74
01307 Dresden
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