Fortschr Neurol Psychiatr 1982; 50(6): 190-200
DOI: 10.1055/s-2007-1002262
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Herzphobie - Eine phobische Neurose?

Sozialmedizinische, somatische und verhaltenstherapeutische AspekteCardiac Phobia - A Phobic Neurosis?Aspects of psychosociology, somatic medicine and behavior therapyD. O. Nutzinger , G.  Gatterer , J.  Grünberger , I.  Oberhummer , H. G. Zapotoczky
  • Aus der Psychiatrischen Universitätsklinik Wien
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Publication Date:
11 January 2008 (online)

Abstract

In this study 36 patients with cardiac phobia and 12 phobic patients without cardiac complaints (control group) were examinated. As basic hypothesis it was supposed that the differentiation of cardiac phobia from other phobic perturbations is not justified since patients with cardiac anxiety cannot be differentiated from other phobic patients neither with regard to their personality structure nor by the existence of specific conflicts combined with this disease. The results confirm this hypothesis which is in contradiction to the prevailing psychoanalytically oriented theories. The clarification of this question seems essential especially with regard to therapeutic considerations: our results encourage the increased effort of therapeutic strategies such as modellearning, cognitive restructuring, and attribution techniques therapeutic strategies of which the application has proven effective also with other phobic disturbances.

As a further therapeutic consequence it became evident that it is essential to search for disturbances of the vertebral column through an orthopedic examination as in case of a pathological evidence vertebrogenic pain sensations might be alleviated by relative simple measures of a chiropractic therapy and by that the basis for some of the anxieties of the patients can be eliminated.

Furthermore some interesting findings indicate psychosociological factors such as situative conditions in connection with the attack, the role of the social partner, a pronounced succes orientation of the patients with cardiac phobia, and a period ov overactivity shortly before the onset of the complaint, to be relevant. The meaning of these factors mentioned last for the genesis of the pathological symptom still have to be clarified more precisely by a prospective study.

Zusammenfassung

In der vorliegenden Studie wurden 36 Patienten mit einer Herzphobie und als Vergleichsgruppe 12 phobische Patienten ohne Herzbeschwerden untersucht. Als Haupthypothese wurde angenommen, daß die Abgrenzung der Herzphobie von anderen phobischen Störungen nicht berechtigt ist, da sich Herzangstpatienten weder hinsichtlich ihrer Persönlichkeitsstruktur noch durch das Vorliegen krankheitsspezifischer Konflikte von Phobikern unterscheiden lassen. Die Ergebnisse bestätigen diese Hypothese, die im Widerspruch zu den vorherrschenden tiefenpsychologisch orientierten Theorien steht. Die Abklärung dieser Frage erscheint vor allem aus therapeutischen Überlegungen wichtig: unsere Ergebnisse ermutigen dazu, in der Behandlung der Herzphobie vermehrt therapeutische Strategien wie Modellernen, kognitive Umstrukturierung und Attributionstechniken einzusetzen, deren Anwendung sich bei anderen phobischen Störungen bereits bewährt haben.

Als weitere therapeutische Konsequenz ergab sich, daß bei Herzangstpatienten eine orthopädische Untersuchung vorgenommen werden sollte, da in einem hohen Prozentsatz Wirbelsäulenstörungen vorliegen. Die vertebrogen verursachten Schmerzsensationen können durch den Einsatz von relativ einfachen Maßnahmen der Reflextherapie gemildert werden, wodurch einem Teil der Ängste des Patienten die Grundlage entzogen werden kann.

Weiters ergaben sich auch einige therapierelevante Hinweise auf sozialmedizinische Faktoren wie situative Bedingungen beim Anfall, die Rolle des Partners, eine ausgeprägte Leistungsorientiertheit der Herzangstpatienten, eine Phase der Überaktivität vor Beginn der Beschwerden, deren Bedeutung für die Genese des Krankheitsbildes aber in einer prospektiven Untersuchung näher abgeklärt werden müßte.