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DOI: 10.1055/s-2007-966473
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Erythema anulare centrifugum bei Basalzellkarzinom
Erythema Annulare Centrifugum in Basal Cell CarcinomaPublication History
Publication Date:
21 May 2007 (online)
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Zusammenfassung
Das Erythema anulare centrifugum ist durch sich langsam vergrößernde, teilweise schuppende Erytheme im Bereich des Rumpfes und der Extremitäten gekennzeichnet. Histologisch zeigen sich dichte perivaskuläre Infiltrate sowie epidermale Veränderungen wie Akanthose, Parakeratose und fokale Spongiose. Obwohl die Ursache bei vielen Patienten ungeklärt bleibt, wurden Assoziationen mit Infektionen, Autoimmunerkrankungen, Medikationen, Nahrungsmitteln sowie zugrunde liegenden Malignomen beschrieben. Als pathogenetisch relevant wurde eine allergische Reaktion auf bisher unbekannte Antigene diskutiert.
Wir berichten über eine 78-jährige Patientin mit einem seit circa 2,5 Monaten bestehenden, therapierefraktären Erythema anulare centrifugum, das nach Exzision des Rezidivs eines Basalzellkarzinoms vollständig abheilte. Wir diskutieren den potenziellen kausalen Zusammenhang zwischen der Entstehung eines Erythema anulare centrifugum und einem Basalzellkarzinom.
Abstract
Erythema annulare centrifugum is characterized by slowly enlarging scaly erythemas on the trunk and extremities. Histopathologically, a dense perivascular infiltrate and epidermal changes like acanthosis, parakeratosis and focal spongiosis are present. Although its origin remains unknown in most patients associations have been reported with infections, autoimmune diseases, medications, food or neoplasms. It has been discussed that allergic reactions to still unknown antigens may be relevant in pathogenesis.
We report about a 78-year-old woman with erythema annulare centrifugum that was refractory to therapy but disappeared after the complete excision of a basal cell carcinoma. We would like to discuss a potential relationship between manifestation of the erythema annulare centrifugum and the basal cell carcinoma.
Literatur
- 1 Kim K J, Chang J H, Sung K J, Moon K C, Koh J K. Clinicopathologic analysis of 66 cases of erythema annulare centrifugum. J Dermatol. 2002; 29 61-67
- 2 Weyers W, Diaz-Cascajo C, Weyers I. Erythema annulare centrifugum. Results of a clinicopathologic study of 73 patients. Am J Dermatopathol. 2003; 25 451-462
- 3 Leimert J T, Corder M P, Skibba C A, Gingrich R D. Erythema annulare centrifugum and Hodgkin’s disease: association with disease activity. Arch Intern Med. 1979; 139 486-487
- 4 Miljkovic J, Bartenjev I. Hypereosinophilic dermatitis-like erythema annulare centrifugum in a patient with chronic lymphocytic leukaemia. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2005; 19 228-231
- 5 Ural A U, Ozcan A, Kaptan K, Tastan B, Beyan C, Yalcin A. Erythema annulare centrifugum as the presenting sign of CD 30 positive anaplastic large cell lymphoma-association with disease activity. Haematologia. 2001; 31 81-84
- 6 Everall J D. Unusual cutaneous associations of a malignant carcinoid tumour of the bronchus-erythema annulare centrifugum and white banding of the toe nails. Br J Dermatol. 1975; 93 341-345
- 7 Dodd H J, Kirby J D, Chambers T J, Stansfeld A G. Erythema annulare centrifugum and malignant histiocytosis-report of a case. Clin Exp Dermatol. 1984; 6 608-613
- 8 Halevy S, Cohen A D, Lunenfeld E, Grossmann N. Autoimmune progesterone dermatitis manifested as erythema annulare centrifugum: Confirmation of progesterone sensitivity by in vitro interferon-gamma release. J Am Acad Dermatol. 2002; 47 311-313
- 9 Gniadecki R. Calcipotriol for erythema annulare centrifugum. Br J Dermatol. 2002; 146 317-319
- 10 Dippel E, Orfanos C E, Zouboulis C. Linear IgA dermatosis presenting with erythema annulare centrifugum lesions: report of three cases in adults. J Eur Acad Dermatol Venerol. 2001; 15 167-170
Priv.-Doz. Dr. med. Joachim Dissemond
Universitätsklinikum Essen Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie
Hufelandstraße 55 45122 Essen
Email: joachimdissemond@hotmail.com