Cent Eur Neurosurg 2007; 68(3): 145-150
DOI: 10.1055/s-2007-981673
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Glioblastoma Simultaneously Present with Meningioma - Report of Three Cases

Gleichzeitiges Auftreten von Glioblastom und Meningeom - drei FallberichteU. Nestler 1 , A. Schmidinger 1 , C. Schulz 2 , M. Huegens-Penzel 6 , U. A. Gamerdinger 3 , A. Koehler 4 , K. W. Kuchelmeister 5
  • 1Department of Neurochirurgie, Justus Liebig Universität, Giessen, Germany
  • 2Department of Neurochirurgie, BWK Ulm, Ulm, Germany
  • 3Department of Pathologie, Justus Liebig Universität, Giessen, Germany
  • 4Department of Humangenetik, Justus Liebig Universität, Giessen, Germany
  • 5Department of Neuropathologie, Justus Liebig Universität, Giessen, Germany
  • 6Department of Neuroradiologie, Justus Liebig Universität, Giessen, Germany
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
30. Juli 2007 (online)

Abstract

Background: Most primary intracranial tumors occur as solitary lesions; multiple locations of one tumor, the occurrence of two different tumors or even collision tumors have been described only in a few patients. From a statistical point of view, in less than 100 glioblastoma cases will a meningioma be simultaneously present in the brain. We report three cases with this coincidence and display the results of CGH and chromosome analysis in two patients, in whom the tumors arose in very close spatial correlation to each other.

Patients: We describe three case histories with simultaneous occurrence of meningioma and glioblastoma as shown by MRI on admission. After neurosurgical removal of mass lesions, specimens from two patients were cultivated in cell culture and the cells were examined for chromosomal aberrations by conventional karyotyping as well as comparative genomic hybridization (CGH).

Results: Examinations disclosed characteristic genetic aberrations for one meningioma and two glioblastomas. In one patient it was possible to compare the data for the meningioma and the glioblastoma; in this case we did not find a common genetic aberration in tumor cells with a different histology.

Conclusion: Genetic testing of tumor cells should be performed routinely when different histological types of brain tumors are present in a close spatial relationship. We favor the hypothesis of statistical coincidence for the simultaneous occurrence of the two tumors rather than a common pathway giving rise to two tumor entities.

Zusammenfassung

Einleitung: In den meisten Patienten treten intrakranielle Tumoren als Einzelbefund auf, nur selten werden multiples Auftreten einer Tumorentität, das Vorhandensein zweier verschiedenartiger Raumforderungen oder sogar Kollisionstumoren beobachtet. Aus rein epidemiologischer Sicht dürfte sich in 100 Patienten mit Glioblastomerkrankung ein Patient mit gleichzeitig vorhandenem Meningeom befinden. Wir diskutieren drei Fallberichte dieser Situation und stellen von zwei Patienten, in denen die Tumoren eng benachbart auftraten, die Ergebnisse der CGH und der Chromosomenanalyse vor.

Patienten: Es handelt sich um drei Patienten mit gleichzeitigem Vorhandensein eines Glioblastoms und eines Meningeoms im MRT bei Diagnosestellung. Nach der neurochirurgischen Entfernung der Raumforderungen wurden für zwei Patienten Tumorzellkulturen angelegt und die Zellen mittels Karyotypisierung und komparativer genomischer Hybridisierung (CGH) auf chromosomale Aberrationen hin untersucht.

Ergebnisse: Die Untersuchungen ergaben in einem Meningeom und in zwei Glioblastomen jeweils für die Tumorart als charakteristisch beschriebene chromosomale Veränderungen. Für einen Patienten konnten die Ergebnisse des Meningeoms mit denen des Glioblastoms verglichen werden, hier fanden sich keine gemeinsamen chromosomalen Abweichungen in Zellen verschiedener histopathologischer Herkunft.

Schlussfolgerung: Die chromosomale Untersuchung von Tumorzellen ist beim gemeinsamen und eng benachbarten intrakraniellen Auftreten von Tumoren unterschiedlicher Histologie sinnvoll. Aus unserer Sicht ist beim simultanen Vorliegen von Meningeom und Glioblastom eher von einem statistisch zu begründenden Ereignis als von einer gemeinsamen chromosomalen Ursache auszugehen.

References

  • 1 Arrieta O, Garcia E, Guevara P, Garcia-Navarrete R, Ondarza R, Rembao D, Sotelo J. Hepatocyte growth factor is associated with poor prognosis of malignant gliomas and is a predictor for recurrence of meningioma.  Cancer. 2002;  94 3210-3218
  • 2 Bahuau M, Vidaud D, Jenkins RB, Bieche I, Kimmel DW, Assouline B, Smith JS, Alderete B, Cayuela JM, Harpey JP, Caille B, Vidaud M. Germ-line deletion involving the INK4 locus in familial proneness to melanoma and nervous system tumors.  Cancer Res. 1998;  58 2298-2303
  • 3 Boström J, Cobbers JM, Wolter M, Tabatabai G, Weber RG, Lichter P, Collins VP, Reifenberger G. Mutation of the PTEN (MMAC1) tumor suppressor gene in a subset of glioblastomas but not in meningiomas with loss of chromosome arm 10q.  Cancer Res. 1998;  58 29-33
  • 4 Drlicek M, Aichholzer M, Wurm G, Bodenteich A, Fischer J. Kollisionstumor des Gehirns. Tumorkomponenten aus einem Glioblastom und einem Meningeom.  Pathologe. 2004;  25 402-405
  • 5 Fan X, Aalto Y, Sanko SG, Knuutila S, Klatzmann D, Castresana JS. Genetic profile, PTEN mutation and therapeutic role of PTEN in glioblastomas.  Int J Oncol. 2001;  21 1141-1150
  • 6 Goyal A, Singh AK, Sinha S, Tatke M, Singh D, Gupta V. Simultaneous occurrence of meningioma and glioma in brain: report of two cases.  J Clin Neurosci. 2003;  10 252-254
  • 7 Kleihues P, Cavenee WK. (eds.) Pathology and genetics of tumours of the nervous system. International Agency for Research on Cancer. Lyon 2000
  • 8 Koschny R, Koschny T, Froster UG, Krupp W, Zuber MA. Comparative genomic hybridization in glioma: a meta-analysis of 509 cases.  Cancer Genetics and Cytogenetics. 2002;  135 147-159
  • 9 Lee EJ, Chang CH, Wang LC, Hung YC, Chen HH. Two primary brain tumors, meningioma and glioblastoma multiforme, in opposite hemispheres of the same patient.  J Clin Neurosci. 2002;  9 589-591
  • 10 Loeper S, Romeike BFM, Heckmann N, Jung V, Henn W, Feiden KD, Zang KD, Urbschat S. Frequent mitotic errors in tumor cells of genetically micro-heterogenous glioblastomas.  Cytogenet Cell Genet. 2001;  94 1-8
  • 11 Lusis EA, Watson MA, Chicoine MR, Lyman M, Roerig P, Reifenberger G, Gutmann DH, Perry A. Integrative genomic analysis identifies NDRG2 as a candidate tumor suppressor gene frequently inactivated in clinically aggressive meningioma.  Cancer Res. 2005;  65 7121-7126
  • 12 Maiuri F, Cappabianca P, Iaconetta G, d'Acunzi G. Meningiomas associated with brain metastases.  Zentralbl Neurochir. 2002;  63 111-115
  • 13 Matyja E, Kuchna I, Kroh H, Mazurowski W, Zabek M. Meningiomas and gliomas in juxtaposition: casual or causal coexistence? Report of two cases.  Am J Surg Pathol. 1995;  19 37-41
  • 14 Spallone A, Santoro A, Palatinsky E, Giunta F. Intracranial meningiomas associated with glial tumours: a review based on 54 selected literature cases from the literature and 3 additional personal cases.  Acta Neurochir. 1991;  110 133-139
  • 15 Tilborg AA van, Al Allak B, Velthuizen SC, Vries A de, Kros JM, Avezaat CJ, Klein A de, Beverloo HB, Zwarthoff EC. Chromosomal instability in meningiomas.  J Neuropathol Exp Neurol. 2005;  64 312-322
  • 16 Zang KD. Meningioma: a cytogenetic model of a complex benign human tumor, including data on 394 karyotyped cases.  Cytogenet Cell Genet. 2001;  93 207-220

Correspondence

Dr. U. Nestler

Department of Neurochirurgie

Justus Liebig Universität

Klinikstrasse 29

35385 Giessen

Germany

Telefon: +49/641/99 45 50 1

Fax: +49/641/99 45 50 9

eMail: ulf.nestler@neuro.med.uni-giessen.de