Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0034-1385934
Mammareduktionsplastik mit superiorem Stiel – Eine retrospektive 10-Jahres Analyse anhand von 33 Patientinnen
Reduction Mammaplasty with a Superior Pedicle – A Retrospective 10-year Follow-up Analysis of 33 PatientsPublication History
eingereicht 25 May 2014
akzeptiert 16 July 2014
Publication Date:
20 November 2014 (online)
Zusammenfassung
Einleitung: Langzeitergebnisse nach Mammareduktionsplastik mit superiorem Stiel, welche sich auf die postoperative Sensibilität, den Ptosegrad sowie die Patientinnenzufriedenheit fokussieren, sind in der Literatur nur kaum beschrieben. Diese retrospektive Analyse beantwortet die Fragen, ob das Resektionsgewicht einen Einfluss auf die postoperative Sensibilität des Mamillen-Areolen-Komplexes (MAK) nach Reduktionsplastiken mit superiorem Stiel hat und welches Nachhaltigkeitspotenzial hinsichtlich der Form, bei einem Untersuchungszeitraum von 10 Jahren, gegeben ist.
Patienten und Methoden: In diese retrospektive Studie konnten insgesamt 33 Patientinnen inkludiert werden, welche je nach dem Resektionsgewicht in 3 Gruppen unterteilt wurden: Gruppe A (<500 g), Gruppe B (500–1 000 g), Gruppe C (>1 000 g). Die Patientinnen wurden hinsichtlich folgender Parameter evaluiert: Alter, Komorbiditäten, Sensibilität der Brust (Semmes-Weinstein-Monofilament-Test), histologische Resultate, Ptosegrade, BMI (Body-Mass-Index), präoperative körperliche Beschwerden (Visuelle-Analog-Skala 1–10), postoperative Patientinnenzufriedenheit anhand eines von den Autoren zusammengestellten Fragebogens. Des Weiteren wurden Daten bezüglich postoperativer Komplikationen, Nachkorrekturen sowie Schwangerschaften erhoben.
Ergebnisse: Das mittlere Alter der Patientinnen lag zum Untersuchungszeitpunkt bei 51 Jahren (29–71 Jahre). Bei keiner der Patientinnen lagen zum Zeitpunkt der Operation relevante Komorbiditäten vor. 97% der Patientinnen klagten über präoperative körperliche Beschwerden (Visuelle-Analog-Skala 3–10). Postoperative Komplikationen traten bei 21% der Patientinnen auf, bei insgesamt 18% mussten Korrektureingriffe vorgenommen werden. Mit dem Gesamtergebnis waren 97% der Patientinnen sehr zufrieden bzw. zufrieden. Im Hinblick auf die Sensibilität zeigte sich, dass es in allen 3 Gruppen zu einer geringen Sensibilitätsminderung im inferioren und lateralen Bereich der Areola gekommen ist. Bei 3 Patientinnen der Gruppe B wurde ein Ptosegrad I festgestellt. Zu einer Pseudoptosis kam es bei 6 Patientinnen und auch hier vor allem in der Gruppe B.
Schlussfolgerung: Mammareduktionsplastiken mit superiorem Stiel erweisen sich unabhängig vom Resektionsgewicht auch nach einem Beobachtungszeitraum von 10 Jahren als äußerst zuverlässige Operationsmethode mit einer hohen Patientinnenzufriedenheit. Zu Sensibilitätsminderungen kommt es vor allem im inferioren und lateralen Bereich der Areola.
Abstract
Background: Long-term results after reduction mammaplasty with a superior pedicle evaluating the postoperative sensibility, degree of breast ptosis and the patients’ satisfaction are rarely found in the literature. This retrospective analysis answers the question whether the resection weight has an influence on the postoperative sensibility of the nipple-areola complex after reduction mammaplasty with a superior pedicle.
Patients and Methods: 33 patients were enrolled in this retrospective study. Depending on the resection weight, the patients were divided into 3 groups: Group A (<500 g), Group B (500–1 000 g), Group C (>1 000 g). The following parameters were evaluated: age, comorbidities, sensibility of the breast (Semmes-Weinstein monofilament test), jugular notch-to-nipple distance, histological results, degree of ptosis, BMI (body mass index), preoperative physical complaints (visual analogue scale 1–10), postoperative patients’ satisfaction based on a questionnaire created by the authors. Furthermore, the complications, corrective revisions and pregnancies were evaluated.
Results: The median age of the patients at the moment of examination was 51 years (range: 29–71). None of the patients had any relevant comorbidities. 97% of the patients complained about preoperative physical problems (visual analogue scale 3–10). Postoperative complications arose in 21% of the patients. Corrective revisions were necessary in 18% of the cases. 97% of the patients were very satisfied or satisfied with the result. With regard to the sensibility we found a reduction of sensibility especially in the inferior and lateral part of the areola. In the group B we recorded a ptosis of degree I in 3 patients. A pseudoptosis was found in 6 patients in particular in group B.
Conclusion: Reduction mammaplasty with a superior pedicle turns out to be a reliable method with a high satisfaction of the patients after a follow-up of 10 years. These findings were independent from the resection weight. A reduced sensibility occurred especially in the inferior and lateral part of the areola.
-
Literatur
- 1 Temple CL, Hurst N. Reduction mammaplasty improves breast sensibility. Plast Reconstr Surg 1999; 104: 72
- 5 Schlenz I, Rigel S, Schemper R et al Alteration of nipple and areola sensitivity by reduction mammaplasty: a prospective comparison of five different techniques. Plastic and Reconstructive Surgery 2008; : -
- 3 Greuse M, Hamdi M, DeMey A. Breast sensitivity after vertical mammaplasty. Plast Reconstr Surg 2001; 107: 970
- 4 Hamdi M, Greuse M, DeMey A et al. A prospective quantitative comparison of breast sensation after superior and inferior pedicle mammaplasty. British Journal Plast Surg 2001; 53: 39
- 2 Schlenz I, Kuzbari R, Gruber H et al The sensitivity of the nipple-areola complex: an anatomical study. Plastic and Reconstructive Surgery 2000; 105: 905-909
- 6 Würinger E, Mader N, Posch E et al. Nerve and Vessel Supplying Ligamentous Suspension of the Mammary Gland. Plast Reconstr Surg 1998; 101: 1486-1493
- 7 Cohen M. Mastery of Plastic and Reconstructive Surgery. Little Brown and Company; 1994. 3. 2724-2725
- 8 Berger A, Hierner R. Plastische Chirurgie: Mamma, Stamm, Genitale 2007; 3: 24-25
- 9 Weinstein S. Fifty years of somatosensory research: from the Semmes-Weinstein monofilaments to the Weinstein enhanced sensory test. J Hand Ther 1993; 6: 11-22
- 10 Tairych G, Kuzbari R, Rigel S et al. Normal Cutaneous Sensibility of the Breast. Plast Reconstr Surg 1998; 102: 701-704
- 11 Botti G. Aesthetic Mammaplasties – Practical Atlas of Plastic Surgery 2011; 64: 500-507
- 12 Wettstein R, Christofides E, Pittet B et al. Superior pedicle breast reduction for hypertrophy with massive ptosis. Journal of Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgery 2011; 64: 500-507
- 13 Greuse M, Hamdi M, DeMey A. Breast Sensitivity after Vertical Mammaplasty. Plast Reconstr Surg 2001; 107: 970-976
- 14 Gonzalez F, Brown F, Gold W et al. Preoperative and postoperative nipple-areola sensibility in patients undergoing reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 1993; 92: 809-814
- 15 Hamdi M, Greuse M, DeMey A et al. A prospective quantitative comparison of breast sensation after superior and inferior pedicle mammaplasty. British Journal of Plastic Surgery 2001; 54: 39-42
- 16 Wechselberger G, Stoss S, Schoeller T et al. An analysis of breast sensation following inferior pedicle mammaplasty and the effect of the volume of the resected tissue. Aesthetic Plast Surg 2001; 25: 443
- 17 Mitrofanoff M, Dallassera M, Boukris T et al. Clinical study of breast sensitivity before and after reduction mammaplasty. Ann Chir Plast Esthet 1997; 42: 312
- 18 Craig RD, Sykes PA. Nipple sensitivity following reduction mammaplasty. British Journal of Plastic Surgery 1970; 23: 165
- 19 Slezak S, Dellon A. Quantitation of sensibility in gigantomastia and alteration following reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 1993; 91: 1265