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DOI: 10.1055/s-2003-39587
Georg Thieme Verlag Stuttart, New York · Masson Editeur Paris
Evaluation of Cerebral Vascular Reserve by Single Photon Emission Tomography in Children with Congenital Hydrocephalus
Publication History
Received: February 20, 2002
Accepted after Revision: March 12, 2002
Publication Date:
30 May 2003 (online)
Abstract
Background/Aims
Single photon emission tomography scan (SPECT) is used to measure cerebral blood flow (CBF) and also cerebral vascular reserve (CVR) after intravenous acetazolamide (ACZ) challenge. This prospective study was designed to test the utility of CVR in congenital hydrocephalus (CHC).
Methods
Patients (n = 21, mean age 6.2 m) with CHC underwent a baseline ultrasonography (US), retinal fundus examination (RF), neurological score (NS), and SPECT to evaluate CVR after intravenous ACZ. Monthly US, RF, NS, CBF, and CVR were evaluated.
Results
Ten patients showed good CVR and also had stable NS and RF despite mild to moderate ventriculomegaly and were followed up on conservative treatment. None of these patients in a mean follow-up period of 9.8 months showed deterioration. Eleven patients, who had poor CVR initially, were also treated conservatively. Over a period of 4 months, 8 patients showed a fall in CVR to < 30 % of baseline and a fall in NS despite RF and US remaining the same and hence were operated. Five of these operated cases showed an improvement in CVR and NS over a mean follow-up period of 4 months and the remaining 3 patients failed to show improvement in CVR and NS.
Conclusions
In CHC, CVR measured by ACZ challenge test is a sensitive parameter as alterations in CVR occur prior to changes in other conventional parameters such as ventriculomegaly and RF. Patients with normal CVR at presentation are unlikely to deteriorate and can safely be managed conservatively. Patients who show a deterioration in CVR should be considered for prompt surgery.
Résumé
But
La tomographie d'émission monophotonique (TEMP) est utilisée pour mesurer le débit sanguin cérébral (DSC) et la réserve vasculaire cérébrale (RVC) après injection d'acétazolamide (ACZ). Cette étude prospective est réalisée pour tester l'utilité de la RVC dans l'hydrocéphalie congénitale (HC).
Méthodes
Vingt-et-un patients (âge moyen 6,2 mois) atteints d'HC ont bénéficié d'une ultrasonographie (US), d'un fond de l'œil (FO), d'un examen clinique pour établir un score neurologique (SN) et d'un TEMP pour évaluer la RVC après injection intraveineuse d'ACZ. Un contrôle (US, FO, SN, DSC, RVC) était éffectué tous les mois.
Résultats
La RVC était satisfaisante chez dix patients qui montraient un SN et un FO stables malgré une ventriculomégalie minime ou modérée. Ces patients étaient suivis avec un traitement conservateur. Aucune détérioration n'était notée au cours des 9,8 mois de suivi. La RVC initiale était faible chez onze patients, également suivis avec un traitement conservateur. Pendant une période de quatre mois, huit de ces patients montraient une diminution de la RVC à moins de 30 % de la valeur normale et une chute du SN malgré une stabilité du FO et de l'US. Chez cinq de ces enfants, une intervention chirurgicale a permis une amélioration de la RCV et du SN pendant une période de quatre mois. Aucune amélioration de la RVC ni du SN n'était observée chez les trois autres.
Conclusions
Chez les enfants atteints d'hydrocéphalie congénitale, le mesure de la RVC par TEMP après injection d'ACZ est un moyen sensible d'évaluation car les altérations de la RVC précèdent celles des autres paramètres conventionnels - ventriculomégalie et FO. Il y a peu de détérioration chez les patients avant und RVC normale au moment du diagnostic, permettant un traitement conservateur. En cas de détérioration de la RVC, une intervention chirurgicale est à envisager rapidement.
Resumen
Antecedentes/Objetivos
La tomografía de emisión de fotones únicos (SPECT) se usa para medir el flujo cerebral (CBF) y también la reserva vascular cerebral (CVR) tras provocación intravenosa con acetazolamida (ACZ). Este estudio prospectivo fue diseñado para poner a prueba la utilidad de CVR en el hidrocéfalo congénito(CHC).
Metodos
21 pacientes de una edad media de a 6.2 meses con CHC fueron estudiados ecográficamente, mediante examen de fondo de ojo con evaluación neurológica y SPECT para evaluar el CVR tras la ACZ intravenoso. Estos parámetros fueron evaluados mensualmente.
Resultados
10 pacientes mostraron buen CVR y también tenían examen ocular y neurológico estables a pesar de ventriculomegalias moderadas o leves y fueron seguidos con tratamiento conservador. Ninguno de ellos tuvo deterioro en un seguimiento de 9.8 meses. 11 pacientes que tenían inicialmente CVR pobre fueron tratados también conservadoramente. En un periodo de 4 meses 8 mostraron una caída en el CBR a menos del 30 % del basal y una caída en el status neurológico a pesar de que el fondo de ojo y el ultrasonido no habían variado por lo que fueron operados. 5 de estos casos operados mostraron mejoría en el CBR y en el status neurológico tras un periodo de observación de 4 meses y los otros 3 no mejoraron.
Conclusiones
En el CHC, la medida del CVR con provocación con ACZ es un parámetro sensitivo ya que sus alteraciones preceden a las de otros parámetros convencionales como ventriculomegalia y fondo de ojo. Los pacientes con CVR normal al comienzo no suelen deteriorarse y pueden ser tratados conservadoramente sin riesgo. Los pacientes con deterioro del CVR deben ser considerados candidatos a cirugía precoz.
Zusammenfassung
Die einfache Photonen-Emissionstomographie (SPECT) wird zur Messung des zerebralen Blutflusses angewandt, kann jedoch auch Aussagen über die zerebrale vaskuläre Reserve nach intravenöser Applikation von Acetazolamiden (ACZ) machen. In einer prospektiven Studie wird die Wertigkeit der zerebralen vaskulären Reserve beim angeborenen Hydrozephalus überprüft.
Methodik
21 Patienten im Durchschnittsalter von 6,2 Monaten mit kongenitalem Hydrozephalus wurden zunächst einer Ultraschalluntersuchung zugeführt. Weiterhin wurde der Augenhintergrund, eine neurologische Untersuchung mit Scoring sowie eine zerebrale Blutflussanalyse (SPECT) zur Überprüfung der zerebralen vaskulären Reserve durchgeführt. In monatlichen Abständen wurden der Ultraschall, die Augenhintergrunduntersuchung, die neurologische Kontrolle, der zerebrale Blutfluss und die vaskuläre Reserve überprüft.
Ergebnisse
Zehn Patienten zeigten eine ausgezeichnete zerebrale vaskuläre Reserve mit einem stabilen neurologischen Status und Augenhintergrund trotz leichter Ventrikulomegalie. Sie wurden weiterhin konservativ behandelt. Keiner dieser Patienten zeigte eine Veränderung in einem Beobachtungszeitraum von 9,8 Monaten. Elf Kinder zeigten eine kleine zerebrale vaskuläre Reserve zu Beginn der Behandlung, wurden jedoch zunächst ebenfalls konservativ therapiert. In einem Beobachtungszeitraum von 4 Monaten fiel die zerebrale vaskuläre Reserve auf 30 % und der neurologische Score verschlechterte sich trotz weiterhin unauffälliger Retina und Ultraschallbefundung. Diese Kinder wurden operiert. Fünf dieser chirurgisch behandelten Patienten zeigten eine Verbesserung der zerebralen vaskulären Reserve und des neurologischen Status über einen Beobachtungszeitraum von 4 Monaten. Bei den übrigen drei konnte eine Verbesserung der Situation nach der Operation nicht beobachtet werden.
Schlussfolgerungen
Beim kongenitalen Hydrozephalus scheint es sinnvoll, die zerebrale vaskuläre Reserve mittels Acetazolamid-Injektion zu messen. Der ACZ-Test ist ein empfindlicher Parameter für Veränderungen der zerebralen vaskulären Reserve und empfindlicher als die Sonographie (Ventrikulomegalie) und der Augenhintergrund. Patienten mit einer normalen zerebralen vaskulären Reserve zeigen mit größter Wahrscheinlichkeit keine Veränderungen der zerebralen Situation und können konservativ behandelt werden. Patienten hingegen, die eine Verschlechterung der zerebralen vaskulären Reserve aufweisen, müssen umgehend operiert werden.
Key words
Single photon emission tomography - cerebrovascular reserve - congenital hydrocephalus
Mots-clés
Tomographie d'émission monophotonique - réserve vasculaire - cérébrale - hydrocéphalie congénitale
Palabras clave
Tomografía de emisión de fotones - reserva cerebro vascular - hidrocéfalo congénito
Schlüsselwörter
Einzelphotonen-Emissionstomographie - zerebrale vaskuläre Reserve - angeborener Hydrozephalus
References
- 1 Chang C C, Kuwana N, Ito S, Ikegami T. Impairment of cerebrovascular reactivity to acetazolamide in patients with normal pressure hydrocephalus. Nucl Med Commun. 2000; 21 139-141
- 2 Craige E H. On the relative vascularity of various parts of the central nervous system of the albino rat. J Comp Neurol. 1920; 31 429-464
- 3 Del Bigio M R, Bruni J E. Changes in periventricular vasculature of the rabbit brain following induction of hydrocephalus before and after shunting. J Neurosurg. 1988; 69 115-120
- 4 Del Bigio M R. Neuropathological changes caused by hydrocephalus. Acta Neuropathol. 1993; 85 573-585
- 5 Greitz T VB, Grepe A OL, Kalmer M SF. et al . Pre- and postoperative evaluation of cerebral blood flow in low pressure hydrocephalus. J Neurosurg. 1969; 41 644-651
- 6 Hakim S, Vengas J G, Burton J D. The physics of the cranial cavity, hydrocephalus and normal pressure hydrocephalus: mechanical interpretation and mathematical model. Surg Neurol. 1976; 5 187-210
- 7 Hauge A, Nicholaysen G, Thoresen M. Acute effects of acetazolamide on cerebral blood flow in man. Acta Physiol Scand. 1983; 117 233-239
- 8 Hill A, Volpe J J. Decrease in pulsatile flow in the anterior cerebral arteries in infantile hydrocephalus. Paediatrics. 1982; 69 4-7
- 9 Klinge P M, Berding G, Brinjer T, Knapp W H, Samii M. A positron emission tomography study of cerebrovascular reserve before and after shunt surgery in patients with idiopathic chronic hydrocephalus. J Neurosurg. 1999; 4 605-609
- 10 Larson A, Bergh A C, Bilting M. et al . Regional cerebral blood flow in normal pressure hydrocehalus: diagnostic and prognostic aspects. Eur J Nucl Med. 1994; 21 118-123
- 11 Mamo H L, Meric P C, Ponsin J C. et al . Cerebral blood flow in normal pressure hydrocephalus. Stroke. 1987; 18 1074-1080
- 12 Marion D W, Darby J, Yonas H. Acute regional cerebral blood flow in normal pressure hydrocephalus. Stroke. 1987; 18 1074-1080
- 13 Meyers J S, Kitagawa Y, Tanahashi N. et al . Pathogenesis of normal pressure hydrocephalus - preliminary observation. Surg Neurol. 1985; 23 121-133
- 14 Mithoefer J, Meyer P, Stocks J. Effect of carbonic anhydrase inhibition of the cerebral circulation of the anesthetized dog. Fed Proc. 1957; 16 88-89
- 15 Nakada J, Oka N, Nagahori T. et al . Changes in the cerebral vascular bed in experimental hydrocephalus: an angio-architectural and histological study. Acta Neurochir. 1992; 114 43-50
- 16 Oka N, Nakada J, Endo S. et al . Angioarchitecture in experimental hydrocephalus. Paediatr Neurosciences. 1986; 12 294-299
-
17 Plets C.
Influence of experimental hydrocephalus on cerebral vascularization. Baethmann A, Go KG, Unterberg A Mechanism of Secondary Brain Damage. New York; Plenum Press 1986: 169-178 - 18 Posner J B, Plum F. The toxic effects of carbon dioxide and acetazolamide in hepatic encephalopathy. J Clin Invest. 1960; 39 1246-1258
- 19 Tanaka A, Kimura M, Nakayama Y. et al . Cerebral blood flow and autoregulation in normal pressure hydrocephalus. Neurosurgery. 1997; 40 1161-1167
- 20 Vorstrup S, Christensen J, Gjerris F. et al . Cerebral blood flow in patients with normal pressure hydrocephalus before and after shunting. J Neurosurg. 1987; 66 379-387
Additional Professor Dr. V. Bhatnagar
Department of Paediatric Surgery, All India Institute of Medical Sciences
New Delhi-110029
India
Email: veereshwarb@hotmail.com