Aktuelle Rheumatologie 2007; 32(2): 78-85
DOI: 10.1055/s-2007-963079
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Oral Health of Rheumatoid Arthritis Patients in Niigata, Japan

Mundgesundheit bei Patienten mit Rheumatoider Arthritis in Niigata, JapanA. Murasawa1 , R. W. Evans2 , A. Murasawa3 , C. C. Peck2 , P. Ottl4
  • 1Faculty of Dentistry, Niigata University, Graduate School of Medical and Dental Sciences, Niigata, Japan
  • 2Faculty of Dentistry, University of Sydney, Westmead Centre for Oral Health, Sydney, Australia
  • 3Niigata Rheumatic Center, Niigata, Japan
  • 4Department of Prosthodontics, Dental School (ZZMK), J. W. Goethe University, Frankfurt, Germany
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Publication Date:
26 April 2007 (online)

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Zusammenfassung

Fragestellung: Die Zielsetzung der vorliegenden Studie bestand darin, den Einfluss einer bestehenden rheumatoiden Arthritis auf die Mundgesundheit und die mundgesundheitsbezogene Lebensqualität zu untersuchen. Insbesondere sollten ein Status zur oralen Gesundheit erhoben, der Zustand der Kiefergelenke beurteilt sowie die mundgesundheitsbezogene Lebensqualität ermittelt und in der Folge die Korrelation zwischen diesen Variablen untersucht werden. Patienten und Methode: Die untersuchte Stichprobe bestand aus 74 stationären und 26 ambulanten Patienten (76 Frauen, 24 Männer), die das „Rheumatoid Arthritis Clinic at Senami Hospital,” Niigata, Japan aufsuchten. Von April bis Juni 2004 wurden die Patienten schriftlich gebeten, an einer Erhebung zur oralen Gesundheit teilzunehmen. Es erfolgten die Durchführung eines enoralen Befundes und eine klinische Bewertung des Zustands der Kiefergelenke. Ergänzend wurde eine strukturierte Befragung zur Mundgesundheit, zur mundgesundheitsbezogenen Lebensqualität sowie zu den alltäglichen Beschäftigungen durchgeführt. Die Daten, die sich auf die rheumatoide Arthritis und die Medikation bezogen, wurden der entsprechenden Krankenakte entnommen. Ergebnisse: Bei den Patienten mit rheumatoider Arthritis wurde ein mangelhafter Zustand hinsichtlich der Mundgesundheit festgestellt. Mehr als die Hälfte der Patienten berichtete über Schwierigkeiten bei der Zahnpflege aufgrund der rheumatoiden Arthritis und wies Schmerzen bei der Kaufunktion auf. Bei ca. 30 % der Stichprobe lag eine Mundtrockenheit vor. Beinah 50 % der Patienten gaben anamnestisch Kiefer-/Gesichtsschmerzen an. Etwa 30 % der untersuchten Personen besaß eine eingeschränkte maximale Mundöffnung. Die mundgesundheitsbezogene Lebensqualität war signifikant korreliert mit der Anzahl an geschwollenen Gelenken. Es bestand ein signifikanter Zusammenhang zwischen einer mangelhaften Mundgesundheit und einer funktionellen Behinderung aufgrund des Vorliegens einer rheumatoiden Arthritis. Schlussfolgerungen: Aus der vorliegenden Studie kann der Schluss gezogen werden, dass das Bestehen einer rheumatoiden Arthritis einen ungünstigen Einfluss auf die Mundgesundheit sowie den Zustand der Kiefergelenke besitzt und die mundgesundheitsbezogene Lebensqualität reduziert. Patienten mit einer rheumatoiden Arthritis weisen zahlreiche Probleme im kraniomandibulären System auf, die von vermeidbaren Zahn-, Mund-, Kieferkrankheiten herrühren. Zusätzliche zahnärztliche Maßnahmen wie z. B. präventive Therapie, Fluoridierung, Physiotherapie des Kiefergelenks, Ernährungsberatung und ein häufigerer Recall sollten in Erwägung gezogen werden.

Abstract

Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of rheumatoid arthritis on oral health and oral health-related quality of life. The specific objectives were to measure oral health status, temporomandibular joint (TMJ) status, and oral health-related quality of life, and then to investigate the relationships between these variables. Patients and Methods: The study population comprised 74 in-patients and 26 out-patients attending the Rheumatoid Arthritis Clinic at Senami Hospital in Niigata, Japan from April to June 2004. Participants underwent a clinical assessment of their oral and temporomandibular joint status. They were also interviewed about oral health, oral health-related quality of life, and activities of daily living. Information on rheumatoid arthritis status and medications was obtained from their medical records. Results: Poor oral health conditions were observed in the rheumatoid arthritis patients. More than half of the patients reported having had difficulty in brushing their teeth due to rheumatoid arthritis, and experienced pain when chewing. Approximately 30 % of the sample reported dry mouth symptoms. Nearly 50 % reported having had experience of temporomandibular joint pain, and nearly 30 % had difficulties in mouth opening. Oral health-related quality of life was significantly associated with the number of swollen joints. Poor oral health was significantly associated with the functional disability that was related to rheumatoid arthritis. Conclusion: In this study of 100 patients with rheumatoid arthritis in Niigata, it was concluded that rheumatoid arthritis has an unfavorable impact on oral health; temporomandibular joint health; and that it reduces oral health-related quality of life. Rheumatoid arthritis patients present with many oral problems that stem from preventable oral diseases. Additional oral care such as preventive treatment, fluoride therapy, physical temporomandibular joint therapy, dietary instruction, and more frequent recall, may be required.

References

1 Central + defines the median, box ends define the 25th & 75th percentiles, and whiskers define 10th & 90th percentiles. Spearman’s rank correlation coefficient (Rs) = - 0.29, p value = 0.003.

2 Central + defines the median, box ends define the 25th & 75th percentiles, and whiskers define 10th & 90th percentiles. Spearman’s rank correlation coefficient (Rs) = 0.56, p value < 0.0001.

3 Central + defines the median, box ends define the 25th & 75th percentiles, and whiskers define 10th & 90th percentiles. Spearman’s rank correlation coefficient (Rs) = - 0.39, p value < 0.0001.

Akira Murasawa, M.D.

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