Nervenheilkunde 2025; 44(01/02): 8-15
DOI: 10.1055/a-2441-7300
Übersichtsarbeit

Maladaptive Schemata bei ÄrztInnen und PsychotherapeutInnen in Studium und Praxis

Auswirkungen auf Stresserleben und mentale GesundheitMaladaptive schemas in practicing and prospective physicians and psychotherapistsImpact on stress experience and mental health
,
Angelika Neumann
,
Lucia Jerg-Bretzke
,
Petra Beschoner

Zusammenfassung

Hintergrund: Oft bringen ÄrztInnen das Erleben von Arbeitsstress mit v. a. extrinsischen Faktoren (z. B. Arbeitsbedingungen) in Verbindung. Daneben spielen auch „intrinsische“ Faktoren eine Rolle. Als Marker solcher intrinsischer Belastungen können frühe maladaptive Schemata (MS) herangezogen werden. MS umfassen früh erworbene, ungünstige emotional-kognitive Muster, die das Verhalten in konkreten Situationen steuern können. Ziel war es, MS-Ausprägungen bei ÄrztInnen/PsychotherapeutInnen (PT) zu untersuchen und potenzielle Zusammenhänge zwischen diesen und erlebtem Arbeitsstress darzustellen.

Material und Methoden: Durchgeführt wurde eine anonyme Online-Befragung an ÄrztInnen, PsychotherapeutInnen und Studierenden dieser Fachrichtungen im deutschsprachigen Raum. Die Erhebungen erfolgten für MS mit dem Young Schema Questionnaire (YSQ-S3R), für den Arbeitsstress mittels des Effort Reward Imbalance (ERI) Questionnaire und für die mentale Gesundheit anhand des Patient Health Questionnaire-4 (PHQ-4).

Ergebnisse: 82,49 % der Teilnehmenden (N = 571) waren weiblich. 41,5 % der Befragten erlebten Arbeitsstress (ERI-Ratio > 1). 27 % der Befragten zeigten depressive Symptome beziehungsweise 14,89 % Angstsymptome (PHQ-4). Am stärksten ausgeprägte MS waren „Unerbittliche Ansprüche“ (M = 18,24; SD = 5,50), „Selbstaufopferung“ (M = 17,20; SD = 4,87) und „Bestrafungsneigung“ (M = 15,04; SD = 4,16). Stärkste Korrelationen bestanden zwischen ERI und den MS „Misstrauen/Missbrauch“ (r = 0,33; p < 0,01) und „Negatives Hervorheben/Pessimismus“. Der PHQ korrelierte am stärksten mit den MS „Negatives Hervorheben/Pessimismus“ (r = 0,51, p < 0,01) und „Verlassenheit/Instabilität“ (r = 0,47, p < 0,01). 41,45 % des Einflusses von Arbeitsstress auf die mentale Gesundheit wurde auf die MS „Negatives Hervorheben/Pessimismus“ und „Verlassenheit/Instabilität“ als intrinsische Faktoren zurückgeführt.

Diskussion: Die Befunde betonen die Bedeutung intrinsischer Faktoren als relevante Einflussvariablen beim Erleben von Arbeitsstress und der Ausbildung mentaler Symptome. Neben extrinsischen Faktoren sollten präventiv Angebote und Strukturen am Arbeitsplatz modifiziert und etabliert werden, welche MS berücksichtigen. Auch im Rahmen der Behandlung Betroffener sollten diese mehr Aufmerksamkeit erhalten, um langfristig alternative, funktionale Verhaltensweisen zu fördern.

Abstract

Background: The experience of work stress among physicians is often associated with extrinsic factors (e. g. working conditions). However, “intrinsic” factors also play a role. Early maladaptive schemas (MS) may be used as markers of such intrinsic stress. MS comprise early acquired, unfavorable emotional-cognitive patterns that can control behavior in specific situations. The aim of the study was to investigate the characteristics of MS in physicians/psychotherapists (PT) and to illustrate potential links between these and experienced work stress.

Material and Methods: An anonymous online survey was conducted among physicians, psychotherapists and students of these disciplines in German-speaking countries. MS were assessed using the Young Schema Questionnaire (YSQ-S3R). Work stress was recorded using the Effort Reward Imbalance (ERI) Questionnaire. Mental health was assessed using the Patient Health Questionnaire-4 (PHQ-4).

Results: 82.49 % of the N = 571 participants were female. 41.5 % of respondents experienced work stress (ERI ratio > 1). 27 % of respondents showed depressive symptoms and 14.89 % anxiety symptoms (PHQ-4). The most pronounced MS were “Unrelenting demands” (M = 18.24; SD = 5.50), “Self-sacrifice” (M = 17.20; SD = 4.87) and “Punitiveness” (M = 15.04; SD = 4.16). The strongest correlations were found between ERI and the MS “Distrust/Abuse” (r = 0.33; p < 0.01) and “Negativity/Pessimism”. The PHQ correlated most strongly with the MS “Negativity/Pessimism” (r = 0.51, p < 0.01) and “Abandonment/Instability” (r = 0.47, p < 0.01). 41.45 % of work stress on mental health was attributed to the intrinsic factors of MS “Negativity/Pessimism” and “Abandonment/Instability”.

Discussion: The results highlight the importance of intrinsic factors as relevant influencing variables in the experience of work stress and the development of psychological symptoms. In addition to external factors, preventative offers and workplace structures should be modified and established to take MS into account. These should also be given more attention in the treatment of those affected in order to promote alternative, functional behaviours in the long term.



Publication History

Article published online:
13 February 2025

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  • Literatur

  • 1 Krill R. Ärztegesundheit. DMW –- Dtsch Med Wschr 2008; 133: p18-p18
  • 2 Lee MK, Kim E, Paik IS. et al. Relationship between environmental factors and burnout of psychotherapists: Meta-analytic approach. Counselling Psychother Res 2020; 20: 164-172
  • 3 Rotenstein LS, Torre M, Ramos MA. et al. Prevalence of burnout among physicians: a systematic review. JAMA 2018; 320: 1131-1150
  • 4 Loerbroks A, Weigl M, Li J. et al. Effort-reward imbalance and perceived quality of patient care: a cross-sectional study among physicians in Germany. BMC Public Health 2016; 16: 1-9
  • 5 Li J, Zhang M, Loerbroks A. et al. Work stress and the risk of recurrent coronary heart disease events: A systematic review and meta-analysis. Int J Occupational Med Environmental Health 2014; 1-12
  • 6 Siegrist J. Adverse health effects of high-effort/low-reward conditions. J Occupational Health Psychology 1996; 1: 27-41
  • 7 Siegrist J. Effort-reward imbalance at work and health. In: Perrewe PL, Ganster DC. Historical and current perspectives on stress and health. Emerald Group Publishing Limited; Bingley: 2002: 261-291
  • 8 Zubin J, Spring B. Vulnerability: a new view of schizophrenia. J Abnormal Psychol 1977; 86: 103
  • 9 Buddeberg-Fischer B, Stamm M, Buddeberg C. et al. Chronic stress experience in young physicians: impact of person-and workplace-related factors. Int Arch Occupational Environmental Health 2010; 83: 373-379
  • 10 Pejušković B, Lečić-Toševski D, Priebe S. et al. Burnout syndrome among physicians–the role of personality dimensions and coping strategies. Psychiatria Danubina 2011; 23: 389-395
  • 11 Gramstad TO, Gjestad R, Haver B. Personality traits predict job stress, depression and anxiety among junior physicians. BMC Medical Education 2013; 13: 1-9
  • 12 Holzgang SA, Pazhenkottil AP, Princip M. et al. Burnout among male physicians: A controlled study on pathological personality Traits and Facets. Psych 2022; 5: 1-13
  • 13 WHO. ICD-11 for mortality and morbidity statistics. Version: 2019 April. WHO; Geneva: 2019
  • 14 Schmeck K, Birkhölzer M. Die Konzeption von Persönlichkeitsstörungen in der ICD-11. Z Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie 2020; 49: 1-6
  • 15 Young JE. Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. 3. Aufl.. Professional Resource Press; Sarasota, Forida: : 1999
  • 16 Heidenreich T, Michalak J. Die „dritte Welle“der Verhaltenstherapie: Grundlagen und Praxis. Beltz; Weinheim, Basel: 2013
  • 17 Roediger E. Was ist Schematherapie? Eine Einführung in Grundlagen, Modell und Anwendung. Paderborn: Junfermann Verlag GmbH; 2009
  • 18 Riso LP, Froman SE, Raouf M. et al. The long-term stability of early maladaptive schemas. Cognitive Therapy and Research 2006; 30: 515-529
  • 19 Roediger E. Schematherapie: Grundlagen, Modell und Praxis. Schattauer Verlag; Stuttgart: 2016
  • 20 Young JE. Young Schema Questionnaire (German version, YSQ-S3; Berbalk H, Grutschpalk J, Parfy E, Zarbock G, Trans.). Institut für Schematherapie; Eckernförde: 2006
  • 21 Kempf M, Jerg-Bretzke L, Jarczok MN. et al. Maladaptive Schemata und berufliche Gratifikationskrisen bei ÄrztInnen und PsychotherapeutInnen. Psychotherapeut 2021; 66: 140-146
  • 22 Rödel A, Siegrist J, Hessel A. et al. Fragebogen zur Messung beruflicher Gratifikationskrisen. Z Differentielle Diagnostische Psychologie 2004; 25: 227-238
  • 23 Kriston L, Schäfer J, Jacob GA. et al. Reliability and validity of the German version of the Young Schema Questionnaire–Short Form 3 (YSQ-S3). Eur J Psychological Assess 2013; 29: 205-212
  • 24 Kroenke K, Spitzer RL, Williams JB. et al. An ultra-brief screening scale for anxiety and depression: the PHQ–4. Psychosomatics 2009; 50: 613-621
  • 25 Löwe B, Wahl I, Rose M. et al. A 4-item measure of depression and anxiety: validation and standardization of the Patient Health Questionnaire-4 (PHQ-4) in the general population. J Affective Disorders 2010; 122: 86-95
  • 26 Holm S. A simple sequentially rejective multiple test procedure. Scand J Statistics 1979; 6: 65-70
  • 27 Hayes A. Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: a regression-based approach (Ser. Methodology in the social sciences). In: Guilford Press; 2018
  • 28 Statistics. IBM Corp. Released SPSS Version 26.0 for Windows [software]. In: Armonk, NY: IBM Corp. Armonk; NY: IBM Corp;: 2020
  • 29 Limbrecht-Ecklundt K, Flaig T, Gündel H. et al. Psychische Gesundheit und Arbeitsbelastung bei Ärztinnen und Ärzten. Prävention und Gesundheitsförderung 2015; 10: 11-21
  • 30 Gysling-Tappeiner C. Emotionale Schemata und Emotionsregulation von Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten: die Bedeutung der Early Maladaptive Schemas nach Young et al.(2003) im Umgang mit subjektiv als „schwierig“ erlebten Emotionen in der therapeutischen Praxis. Masterarbeit. Zürich: zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften 2012
  • 31 Morawa E, Schug C, Geiser F. et al. Psychosocial burden and working conditions during the COVID-19 pandemic in Germany: The VOICE survey among 3678 health care workers in hospitals. Im Internet: Accessed January 03, 2022 at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002239992100060X
  • 32 Denissen JJ, Neumann L, Van Zalk M. How the internet is changing the implementation of traditional research methods, people’s daily lives, and the way in which developmental scientists conduct research. Int J Behav Development 2010; 34: 564-575
  • 33 Aloi M, Rania M, Sacco R. et al. La versión breve del Young Schema Short Form 3 (YSQ-S3):¿el nuevo modelo de cuatro dominios muestra el mejor ajuste?. Anales de Psicología 2020; 36: 254-261
  • 34 Phillips K, Brockman R, Bailey PE. et al. Young schema questionnaire–short form version 3 (YSQ-S3): Preliminary validation in older adults. Aging & Mental Health 2019; 23: 140-147
  • 35 Bouvard M, Denis A, Roulin JL. Psychometric properties of the French version of the Young Schema Questionnaire-Short Form 3 (YSQ–S3). Spanish J Psychol 2018; 21: E57
  • 36 Kempf M, Clemens V, Beschoner P. et al. The interplay between adverse childhood experiences, COVID-19 associated burden and emotional exhaustion: Results of the egePan-VOICE Study. Eur J Psychotraumatol 2021; 51-51