Zusammenfassung.
Ziel: In der hier vorgestellten Grundlagenuntersuchung wurde die Schallgeschwindigkeit
in Karzinomen, mastopathischem Gewebe, Fettgewebe und Fibroadenomen der weiblichen
Brustdrüse durch direkte In-vitro-Messung bestimmt. Es sollte überprüft werden, ob
und in welchem Ausmaß zwischen diesen Gewebearten Unterschiede der Schallgeschwindigkeit
bestehen und ob eine Differenzierung der untersuchten Gewebe anhand der ermittelten
Schallgeschwindigkeiten möglich ist. Methoden: Die Schallgeschwindigkeit wurde aus dem Verhältnis der Transmissionszeit eines Ultraschallbündels
durch die Präparate im Vergleich zur Transmissionszeit durch destilliertes Wasser
ermittelt. Insgesamt wurden 40 Präparate untersucht. Ergebnisse: Es fanden sich signifikante Unterschiede zwischen Karzinomen (1523,1 ± 5,9 m/s) und
Fett (1478,5 ± 6,5 m/s) (p ∼ 10-11 ) sowie zwischen Mastopathie (1526,0 ± 9,0 m/s) und Fett (p ∼ 10-12 ). Dagegen konnte ein signifikanter Unterschied zwischen Karzinomen und Mastopathie
nicht nachgewiesen werden (p = 0,35). Auch die Schallgeschwindigkeit in Fibroadenomen
(1533,2 ± 3,8 m/s) ist ähnlich hoch wie die in Karzinomen und Mastopathie. Schlußfolgerung: Damit erweist sich die Schallgeschwindigkeit in ihrem Informationsgehalt als teilweise
komplementär zur Echogenität des konventionellen B-Bildes. Könnte also ein Verfahren
entwickelt werden, das beide Parameter berücksichtigt und für beide Informationen
eine räumliche Zuordnung erlaubt, wäre ein diagnostischer Gewinn für die sonographische
Mammadiagnostik zu erwarten.
Purpose: The study aimed to investigate ultrasound velocity (SV) in carcinomas, fibrocystic
changes, fibroadenomas and fatty tissue of the female breast by means of direct in-vitro
measurements. We intended to test whether or not differences in SV exist between the
various types of tissue and whether the SV is a useful criterion to differentiate
the different tissues. Method: SV was measured by comparing transmission time of the ultrasound beam through the
specimen and through water. Altogether 40 specimens (12 cancer, 14 fibrocystic changes
= FCD, 10 fatty tissues, 3 fibroadenomas, and 1 mixed tissue) were analysed. Results: Velocity differed significantly between fat (1478.5 ± 6.5 m/s) and tumor (1523.1 ±
5.9 m/s) (p ∼ 10-11 ) and between fat and FCD (1526.0 ± 9.0 m/s) (p ∼ 10-12 ). No significant differences and much overlap were seen between the ultrasound velocities
of tumors and FCD. Ultrasound velocity in fibroadenomas (1533.2 ± 3.8 m/s) was comparable
with that in carcinomas and FCD. Conclusions: We conclude that ultrasound velocity may add complementary information to echogenicity
(B-scan). Thus, a locally exact correlation of echogenicity and sound velocity might
allow for an improved tissue characterization.
Schlüsselwörter:
Ultraschallgeschwindigkeit - Mammakarzinom - Gewebedifferenzierung
Key words:
Ultrasound velocity - Breast cancer - Tissue characterization
Literatur
1 Heywang-Köbrunner S H.
Bildgebende Mammadiagnostik. Radiologische Referenzreihe. Stuttgart; Thieme 1996
2 Harris J, Morrow M, Norton C.
Malignant tumors of the breast. In: De vita, Hellmann S, Rosenberg SA (eds) Cancer - Principles and Practice of Oncology.
5th edition. Lippincott-Raven 1997
3
Kossoff G, Fry E K, Jellins J.
Average velocity of ultrasound in the human female breast.
J Acoust Soc Am.
1973;
53
1730-1737
4 Rajagopalan B, Greenleaf J F, Thomas P J.
Variation of acoustic speed with temperature in various excised human tissue studies
by ultrasound computerized tomographie. In: Linzer M (ed) Ultrasonic tissue characterization II. Washington DC; Nat Bur
Standards 1979: 227-233
5
Scherzinger A L, Belgam R A, Carson P L, Meyer C R, Sutherland J V, Bookstein F L,
Silver T M.
Assessment of ultrasonic computed tomography in symptomatic breast patient by discriminant
analysis.
Ultrasound in Med & Biol.
1989;
15
21-28
6
Carson P L, Scherzinger A L, Meyer C R, Jobe W, Samuels B, Adler D D.
Lesion detectability in ultrasonic computed tomography of symptomatic breast patients.
Invest Radiol.
1988;
23
421-427
7
Richter K.
Clinical amplitude/velocity reconstructive imaging (CARI) - a new sonographic method
for detecting breast lesions.
Br J Radiol.
1995;
68
375-384
8 Richter K, Roßdeutscher W, Hasenpusch M.
A new sonographic method to detect breast lesions. In: Madjar H, Teubner J, Hackelöer B-J (Hrsg) Breast Ultrasound update. Basel; Karger
1994: 353-360
9
Hartmann H, Heywang-Köbrunner S H, Soldner R, Millner R.
Charakterisierung von normalem und pathologisch verändertem Mammagewebe mittels Ultraschall.
Z Med Phys.
1997;
7
12-15
10
Del Grosso V A, Mader C W.
Speed of sound in pure water.
J Acoust Soc Am.
1972;
52
1442-1446
11
Greenleaf J F, Johnson S A, Lent A H.
Measurement of spatial distribution of refractive index in tissues by ultrasonic computed
assisted tomography.
Ultras Med Biol.
1977;
3
327-339
12 Greenleaf J F, Bahn R C, Gisvold J J, Schreiman J S.
Evaluation of interpretation methods for transmission ultrasonic tomography of the
breast. In: Jellins J, Kobayashi T (eds) Ultrasonic examination of the breast. Wiley 1983:
211-221
13
Richter K, Heywang-Köbrunner S H.
Sonographic differentiation of benign from malignant breast lesions: Value of indirect
measurement of ultrasound velocity.
Amer J Roentgenol.
1995;
165
825-831
Dr. med. W. Weiwad
Klinik für Diagnostische Radiologie der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
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