Diabetes aktuell 2023; 21(05): 227-235
DOI: 10.1055/a-2109-9533
Im Fokus

Duale Reha – neue Chance für optimierte Diabetesbehandlung

„Diabetes mellitus Typ 2“ als Nebendiagnose im Rahmen der indikationsspezifischen Anschlussrehabilitation gleichwertig mit behandeln
Lukas André
1   Fachklinik Schwaben Bad Mergentheim, Abteilung Stoffwechsel/Diabetologie/Gastroenterologie, Bad Mergentheim
,
Walter Kutschker
2   Fachklinik Schwaben Bad Mergentheim, Facharzt für Orthopädie, Bad Mergentheim
,
Abteilung für Ernährung/Diabetes,
Peter E. H. Schwarz
4   Abteilung Prävention und Versorgung des Diabetes, Medizinische Klinik III, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der Technischen Universität Dresden, Dresden
5   Paul Langerhans Institute Dresden of the Helmholtz Center Munich at University Hospital and Faculty of Medicine, TU Dresden, Dresden
6   German Center for Diabetes Research (DZD e.V.), Neuherberg
› Author Affiliations

ZUSAMMENFASSUNG

Knapp jeder fünfte stationäre Krankenhauspatient in Deutschland leidet an Diabetes mellitus. Diese Patienten benötigen die gleiche Versorgung wie Patienten mit Hauptdiagnose Diabetes. Mit der entsprechenden Kompetenz im Behandlungsteam könnte der Reha-Aufenthalt von Patienten mit der Zweitdiagnose Diabetes mellitus ideal genutzt werden, um neben der Rehabilitation der Haupteinweisungsdiagnose, gleichzeitig ein optimiertes Management des Diabetes mellitus mit dem Patienten während der Rehabilitation zu etablieren. Im Anschluss an die Rehabilitation kann durch das Diabetes-Team in der spezialisierten Reha-Einrichtung der Patient über einen längeren Zeitraum in seinem häuslichen Umfeld begleitet werden, z. B. durch den Einsatz von digitalen Gesundheitsanwendungen oder telediabetologischen Kompetenzzentren. Auf diese sogenannte Duale Reha spezialisierte Kliniken könnten somit im Sinne eines Chronic Care Managements einen holistischen Behandlungsauftrag umsetzen und nicht nur die Therapie der Primärdiagnose gewährleisten, sondern insbesondere bei der GKV-REHA auch umfassende Pflegenotwendigkeit verzögern. Diese Form der „Doppelbehandlung“ stellt als Duale Reha eine realistische Chance für eine Verbesserung der Behandlung von Menschen mit Diabetes mellitus dar.



Publication History

Article published online:
03 August 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Auzanneau M. et al Diabetes in the Hospital-A Nationwide Analysis of all Hospitalized Cases in Germany With and Without Diabetes, 2015–2017. Dtsch Arztebl Int 2021; 118: 407-412
  • 2 Deutsche Diabetes Gesellschaft (DDG). Klinik-Patienten mit Diabetes: bis zu 15-mal mehr als bisher bekannt. Neue Studienergebnisse 2021 26.04.2021 (cited 2023 24.03.2023). https://www.diabetologie-online.de/a/neue-studienergebnisse-klinikpatienten-mit-diabetes-bis-zu-mal-mehr-als-bisher-bekannt-2305314 (letzter Zugriff: 22.06.2023)
  • 3 Weeks DL. et al Diabetes prevalence and influence on resource use in Washington state inpatient rehabilitation facilities, 2001 to 2007. Arch Phys Med Rehabil 2009; 90: 1937-1943
  • 4 Tamayo T. et al The Prevalence and Incidence of Diabetes in Germany. Dtsch Arztebl Int 2016; 113: 177-182
  • 5 Markus M. et al Effectiveness of behavioural medical rehabilitation under real-life conditions in Germany: A propensity-score matched analysis. J Rehabil Med 2022; 54: p. jrm00248
  • 6 Nabutovsky I. et al From ‘Remote Cardiac Rehabilitation’ to Chronic Disease Management Programs by Digital Means - Review of the National Program as a Model for Multi-Disciplinary Disease Management]. Harefuah 2020; 159: 398-405
  • 7 Bundesministerium für Arbeit und Soziales Rentenversicherungsbericht 2019 – Bericht der Bundesregierung, B. Deutschland., Bundesministerium für Arbeit und Soziales. 2019: 108
  • 8 Buse JB. et al 2019 update to: Management of hyperglycaemia in type 2 diabetes, 2018. A consensus report by the American Diabetes Association (ADA) and the European Association for the Study of Diabetes (EASD). Diabetologia 2020; 63: 221-228
  • 9 Bretschneider M, Schwarz PEH. DiGA in der Diabetologie – Herausforderungen und Visionen. Kompendium Diabetes 2022; 20: 65-74
  • 10 Greaves CJ. et al Systematic review of reviews of intervention components associated with increased effectiveness in dietary and physical activity interventions. Bmc Public Health 2011; 11: 119
  • 11 Ghisi GLM. et al Development and Validation of the DiAbeTes Education Questionnaire (DATE-Q) to Measure Knowledge Among Diabetes and Prediabetes Patients Attending Cardiac Rehabilitation Programs. J Cardiopulm Rehabil Prev 2021; 41: 224-229
  • 12 Keers JC. et al Diabetes rehabilitation: development and first results of a Multidisciplinary Intensive Education Program for patients with prolonged self-management difficulties. Patient Educ Couns 2004; 52: 151-157
  • 13 Miller EA. Solving the disjuncture between research and practice. Health policy (Amsterdam, Netherlands) 2007; 82: 133-141
  • 14 Otto L. et al Towards a Unified Understanding of eHealth and Related Terms – Proposal of a Consolidated Terminological Basis. In Health Informatics Europe 2018. Madeira: HEALTHINF
  • 15 Bellazzi R. et al Management of patients with diabetes through information technology. Diabetes technology & therapeutics 2004; 06: 567-578
  • 16 Izquierdo RE. et al Case Management with a Diabetes Team Using Home Telemedicine: Acceptance of Treatment Recommendations by Primary Care Providers in IDEATel. Telemed J E Health 2015; 21: 980-986
  • 17 Trief PM. et al Diabetes management assisted by telemedicine: patient perspectives. Telemed J E Health 2008; 14: 647-655
  • 18 Tchero H. et al Clinical Effectiveness of Telemedicine in Diabetes Mellitus: A Meta-Analysis of 42 Randomized Controlled Trials. Telemed J Health 2019; 25: 569-583
  • 19 Marzolini S. et al Sex Differences in Predictors of Completion of a 6-Month Adapted Cardiac Rehabilitation Program for People With Type 2 Diabetes and No Known Cardiac Disease. Can J Diabetes 2022; 46: 277-286 e1
  • 20 Walker KC. et al Motivational factors for initiating, implementing, and maintaining physical activity behavior following a rehabilitation program for patients with type 2 diabetes: a longitudinal, qualitative, interview study. Patient Prefer Adherence 2018; 12: 145-152
  • 21 Duruturk N, Ozkoslu MA. Effect of tele-rehabilitation on glucose control, exercise capacity, physical fitness, muscle strength and psychosocial status in patients with type 2 diabetes: A double blind randomized controlled trial. Prim Care Diabetes 2019; 13: 542-548
  • 22 Schwarz J.. Abschlussbericht zum Projekt „Telediabetologisches Kompetenzzentrum (TDKC)“. Tumaini Institut für Präventionsmanagement GmbH: Sächsiche Aufbaubank. 2015: 64
  • 23 Schildt J, Schwarz PEH.. Diabetes Interactive Health Record: a new telemedicine system enabling flexible diet, glucose control and insulin therapy while improving quality of life: an health care based observational study. Diabetes Center at the University of Dresden and A.N. Brandenburg. Editors 2013
  • 24 Müller G, Schwarz PEH. Das telediabetologische Kompetenzzentrum – Eine Innovation in der Diabetestherapie. Diabetes aktuell 2012; 10: 324-329