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DOI: 10.1055/a-2128-3060
Neue Leitlinien der European Society of Hypertension
Wie lässt sich der Blutdruck bei chronischer Nierenerkrankung effektiv senken?ZUSAMMENFASSUNG
Eine gute Blutdruckeinstellung ist bei der chronischen Nierenfunktionsstörung (CKD: Chronic Kidney Disease) unerlässlich, um vor allem die Progression der Nierenfunktionsverschlechterung zu reduzieren und auch die sehr hohe kardiovaskuläre Mortalität und Morbidität positiv zu beeinflussen. In zahlreichen Studien konnte gezeigt werden, dass eine systolische Blutdruckeinstellung < 140 mmHg unerlässlich ist, um Patienten mit CKD zu helfen. Deshalb wird in den aktuellen Empfehlungen der European Society of Hypertension (ESH) für Patienten mit CKD empfohlen, den Blutdruck auf jeden Fall < 140 mmHg systolisch abzusenken. Bei jüngeren Patienten (< 65. Lebensjahr), bei Patienten mit hohem kardiovaskulärem Risiko oder bei Patienten mit begleitender Albuminurie sollte der systolische Blutdruck < 130 mmHg gesenkt werden, sofern der Patient dies toleriert. Basis aller Therapie sind Allgemeinmaßnahmen, insbesondere die Kontrolle des Salzkonsums. Zur medikamentösen Blutdruckeinstellung sollte das Renin-Angiotensin-System (RAS) mit einem ACE-Hemmer oder Sartan blockiert werden, wobei eine frühe duale Kombinationstherapie mit einem Kalzium-Kanal-Hemmer oder einem Diuretikum angestrebt werden sollte. Nach einer Eskalation auf maximal tolerable Medikationsdosierungen ist eine Triple-Therapie aus einer RAS-Blockade plus Kalzium-Kanal-Blocker plus Diuretikum notwendig. Ist der Blutdruck immer noch nicht kontrolliert, dann kommen bei der wahren Therapieresistenz β-Blocker, α1-Blocker, zentral wirksame Medikamente oder auch Spironolacton zum Einsatz, wobei bei einer Nierenfunktion < 45 ml/min/1,73 m2 ein hohes Risiko für eine Hyperkaliämie entsteht.
Publication History
Article published online:
06 November 2023
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Literatur
- 1 Bakris GL. Progression of diabetic nephropathy. A focus on arterial pressure level and methods of reduction. Diabetes Res Clin Pract 1998; 39: S35-S42 DOI: 10.1016/s0168-8227(98)00019-9.
- 2 Levey AS, de Jong PE, Coresh J. et al The definition, classification, and prognosis of chronic kidney disease: a KDIGO Controversies Conference report. Kidney Int 2011; 80: 17-28 DOI: 10.1038/ki.2010.483.
- 3 Parving HH, Hovind P, Rossing K. et al Evolving strategies for renoprotection: diabetic nephropathy. Curr Opin Nephrol Hypertens 2001; 10: 515-522 DOI: 10.1097/00041552-200107000-00006.
- 4 Williams B, Mancia G, Spiering W. et al 2018 ESC/ESH Guidelines for the management of arterial hypertension. Eur Heart J 2018; 39: 3021-104 DOI: 10.1093/eurheartj/ehy339.
- 5 Whelton PK, Carey RM, Aronow WS. et al 2017 ACC/AHA/AAPA/ABC/ACPM/AGS/APhA/ASH/ASPC/NMA/PCNA Guideline for the Prevention, Detection, Evaluation, and Management of High Blood Pressure in Adults: Executive Summary: A Report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Clinical Practice Guidelines. Hypertension 2018; 71: 1269-324 DOI: 10.1161/HYP.0000000000000066.
- 6 National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Chronic kidney disease: assessment and management (NICE Clinical Guideline) (25.08.2021). Im Internet. https://www.nice.org.uk/guidance/ng203 Stand: 08.09.2023
- 7 Kidney Disease: Improving Global Outcomes (KDIGO) Blood Pressure Work Group. KDIGO 2021 Clinical Practice Guideline for the Management of Blood Pressure in Chronic Kidney Disease. Kidney Int 2021; 99: S1-S87 DOI: 10.1016/j.kint.2020.11.003.
- 8 Mancia G, Kreutz R, Brunström M. et al 2023 ESH Guidelines for the management of arterial hypertension The Task Force for the management of arterial hypertension of the European Society of Hypertension Endorsed by the European Renal Association (ERA) and the International Society of Hypertension (ISH). J Hypertens 2023 DOI: 10.1097/HJH.0000000000003480. [Online ahead of print]
- 9 Klag MJ, Whelton PK, Randall BL. et al Blood pressure and end-stage renal disease in men. N Engl J Med 1996; 334: 13-18 DOI: 10.1056/NEJM199601043340103.
- 10 Wu S, Li M, Lu J. et al Blood pressure levels, cardiovascular events, and renal outcomes in chronic kidney disease without antihypertensive therapy: a nationwide population-based cohort study. Hypertension 2023; 80: 640-649 DOI: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.122.19902.
- 11 Klahr S, Levey AS, Beck GJ. et al The effects of dietary protein restriction and blood-pressure control on the progression of chronic renal disease. Modification of Diet in Renal Disease Study Group. N Engl J Med 1994; 330: 877-884 DOI: 10.1056/NEJM199403313301301.
- 12 Peterson JC, Adler S, Burkart JM. et al Blood pressure control, proteinuria, and the progression of renal disease. The Modification of Diet in Renal Disease Study. Ann Intern Med 1995; 123: 754-762 DOI: 10.7326/0003-4819-123-10-199511150-00003.
- 13 Appel LJ, Wright Jr JT, Greene T. et al Intensive blood-pressure control in hypertensive chronic kidney disease. N Engl J Med 2010; 363: 918-929 DOI: 10.1056/NEJMoa0910975.
- 14 SPRINT Research Group Wright Jr JT, Williamson JD. et al A Randomized trial of intensive versus standard blood-pressure control. N Engl J Med 2015; 373: 2103-2116 DOI: 10.1056/NEJMoa1511939.
- 15 Cheung AK, Rahman M, Reboussin DM. et al Effects of intensive BP control in CKD. J Am Soc Nephrol 2017; 28: 2812-2823 DOI: 10.1681/ASN.2017020148.
- 16 Bauer F, Seibert FS, Rohn B. et al Attended versus unattended blood pressure measurement in a real life setting. Hypertension 2018; 71: 243-249 DOI: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.117.10026.
- 17 ACCORD Study Group Cushman WC, Evans GW. et al Effects of intensive blood-pressure control in type 2 diabetes mellitus. N Engl J Med 2010; 362: 1575-1585 DOI: 10.1056/NEJMoa1001286.
- 18 Malhotra R, Nguyen HA, Benavente O. et al Association between more intensive vs less intensive blood pressure lowering and risk of mortality in chronic kidney disease stages 3 to 5: a systematic review and meta-analysis. JAMA Intern Med 2017; 177: 1498-1505 DOI: 10.1001/jamainternmed.2017.4377.
- 19 Aggarwal R, Petrie B, Bala W. et al Mortality outcomes with intensive blood pressure targets in chronic kidney disease patients. Hypertension 2019; 73: 1275-1282 DOI: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.119.12697.
- 20 Blood Pressure Lowering Treatment Trialists’ Collaboration Ninomiya T, Perkovic V. et al Blood pressure lowering and major cardiovascular events in people with and without chronic kidney disease: meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ 2013; 347: f5680 DOI: 10.1136/bmj.f5680.
- 21 Vogt L, Waanders F, Boomsma F. et al Effects of dietary sodium and hydrochlorothiazide on the antiproteinuric efficacy of losartan. J Am Soc Nephrol 2008; 19: 999-1007 DOI: 10.1681/ASN.2007060693.
- 22 Fried LF, Emanuele N, Zhang JH. et al Combined angiotensin inhibition for the treatment of diabetic nephropathy. N Engl J Med 2013; 369: 1892-1903 DOI: 10.1056/NEJMoa1303154.
- 23 Bhandari S, Mehta S, Khwaja A. et al Renin-angiotensin system inhibition in advanced chronic kidney disease. N Engl J Med 2022; 387: 2021-2032 DOI: 10.1056/NEJMoa2210639.
- 24 Sarafidis PA, Blacklock R, Wood E. et al Prevalence and factors associated with hyperkalemia in predialysis patients followed in a low-clearance clinic. Clin J Am Soc Nephrol 2012; 07: 1234-1241 DOI: 10.2215/CJN.01150112.
- 25 Einhorn LM, Zhan M, Hsu VD. et al The frequency of hyperkalemia and its significance in chronic kidney disease. Arch Intern Med 2009; 169: 1156-1162 DOI: 10.1001/archinternmed.2009.132.
- 26 Walther CP, Winkelmayer WC, Richardson PA. et al Renin-angiotensin system blocker discontinuation and adverse outcomes in chronic kidney disease. Nephrol Dial Transplant 2021; 36: 1893-1899 DOI: 10.1093/ndt/gfaa300.
- 27 Bakris GL, Pitt B, Weir MR. et al Effect of patiromer on serum potassium level in patients with hyperkalemia and diabetic kidney disease: The AMETHYST-DN randomized clinical trial. JAMA 2015; 314: 151-161 DOI: 10.1001/jama.2015.7446.
- 28 Roger SD, Spinowitz BS, Lerma EV. et al Efficacy and safety of sodium zirconium cyclosilicate for treatment of hyperkalemia: an 11-month open-label extension of HARMONIZE. Am J Nephrol 2019; 50: 473-480 DOI: 10.1159/000504078.
- 29 Williams B, MacDonald TM, Morant S. et al Spironolactone versus placebo, bisoprolol, and doxazosin to determine the optimal treatment for drug-resistant hypertension (PATHWAY-2): a randomised, double-blind, crossover trial. Lancet 2015; 386: 2059-2068 DOI: 10.1016/S0140-6736(15)00257-3.
- 30 Agarwal R, Rossignol P, Romero A. et al Patiromer versus placebo to enable spironolactone use in patients with resistant hypertension and chronic kidney disease (AMBER): a phase 2, randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Lancet 2019; 394: 1540-1550 DOI: 10.1016/S0140-6736(19)32135-X.
- 31 Agarwal R, Sinha AD, Cramer AE. et al Chlorthalidone for hypertension in advanced chronic kidney disease. N Engl J Med 2021; 385: 2507-2519 DOI: 10.1056/NEJMoa2110730.
- 32 Nuffield Department of Population Health Renal Studies Group SGLT2 inhibitor Meta-Analysis Cardio-Renal Trialists’ Consortium. Impact of diabetes on the effects of sodium glucose co-transporter-2 inhibitors on kidney outcomes: collaborative meta-analysis of large placebo-controlled trials. Lancet 2022; 400: 1788-1801 DOI: 10.1016/S0140-6736(22)02074-8.
- 33 Imprialos KP, Sarafidis PA, Karagiannis AI. Sodium-glucose cotransporter-2 inhibitors and blood pressure decrease: a valuable effect of a novel antidiabetic class?. J Hypertens 2015; 33: 2185-2197 DOI: 10.1097/HJH.0000000000000719.
- 34 Cherney DZI, Cooper ME, Tikkanen I. et al Pooled analysis of Phase III trials indicate contrasting influences of renal function on blood pressure, body weight, and HbA1c reductions with empagliflozin. Kidney Int 2018; 93: 231-244 DOI: 10.1016/j.kint.2017.06.017.
- 35 Mehdi UF, Adams-Huet B, Raskin P. et al Addition of angiotensin receptor blockade or mineralocorticoid antagonism to maximal angiotensin-converting enzyme inhibition in diabetic nephropathy. J Am Soc Nephrol 2009; 20: 2641-2650 DOI: 10.1681/ASN.2009070737.
- 36 Pitt B, Filippatos G, Agarwal R. et al Cardiovascular events with finerenone in kidney disease and type 2 diabetes. N Engl J Med 2021; 385: 2252-2263 DOI: 10.1056/NEJMoa2110956.
- 37 Bakris GL, Agarwal R, Anker SD. et al Effect of finerenone on chronic kidney disease outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 2020; 383: 2219-2229 DOI: 10.1056/NEJMoa2025845.