Diabetologie und Stoffwechsel 2013; 8(2): 107-147
DOI: 10.1055/s-0033-1335312
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

National Disease Management Guidelines – Diabetes

Structured Education Programmes – Long Version (authorized translation by DDG), Version 1.0, 20.12.2012Nationale Disease Management Leitlinie – DiabetesStrukturierte Ausbildungsprogramme – Langversion (von der DDG autorisierte Übersetzung), Version 1.0, 20.12.2012
B. Kulzer
1   German Diabetes Association (DDG)
,
N. Haller
2   Association of the Diabetes Counselling and Education Professions in Germany (VDBD)
,
U. A. Müller
3   Drugs Commission of the German Medical Association
,
N. Müller
1   German Diabetes Association (DDG)
,
R. Landgraf
1   German Diabetes Association (DDG)
,
H.-H. Abholz
4   German College of General Practitioners and Family Physicians (DEGAM)
,
H.-J. Verlohren
5   Diabetes Commission of the Saxony State Medical Association (FKDS)
,
U. Rothe
5   Diabetes Commission of the Saxony State Medical Association (FKDS)
,
U. Müller
6   Federal Union of German Associations of Pharmacists (ABDA)
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Publication History

Publication Date:
15 May 2013 (online)

Introduction

The responsible professional organisations have reached a consensus on the basic points for publication of a (German) national disease management guideline “Diabetes − Structured Education Programmes” in the context of the programme for national disease management guidelines NVL of the German Medical Association (BÄK), the German Association of Statutory Health Insurance Physicians (KBV) and the German Association of Scientific Medical Organisations (AWMF).

This consensus arose through an agreement of experts of the German Diabetes Association (DDG), the German College of General Practitioners and Family Physicians (DEGAM), the Diabetes Commission of the Saxony State Medical Association, SLÄK (FKDS), the Federal Union of German Associations of Pharmacists (ABDA) and the Association of the Diabetes Counselling and Education Professions in Germany (VDBD).

The development process was organised by the German Agency for Quality in Medicine (ÄZQ) between January 2006 and May 2012.

The basic methodical approach is described in the NVL methods report [1]. In addition, a guidelines report is prepared for each NVL (available under http://www.versorgungsleitlinien.de).

This document is the first version of the long version of the “National Disease Management Guidelines for Diabetes – Structured Education Programmes”.

All German disease management guidelines (NVLs) contain the following components:

  • NVL Short Version with presentation of the main care points and graduated recommendations

  • NVL Long Version – in addition, with the levels of evidence and links to the underlying sources

  • NVL Guidelines Report

  • NVL Guidelines for Patients

  • NVL Aids for medical practices, such as, for example, short briefings for medical staff and pocket versions for physicians.

 
  • References

  • 1 Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). Nationales Programm für VersorgungsLeitlinien. Methoden-Report. 2010 [cited: 2012 Mär 12]. Available from: 4. Aufl. http://www.versorgungsleitlinien.de/methodik/pdf/nvl_methode_4.aufl.pdf DOI: 10.6101/AZQ/000061
  • 2 Bartlett EE. Patient Education and Clinical Outcomes. Journal of Geriatric Drug Therapy 1988; 2 (02) 115-25 http://www.informaworld.com/10.1300/J089v02n02_15
  • 3 Assal JP, Muhlhauser I, Pernet A et al. Patient education as the basis for diabetes care in clinical practice and research. Diabetologia 1985; 28 (08) 602-13 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4054450
  • 4 Warsi A, Wang PS, LaValley MP et al. Self-management education programs in chronic disease: a systematic review and methodological critique of the literature. Arch Intern Med 2004; 164 (15) 1641-1649 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15302634
  • 5 Albano MG, Crozet C, d’Ivernois JF. Analysis of the 2004–2007 literature on therapeutic patient education in diabetes: results and trends. Acta Diabetol 2008; 45 (04) 211-219 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18633570
  • 6 Norris SL, Engelgau MM, Narayan KM. Effectiveness of self-management training in type 2 diabetes: a systematic review of randomized controlled trials. Diabetes Care 2001; 24 (03) 561-587 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11289485
  • 7 Padgett D, Mumford E, Hynes M et al. Meta-analysis of the effects of education and psychosocial interventions on management of diabetes mellitus. J Clin Epidemiol 1988; 41 (10) 1007-1030 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3193136
  • 8 Brown SA. Studies of education interventions and outcomes in diabetic adults: a meta-analysis revisited. Patient Educ Couns 1990; 16 (03) 189-215 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2149753
  • 9 International Diabetes Federation (IDF), Clinical Guidelines Task Force. Global guidelines for type 2 diabetes. Brussels: IDF; 2005
  • 10 American Diabetes Association (ADA). Standards of medical care in diabetes – 2011. Diabetes Care 2011; 34 (01) S11-S61 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21193625
  • 11 Canadian Diabetes Association. Clinical Practice Guidelines for the Prevention and Management of Diabetes in Canada. Can J Diabetes 2008; 32 (01) S1-S201
  • 12 National Institute for Clinical Excellence (NICE). Type 2 Diabetes. National clinical guideline for management in primary and secondary care (update). London: Royal College Of Physicians; 2008 Available from: http://www.nice.org.uk/nicemedia/live/11983/40803/40803.pdf
  • 13 Deutsche Diabetes Gesellschaft (DDG). Qualitätsrichtlinien und Qualitätskontrolle von strukturierten Schulungsprogrammen. Empfehlungen der Deutschen Diabetes-Gesellschaft. Diabetes und Stoffwechsel 2002; 11: 109-112
  • 14 Schunk M, Schweikert B, Gapp O et al. Time trends in type 2 diabetes patients’ disease management and outcomes: evidence from two KORA surveys in Germany. Exp Clin Endocrinol Diabetes 2009; 117 (02) 88-94 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18726868
  • 15 Nordrheinische Gemeinsame Einrichtung Disease-Management-Programme. Qualitätssicherungsbericht 2010. Disease-Management-Programme in Nordrhein. Brustkrebs, Diabetes mellitus Typ 1/Typ 2, Koronare Herzkrankheit, Asthma/COPD. Düsseldorf: Nordrheinische Gemeinsame Einrichtung DMP; 2011
  • 16 Europarat, Verbindung der Schweizer Ärztinnen und Ärzte, Ärztliche Zentralstelle Qualitätssicherung, Ludwig Boltzmann Institut für Krankenhausorganisation. Entwicklung einer Methodik für die Ausarbeitung von Leitlinien für optimale medizinische Praxis. Empfehlung Rec (2001)13 des Europarates am 10. Oktober 2001 und Erläuterndes Memorandum. Deutschsprachige Ausgabe. Z Arztl Fortbild Qualitätssich 2002; 96 (03) 3-60 http://www.leitlinien.de/mdb/edocs/pdf/literatur/europaratmethdt.pdf
  • 17 Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV). Beurteilungskriterien für Leitlinien in der medizinischen Versorgung – Beschlüsse der Vorstände der Bundesärztekammer und Kassenärztlicher Bundesvereinigung, Juni 1997. Dtsch Arztebl 1997; 94 (33) A-2154-A-2155 http://www.aerzteblatt.de/pdf/94/33/a2154-5.pdf
  • 18 Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). Erarbeitung von Leitlinien für Diagnostik und Therapie. Methodische Empfehlungen („Leitlinie für Leitlinien“, Stand Dezember 2004). 2004 [cited: 2012 Mai 31]. Available from: http://www.awmf.org/fileadmin/user_upload/Leitlinien/Werkzeuge/Publikationen/methoden.pdf
  • 19 Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV). Das Leitlinien-Clearingverfahren von Bundesärztekammer und Kassenärztlicher Bundesvereinigung in Zusammenarbeit mit der Deutschen Krankenhausgesellschaft und den Spitzenverbänden der Gesetzlichen Krankenversicherungen, Ziele und Arbeitsplan. Dtsch Arztebl 1999; 96 (33) A-2105-A-2106 http://www.aerzteblatt.de/v4/archiv/pdf.asp?id=18624
  • 20 Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ), Ärztliche Zentralstelle Qualitätssicherung (ÄZQ). Leitlinien-Clearingberichte, 1999-2005. 2005 [cited: 2012 Mai 31]. Available from: http://www.leitlinien.de/leitlinienmethodik/clearingverfahren/aezq/clearingverfahren_99-05
  • 21 Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). Deutsches Instrument zur methodischen Leitlinien-Bewertung (DELBI). Fassung 2005/2006 + Domäne 8. 2008 [cited: 2012 Nov 29]. Available from: http://www.delbi.de
  • 22 Ollenschläger G, Marshall C, Qureshi S et al. Improving the quality of health care: using international collaboration to inform guideline programmes by founding the Guidelines International Network (G-I-N). Qual Saf Health Care 2004; 13 (06) 455-460 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15576708
  • 23 Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). Deutsches Instrument zur methodischen Leitlinien-Bewertung (DELBI). Fassung 2005/2006. Z Arztl Fortbild Qualitätssich 2005; 99 (08) 468-519
  • 24 New Zealand Guidelines Group (NZGG). Handbook for the preparation of explicit evidence-based clinical practice guidelines. Wellington: NZGG; 2001 [cited: 2012 Nov 29]. Available from: http://www.cancerguidelines.ca/guidelines/toolbox/documents/NZGGHandbook.pdf
  • 25 Leitliniengruppe Hessen. Leitlinienreport-Allgemeiner Leitlinienreport. Version 3.00, Stand Januar 2009. 2009 [cited: 2012 Mai 31]. Available from: http://www.pmvforschungsgruppe.de/pdf/03_publikationen/allgemein_report.pdf
  • 26 Ollenschläger G, Thomeczek C, Thalau F et al. Medizinische Leitlinien in Deutschland, 1994 bis 2004. Von der Leitlinienmethodik zur Leitlinienimplementierung. Z Arztl Fortbild Qualitätssich 2005; 99 (01) 7-13 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15804124
  • 27 Schneider M, Lelgemann M. Methodenreport zur Entwicklung der Leitlinie „Management der frühen rheumatoiden Arthritis“. Anlage 1 zu „Management der frühen rheumatoiden Arthritis. Interdisziplinäre Leitlinie“. Berlin: DGRh; 2004
  • 28 Fervers B, Remy-Stockinger M, Graham ID et al. Guideline adaptation: an appealing alternative to de novo guideline development. Ann Intern Med 2008; 148 (07) 563-564 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18378955
  • 29 Fervers B, Burgers JS, Haugh MC et al. Adaptation of clinical guidelines: literature review and proposition for a framework and procedure. Int J Qual Health Care 2006; 18 (03) 167-176 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16766601
  • 30 Centre for Evidence Based Medicine (CEBM). Levels of Evidence. Oxford: CEBM; 2009 [cited: 2012 Nov 29]. Available from: http://www.cebm.net/index.aspx?o=1025
  • 31 Atkins D, Best D, Briss PA et al. Grading quality of evidence and strength of recommendations. BMJ 2004; 328 (7454) 1490-1497 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15205295
  • 32 Guyatt GH, Oxman AD, Vist GE et al. GRADE: an emerging consensus on rating quality of evidence and strength of recommendations. BMJ 2008; 336 (7650) 924-926 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18436948
  • 33 Dunham RB. Nominal Group Technique: A Users’ guide. Madison: Wisconsin School of Business; 1998
  • 34 Murphy MK, Black NA, Lamping DL et al. Consensus development methods, and their use in clinical guideline development. Health Technol Assess 1998; 2 (03) i-88 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9561895
  • 35 Stinner B, Bauhofer A, Sitter H et al. Nominaler Gruppenprozess als Konsensusinstrument zur Einschränkung der Therapieheterogenität in einer komplexen „outcome“-Studie. Intensivmed Notfallmed 2000; 37 (Suppl. 02) 30
  • 36 Herpertz S, Petrak F, Albus C et al. , Deutsche Diabetes-Gesellschaft (DDG), Deutsches Kollegium Psychosomatische Medizin (DKPM). Evidenzbasierte Leitlinie – Psychosoziales und Diabetes mellitus. 2003 [cited: 2010 Okt 25].
  • 37 Funnell MM, Brown TL, Childs BP et al. National standards for diabetes self-management education. Diabetes Care 2012; 35 (Suppl. 01) S101-S108 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22187467
  • 38 European Diabetes Policy Group. Leitfaden zu Typ-1-Diabetes. Diabet Stoffw 2000; 9: 173-204
  • 39 European Diabetes Policy Group. Leitfaden zu Typ-2-Diabetes. Diabet Stoffw 2000; 9: 104-136
  • 40 Inzucchi SE, Bergenstal RM, Buse JB et al. Management of hyperglycaemia in type 2 diabetes: a patient-centered approach. Position statement of the American Diabetes Association (ADA) and the European Association for the Study of Diabetes (EASD). Diabetologia 2012; 55 (06) 1577-1596 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22526604
  • 41 Funnell MM, Anderson RM, Arnold MS et al. Empowerment: an idea whose time has come in diabetes education. Diabetes Educ 1991; 17 (01) 37-41 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1986902
  • 42 Anderson RM. Patient empowerment and the traditional medical model. A case of irreconcilable differences?. Diabetes Care 1995; 18 (03) 412-415 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7555490
  • 43 Anderson RM, Funnell MM, Butler PM et al. Patient empowerment. Results of a randomized controlled trial. Diabetes Care 1995; 18 (07) 943-949 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7555554
  • 44 DAFNE Study Group. Training in flexible, intensive insulin management to enable dietary freedom in people with type 1 diabetes: dose adjustment for normal eating (DAFNE) randomised controlled trial. BMJ 2002; 325 (7367) 746 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12364302
  • 45 Speight J, Amiel SA, Bradley C et al. Long-term biomedical and psychosocial outcomes following DAFNE (Dose Adjustment For Normal Eating) structured education to promote intensive insulin therapy in adults with sub-optimally controlled Type 1 diabetes. Diabetes Res Clin Pract 2010; 89 (01) 22-29 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20399523
  • 46 Plank J, Kohler G, Rakovac I et al. Long-term evaluation of a structured outpatient education programme for intensified insulin therapy in patients with Type 1 diabetes: a 12-year follow-up. Diabetologia 2004; 47 (08) 1370-1375 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15258736
  • 47 Amsberg S, Anderbro T, Wredling R et al. A cognitive behavior therapy-based intervention among poorly controlled adult type 1 diabetes patients – a randomized controlled trial. Patient Educ Couns 2009; 77 (01) 72-80 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19297117
  • 48 Chodosh J, Morton SC, Mojica W et al. Meta-analysis: chronic disease self-management programs for older adults. Ann Intern Med 2005; 143 (06) 427-438 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16172441
  • 49 Cochran J, Conn VS. Meta-analysis of quality of life outcomes following diabetes self-management training. Diabetes Educ 2008; 34 (05) 815-823 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18832286
  • 50 Mühlhauser I, Berger M. Patient education – evaluation of a complex intervention. Diabetologia 2002; 45 (12) 1723-1733 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12488964
  • 51 Lenz M, Steckelberg A, Richter B et al. Meta-analysis does not allow appraisal of complex interventions in diabetes and hypertension self-management: a methodological review. Diabetologia 2007; 50 (07) 1375-1383 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17520239
  • 52 Brown SA. Effects of education interventions in diabetes care: a meta-analysis of findings. Nurs Res 1988; 37 (04) 223-230 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3293025
  • 53 Deakin T, McShane CE, Cade JE et al. Group based training for self-management strategies in people with type 2 diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev 2005; 2: CD003417 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15846663
  • 54 Ellis SE, Speroff T, Dittus RS et al. Diabetes patient education: a meta-analysis and meta-regression. Patient Educ Couns 2004; 52 (01) 97-105 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14729296
  • 55 Steed L, Cooke D, Newman S. A systematic review of psychosocial outcomes following education, self-management and psychological interventions in diabetes mellitus. Patient Educ Couns 2003; 51 (01) 5-15 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12915275
  • 56 Minet L, Moller S, Vach W et al. Mediating the effect of self-care management intervention in type 2 diabetes: a meta-analysis of 47 randomised controlled trials. Patient Educ Couns 2010; 80 (01) 29-41 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19906503
  • 57 Funnell MM. Quality of Life and Insulin Therapy in Type 2 Diabetes Mellitus. Insulin 2008; 31-36
  • 58 Duke SA, Colagiuri S, Colagiuri R. Individual patient education for people with type 2 diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev 2009; 1: CD005268 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19160249
  • 59 Boren SA, Fitzner KA, Panhalkar PS et al. Costs and benefits associated with diabetes education: a review of the literature. Diabetes Educ 2009; 35 (01) 72-96 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19244564
  • 60 Gillett M, Dallosso HM, Dixon S et al. Delivering the diabetes education and self management for ongoing and newly diagnosed (DESMOND) programme for people with newly diagnosed type 2 diabetes: cost effectiveness analysis. BMJ 2010; 341: c4093 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20729270
  • 61 Kulzer B, Albus C, Herpertz S. Psychosoziales und Diabetes mellitus; DDG Praxis Leitlinie. Diabet Stoffw 2007; 2: S178-S183
  • 62 BKK Bundesverband. Sozialversicherungsgesetze 2008. Kompaktausgabe. SGB IV, V, IX, XI und Verträge. Stand: 1. Juli 2008. Köln: Wolters Kluwer; 2007
  • 63 Borkenstein M, Burger W, Holl RW et al. Ambulante und stationäre Durchführung von Behandlungs- und Schulungsmaßnahmen für Kinder und Jugendliche mit Diabetes sowie deren Eltern. Diabet Inf 1997; 19: 216-218
  • 64 Lange K, Sassmann H, von Schütz W et al. Prerequisites for age-appropriate education in type 1 diabetes: a model programme for paediatric diabetes education in Germany. Pediatr Diabetes 2007; 8 (Suppl. 06) 63-71 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17727387
  • 65 Swift PG. ISPAD clinical practice consensus guidelines 2006–2007. Diabetes education. Pediatr Diabetes 2007; 8 (02) 103-109 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17448132
  • 66 Funnell MM, Brown TL, Childs BP et al. National standards for diabetes self-management education. Diabetes Care 2009; 32 (Suppl. 01) S87-S94 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19118294
  • 67 Lange K, Kinderling S, Hürter P. Initiale Diabetesschulung für Kinder: Eine multizentrische Studie zur Prozeß- und Ergebnisqualität eines strukturiertenSchulungsprogramms. Diabetes und Stoffwechsel 2001; 10 (02) 59-65
  • 68 Roos D, Willanger R. Various degrees of dementia in a selected group of gastrectomized patients with low serum B12. Acta Neurol Scand 1977; 55 (05) 363-376 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/855644
  • 69 Funnell MM, Anderson RM. AADE Position Statement: individualization of diabetes self-management education. Diabet Educ 2007; 33: 45-49
  • 70 American Diabetes Association (ADA). Standards of medical care in diabetes – 2009. Diabetes Care 2009; 32 (01) S13-S61 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19118286
  • 71 von Sengbusch S, Muller-Godeffroy E, Hager S et al. Mobile diabetes education and care: intervention for children and young people with Type 1 diabetes in rural areas of northern Germany. Diabet Med 2006; 23 (02) 122-127 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16433708
  • 72 Lange K, Kleine T. Development and evaluation of an education program for parents of newly diagnosed children with type 1 diabetes. Pediatr Diabetes 2006; 7 (Suppl. 05) 42
  • 73 Bott U. Didaktische Konzeption der Patientenschulen. Praxis Klinische Verhaltensmedizin und Rehabilitation. Praxis Klin Verh Med Reh 2000; 51 (03) 16-26
  • 74 Döring KW, Ritter-Mamczek B. Lehren und Trainieren in der Weiterbildung. 6th ed. Weinheim: Dt. Studien-Verl; 2001
  • 75 Williams GC, Lynch M, Glasgow RE. Computer-assisted intervention improves patient-centered diabetes care by increasing autonomy support. Health Psychol 2007; 26 (06) 728-734 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18020845
  • 76 Rosser BA, Vowles KE, Keogh E et al. Technologically-assisted behaviour change: a systematic review of studies of novel technologies for the management of chronic illness. J Telemed Telecare 2009; 15 (07) 327-338 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19815901
  • 77 Haller N. Die erfolgreiche Diabetesschulung. 150 pfiffige Schulungsideen. München: Urban und Fischer; 2005
  • 78 Kaiser A, Kaiser R. Studienbuch Pädagogik: Grund- und Prüfungswissen. Frankfurt/Main: Cornelsen; 2001
  • 79 Marlatt G. Lernen von Gewohnheiten und Fertigkeiten. In: Kerr J, Weitkunat R, Moretti M, (eds) ABC der Verhaltensänderung. Der Leitfade für erfolgreiche Prävention. München: Elsevier; 2007: 253-267
  • 80 Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ) Gramsch E, Hoppe JD, Jonitz G. et al. (eds) Kompendium Q-M-A. Qualitätsmanagement in der ambulanten Versorgung. 3rd ed. Köln: Dt. Ärzte-Verl; 2008
  • 81 Birkner B. Zertifizierung einer gastroenterologischen Gemeinschaftspraxis nach DIN ISO EN 9001 – vernetzt mit den Leitlinien einer wissenschaftlich-medizinischen Fachgesellschaft. Z Arztl Fortbild Qualitätssich 2000; 94 (08) 639-643 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11084717
  • 82 Schubert I, Lelgemann M, Kirchner H et al. , Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ), PMV forschungsgruppe, Leitliniengruppe Hessen Handbuch zur Entwicklung regionaler Leitlinien. Norderstedt: BoD, Books on Demand; 2006. (äzq Schriftenreihe; 26).
  • 83 Fessler J, Gross J, Papendick H et al. Qualitative und ökonomische Auswirkungen der Implementierung hausärztlicher Leitlinien in ein Ärztenetz. Z Arztl Fortbild Qualitätssich 2006; 100 (02) 107-112 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16686444
  • 84 Kirchner H, Ollenschläger G. Implementierung von Leitlinien in Praxisnetzen. In: Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV)(ed) Handbuch für Netzberater. Köln: KBV; 2000: 1-4
  • 85 Papendick HA. Zur Qualitätssicherung der Arzneimittelversorgung. Operationalisierung von Leitlinien mittels Verordnungsdaten – Dargestellt am Beispiel der Therapie obstruktiver Atemwegserkrankungen. Inaugural-Dissertation zur Erlangung der Doktorwürde der Hohen Medizinischen Fakultät der Universität zu Köln. Köln: Univ. zu Köln; 2002 Available from: http://www.evimed.info/mediapool/46/460824/data/DissPapendick.pdf
  • 86 Geraedts M, Jäckel W, Thomeczek C et al. Qualitätsindikatoren in Deutschland. Positionspapier des Expertenkreises Qualitätsindikatoren beim Ärztlichen Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ), Berlin. Z Arztl Fortbild Qualitätssich 2005; 99 (04) 329-331 http://www.aezq.de/mdb/edocs/pdf/literatur/qi-positionspapier.pdf
  • 87 Kirchner H, Ollenschläger G. Implementierung von Leitlinien. Netze auf dem Weg zur evidenzbasierten Medizin. In: Tophoven C, Lieschke L, (eds) Integrierte Versorgung. Köln: Dt. Ärzte-Verl; 2002: 63-106
  • 88 Lelgemann M, Ollenschläger G. Evidenzbasierte Leitlinien und Behandlungspfade. Ergänzung oder Widerspruch?. Internist 2006; 47 (07) 690-698
  • 89 Weinbrenner S, Sänger S, Weingart O, Ollenschläger G. Methoden und Techniken der Evidenzbasierten Medizin. In: Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV)(ed) Handbuch Qualitätszirkel. 2nd ed. Berlin: 2008
  • 90 Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). Curriculum Ärztliches Qualitätsmanagement. 4. Aufl. Berlin: BÄK; 2007. (Texte und Materialien der Bundesärztekammer zur Fortbildung und Weiterbildung; 10). Available from: http://www.baek.de/page.asp?his=1.120.1116.4714
  • 91 Bundesärztekammer (BÄK). Adressen der Landesärztekammern. 2011 [cited: 2012 Nov 29]. Available from: http://www.bundesaerztekammer.de/page.asp?his=0.8.5585
  • 92 Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV). Qualitätsmanagement in der ambulanten Versorgung. 2008 [cited: 2012 Nov 29]. Available from: http://www.kbv.de/themen/qualitaetsmanagement.html
  • 93 Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV). Qualitätssicherung bei den Kassenärztlichen Vereinigungen. Berlin: KBV; 2005
  • 94 Deutsche Rentenversicherung Bund (DRV-Bund). Reha-Qualitätssicherung. 2010 [cited: 2012 Nov 29]. Available from: http://www.deutsche-rentenversicherung.de/Allgemein/de/Navigation/2_Themen/02_Rehabilitation/01_grundlagen/reha_qualitaetssicherung_node.html
  • 95 Gemeinsamer Bundesausschuss (G-BA). Richtlinien des Gemeinsamen Bundesausschusses. 2011 [cited: 2012 Nov 29]. Available from: http://www.g-ba.de/informationen/richtlinien/ab/0/
  • 96 AQUA Institut GmbH. SQG. Sektorenübergreifende Qualität im Gesundheitswesen. 2012 [cited: 2012 Jan 26]. Available from: http://www.sqg.de/startseite/index.html
  • 97 Kulzer B, Frank M, Gastes U et al. Qualitätsrichtlinien und Qualitätskontrolle von strukturierten Schulungs- und Behandlungsprogrammen entsprechend den Empfehlungen der DDG. Diabetes und Stoffwechsel 2002; 11 (03) 109-112
  • 98 Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ). Manual Qualitätsindikatoren. Manual für Autoren. Berlin: ÄZQ; 2009 (äzq Schriftenreihe; 36). Available from: http://www.aezq.de/mdb/edocs/pdf/schriftenreihe/schriftenreihe36.pdf
  • 99 Thorsen T, Mäkelä M (eds.) Changing professional practice – theory and practice of clinical guidelines implementation. Copenhagen: Danish Institute for Health Services Research (DSI); 1999 (DSI-Rapport; 99.05).
  • 100 Grimshaw JM, Thomas RE, MacLennan G et al. Effectiveness and efficiency of guideline dissemination and implementation strategies. Health Technol Assess 2004; 8 (06) iii-72 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14960256
  • 101 Richter B, Berger M. Randomized controlled trials remain fundamental to clinical decision making in Type II diabetes mellitus: a comment to the debate on randomized controlled trials (For debate) [corrected]. Diabetologia 2000; 43 (02) 254-258 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10753051
  • 102 Mühlhauser I. Evidenzbasierte Therapie- und Schulungsprogramme – Evaluation komplexer Interventionen. Z Arztl Fortbild Qualitätssich 2003; 97 (04) 251-256 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12891965
  • 103 Bullinger M. German translation and psychometric testing of the SF-36 Health Survey: preliminary results from the IQOLA Project. International Quality of Life Assessment. Soc Sci Med 1995; 41 (10) 1359-1366 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8560303
  • 104 Gandek B, Ware JE, Aaronson NK et al. Cross-validation of item selection and scoring for the SF-12 Health Survey in nine countries: results from the IQOLA Project. International Quality of Life Assessment. J Clin Epidemiol 1998; 51 (11) 1171-1178 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9817135
  • 105 Quercioli C, Messina G, Barbini E et al. Importance of sociodemographic and morbidity aspects in measuring health-related quality of life: performances of three tools: comparison of three questionnaire scores. Eur J Health Econ 2009; 10 (04) 389-397 DOI: 10.1007/s10198-008-0139-9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19067006
  • 106 Bradley C, Todd C, Gorton T et al. The development of an individualized questionnaire measure of perceived impact of diabetes on quality of life: the ADDQoL. Qual Life Res 1999; 8 (01) 79-91 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10457741
  • 107 Polonsky WH, Fisher L, Earles J et al. Assessing psychosocial distress in diabetes: development of the diabetes distress scale. Diabetes Care 2005; 28 (03) 626-631 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15735199
  • 108 McGuire BE, Morrison TG, Hermanns N et al. Short-form measures of diabetes-related emotional distress: the Problem Areas in Diabetes Scale (PAID)-5 and PAID-1. Diabetologia 2010; 53 (01) 66-69 DOI: 10.1007/s00125-009-1559-5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19841892
  • 109 Berger M, Grüsser M, Jörgens V et al. Behandlungs- und Schulungsprogramm für intensivierte Insulintherapie. Köln: Dt. Ärzte-Verl; 2009
  • 110 Pieber TR, Brunner GA, Schnedl WJ et al. Evaluation of a structured outpatient group education program for intensive insulin therapy. Diabetes Care 1995; 18 (05) 625-630 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8585999
  • 111 Mühlhauser I, Bruckner I, Berger M et al. Evaluation of an intensified insulin treatment and teaching programme as routine management of type 1 (insulin-dependent) diabetes. The Bucharest-Dusseldorf Study. Diabetologia 1987; 30 (09) 681-690 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3123298
  • 112 Mühlhauser I, Jorgens V, Berger M et al. Bicentric evaluation of a teaching and treatment programme for type 1 (insulin-dependent) diabetic patients: improvement of metabolic control and other measures of diabetes care for up to 22 months. Diabetologia 1983; 25 (06) 470-476 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6363175
  • 113 Starostina EG, Antsiferov M, Galstyan GR et al. Effectiveness and cost-benefit analysis of intensive treatment and teaching programmes for type 1 (insulin-dependent) diabetes mellitus in Moscow – blood glucose versus urine glucose self-monitoring. Diabetologia 1994; 37 (02) 170-176 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8163051
  • 114 Samann A, Muhlhauser I, Bender R et al. Glycaemic control and severe hypoglycaemia following training in flexible, intensive insulin therapy to enable dietary freedom in people with type 1 diabetes: a prospective implementation study. Diabetologia 2005; 48 (10) 1965-1970 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16132954
  • 115 Müller N, Kloos C, Fahr R et al. Erfolgreiche Evaluation des ambulanten strukturierten Therapie- und Schulungsprogramms zur Optimierung der intensivierten Insulintherapie für erwachsene Patienten mit Diabetes mellitus Typ 1. Diab Stoffw 2009; 4 (Suppl. 01) P216
  • 116 Hürter P, Jastram HU, Regling B et al. Diabetes-Buch für Kinder. Diabetes bei Kindern: Ein Behandlungs- und Schulungsprogramm. 3rd ed. Mainz: Kirchheim; 2005
  • 117 Lange K, Burger W, Haller R et al. Jugendliche und Diabetes: ein Schulungsprogramm. 2nd ed. Mainz: Kirchheim; 2009
  • 118 Lange K, Burger W, Holl R et al. Diabetes bei Jugendlichen: ein Schulungsprogramm. Mainz: Kirchheim; 2009
  • 119 Lange K, Hürter P. Effekte einer strukturierten Diabetesschulung für Jugendliche auf Stoffwechsel, Wissen, Wohlbefinden und Selbständigkeit – Ergebnisse einer multizentrischen Studie. Diab Stoffw 1998; 7 (Suppl. 01) 62
  • 120 Berger M, Grüsser M, Jörgens V et al. Behandlungs- und Schulungsprogramm für Typ-2-Diabetiker, die nicht Insulin spritzen. Köln: Dt. Ärzte-Verl; 2010
  • 121 Kronsbein P, Jorgens V, Muhlhauser I et al. Evaluation of a structured treatment and teaching programme on non-insulin-dependent diabetes. Lancet 1988; 2 (8625) 1407-1411 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2904532
  • 122 Gruesser M, Bott U, Ellermann P et al. Evaluation of a structured treatment and teaching program for non-insulin-treated type II diabetic outpatients in Germany after the nationwide introduction of reimbursement policy for physicians. Diabetes Care 1993; 16 (09) 1268-1275 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8404431
  • 123 Gagliardino JJ, Etchegoyen G. A model education program for people with type 2 diabetes: a cooperative Latin American implementation study (PEDNID-LA). Diabetes Care 2001; 24 (06) 1001-1007 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11375360
  • 124 Müller N, Stengel D, Kloos C et al. Improvement of HbA1c and stable weight loss two years after an outpatient treatment and teaching programme for patients with type 2 diabetes without insulin therapy based on urine glucose self monitoring. Int J Gen Med 2012; (05) 241-247
  • 125 Kulzer B, Hermanns N, Maier B et al. MEDIAS 2 – mehr Diabetes Selbstmanagement für Typ 2. Ein Schulungs- und Behandlungsprogramm für Menschen mit nicht-insulinpflichtigem Typ-2-Diabetes. 5th ed. Mainz: Kirchheim; 2011
  • 126 Kulzer B, Hermanns N, Krichbaum M et al. Effektivität eines strukturierten, stationären Behandlungskonzeptes für Diabetiker mit Hypoglykämieproblemen. Diabet Stoffw 2007; 16 (Suppl. 01) S60
  • 127 Kulzer B, Hermanns N. Mehr Diabetes Selbstmanagement Typ 2: Ein neues Schulungs- und Behandlungsprogramm für Menschen mit nicht-insulinpflichtigem Typ-2-Diabetes. Prax Klin Verhaltensmed Rehab 2001; 54: 129-136
  • 128 Hermanns N, Kulzer B, Kubiak T et al. The effect of an education programme (HyPOS) to treat hypoglycaemia problems in patients with type 1 diabetes. Diabetes Metab Res Rev 2007; 23 (07) 528-538 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17245692
  • 129 Kulzer B, Hermanns N, Maier B et al. MEDIAS 2 – mehr Diabetes Selbstmanagement für Typ 2. Ein Schulungs- und Behandlungsprogramm für Menschen Typ-2-Diabetes und einer intensivierten Insulintherapie (ICT). Mainz: Kirchheim; 2011
  • 130 Hermanns N, Kulzer B, Maier B et al. The effect of an education programme (MEDIAS 2 ICT) involving intensive insulin treatment for people with type 2 diabetes. Patient Educ Couns 2012; 86 (02) 226-232 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21715124
  • 131 Berger M, Grüsser M, Jörgens V et al. Behandlungs- und Schulungsprogramm für Typ-2-Diabetiker, die Insulin spritzen. Köln: Dt. Ärzte-Verl; 2010
  • 132 Gruesser M, Hartmann P, Schlottmann N et al. Structured treatment and teaching programme for type 2 diabetic patients on conventional insulin treatment: evaluation of reimbursement policy. Patient Educ Couns 1996; 29 (01) 123-130 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9006229
  • 133 Muller UA, Muller R, Starrach A et al. Should insulin therapy in type 2 diabetic patients be started on an out- or inpatient basis? Results of a prospective controlled trial using the same treatment and teaching programme in ambulatory care and a university hospital. Diabetes Metab 1998; 24 (03) 251-255 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9690059
  • 134 Berger M, Grüsser M, Jörgens V. Behandlungs- und Schulungsprogramm für Typ-2-Diabetiker, die Normalinsulin spritzen. Köln: Dt. Ärzte-Verl; 2011
  • 135 Kalfhaus J, Berger M. Insulin treatment with preprandial injections of regular insulin in middle-aged type 2 diabetic patients. A two years observational study. Diabetes Metab 2000; 26 (03) 197-201 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10880893
  • 136 Brinkmeier U, Frank M, Tewes U. Diabetes II im Gespräch – Therapieprogramm für Typ-II-Diabetiker, die nicht Insulin spritzen. Heidelberg: Spektrum Akad. Verl; 1998
  • 137 Hartwig A, Tewes U, Brinkmeier U. Die Bedeutung der fachlichen Qualifikation für den Erfolg in der Patientenschulung am Beispiel eines Programms zur verhaltensmedizinischen Behandlung von adipösen Typ-II-Diabetikern. Z Med Psychol 1999; 2: 65-72
  • 138 Brinkmeier U, Tewes A, Tegtbur U. Diabetes & Verhalten. Schulungsprogramm für Menschen mit Typ-2-Diabetes, die Insulin spritzen. Mainz: Kirchheim; 2009
  • 139 Tewes A, Frank M, Tegtbur U et al. Insulinpflichtiger Typ-2-Diabetes: Patientenzentrierte Schulung verbessert Stoffwechsellage. Dtsch Arztebl 2006; 103 (06) A-341-A-345
  • 140 Fehm-Wolfersdorf G, Kerner W, Peters A. Blutglukosewahrnehmungstraining für Typ I Diabetiker (BGAT). Deutsche Version des „Blood Glucose Awarness Training“ von Cox et al. Lübeck: Lübecker Inst. für Verhaltensmedizin; 1999
  • 141 Schachinger H, Hegar K, Hermanns N et al. Randomized controlled clinical trial of Blood Glucose Awareness Training (BGAT III) in Switzerland and Germany. J Behav Med 2005; 28 (06) 587-594 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16222412
  • 142 Kulzer B, Hermanns N, Kubiak T et al. HyPOS – Unterzuckerungen besser wahrnehmen, vermeiden und bewältigen. Ein strukturiertes Schulungs- und Behandlungsprogramm für insulinpflichtige Diabetiker mit Hypoglykämieproblemen. Mainz: Kirchheim; 2006
  • 143 Kulzer B, Hermanns N, Kubiak T et al. HyPOS stationär: Problemspezifisches Gruppenschulungs- und Behandlungsprogramm für insulinbehandelte Diabetiker mit Hypoglykämieproblemen zur Durchführung im stationären Setting. Mainz: Kirchheim; 2008
  • 144 Hermanns N, Kulzer B, Krichbaum M et al. Long-term effect of an education program (HyPOS) on the incidence of severe hypoglycemia in patients with type 1 diabetes. Diabetes Care 2010; 33 (03) e36 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20190284
  • 145 Anlauf-Wilhelm B, Fisch R, Gralki A et al. Den Füssen zu liebe (BARFUSS) – Strukturiertes Behandlungs- und Schulungsprogramm für Menschen mit Diabetes und einem diabetischen Fußsyndrom. 1999
  • 146 Hirsch A, Taiyeva O, Clever HU. Evaluation der Schulung „Den Füßen zuliebe“ für Risikopatienten nach 6 Monaten. Diabet Stoffw 2004; 13 (02) 67-76
  • 147 Zeyfang A, Feucht I. Fit bleiben und älter werden mit Diabetes, Leitfaden für das Schulungsteam. Strukturiertes Schulungsprogramm SGS für Typ-2-Diabetiker im höheren Lebensalter, die Insulin spritzen. München: Elsevier; 2007
  • 148 Braun AK, Kubiak T, Kuntsche J et al. SGS: a structured treatment and teaching programme for older patients with diabetes mellitus – a prospective randomised controlled multi-centre trial. Age Ageing 2009; 38 (04) 390-396 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19454403
  • 149 Siegrist M, Zimmer P, Klare WR et al. Einmalige Übungsstunde verändert das Aktivitätsverhalten bei Typ-2 Diabetikern. Diabetes Stoffwechsel und Herz 2007; 4: 257-261
  • 150 Feulner-Krakow G, Krakow D. LINDA-Diabetes-Selbstmanagementschulung. Das Selbstmanagement-Programm für Menschen mit Typ-1- oder Typ-2-Diabetes. 2006 [cited: 2012 Mär 20]. Available from: http://www.linda1.de
  • 151 Krakow D, Feulner-Krakow G, Giese M et al. Evaluation der LINDA Diabetes-Selbstmanagementschulung. Diabet Stoffw 2004; 13 (02) 77-89
  • 152 Gruesser M, Jörgens V, Röger C. Therapieprogramme bei Diabetes mellitus Typ II. Dtsch Arztebl 1997; 94 (25) A-1756-A-1757 http://www.aerzteblatt.de/v4/archiv/artikel.asp?src=suche&id=6846
  • 153 Sawicki PT, Muhlhauser I, Didjurgeit U et al. Mortality and morbidity in treated hypertensive type 2 diabetic patients with micro- or macroproteinuria. Diabet Med 1995; 12 (10) 893-898 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8846680
  • 154 Danzer E, Gallert K, Friedrich A et al. Ergebnisse der Intensiv-Hypertonieschulung des Instituts fur präventive Medizin. Dtsch Med Wochenschr 2000; 125 (46) 1385-1389 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11129995
  • 155 Fleischmann EH, Friedrich A, Danzer E et al. Intensive training of patients with hypertension is effective in modifying lifestyle risk factors. J Hum Hypertens 2004; 18 (02) 127-131 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14730328
  • 156 Gruesser M, Hartmann P, Schlottmann N et al. Structured patient education for outpatients with hypertension in general practice: a model project in Germany. J Hum Hypertens 1997; 11 (08) 501-506 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9322831
  • 157 Heise T, Jennen E, Sawicki PT. Optimierte Hypertonie-Therapie. Z Arztl Fortbild Qualitätssich 2001; 95 (05) 349-355 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11486499
  • 158 Sawicki PT. A structured teaching and self-management program for patients receiving oral anticoagulation: a randomized controlled trial. Working Group for the Study of Patient Self-Management of Oral Anticoagulation. JAMA 1999; 281 (02) 145-150 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9917117
  • 159 Voller H, Dovifat C, Glatz J et al. Self management of oral anticoagulation with the IN Ratio system: impact of a structured teaching program on patient’s knowledge of medical background and procedures. Eur J Cardiovasc Prev Rehabil 2004; 11 (05) 442-447 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15616420
  • 160 Kulzer B, Hermanns N, Reinecker H et al. Effects of self-management training in Type 2 diabetes: a randomized, prospective trial. Diabet Med 2007; 24 (04) 415-423 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17298590
  • 161 Kloos C, Samann A, Lehmann T et al. Flexible intensive versus conventional insulin therapy in insulin-naive adults with type 2 diabetes: an open-label, randomized, controlled, crossover clinical trial of metabolic control and patient preference. Diabetes Care 2007; 30 (12) 3031-3032 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17717285
  • 162 Müller UA, Hunger-Dathe W, Müller W et al. Langzeitglykämie und Hypoglykämien nach Teilnahme am strukturierten Behandlungs- und Schulungsprogramm „Insulinpumpen-Therapie für erwachsene Patienten mit Diabetes mellitus Typ 1“ von Roche Diagnostics GmbH. Diab Stoffw 2007; 2: 161-168
  • 163 Kulzer B, Hermann N, Maier B et al. Neuros Schulungskoffer. Mainz: Kirchheim; 2008
  • 164 Kulzer B, Maier B, Hermanns N. Wenus. Wieder normal und spontan Sexualität erleben. Mainz: Kirchheim; 2005
  • 165 Leinhos B, Oertel K. Gestationsdiabetes: Schulungsprogramm zum Schwangerschaftsdiabetes. Mainz: Kirchheim; 2010
  • 166 Braun A, Muller UA, Muller R et al. Structured treatment and teaching of patients with Type 2 diabetes mellitus and impaired cognitive function – the DICOF trial. Diabet Med 2004; 21 (09) 999-1006 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15317605
  • 167 Toeller M. Ernährung bei Diabetes. Schulungssystem nach evidenzbasierten Leitlinien. Auf der Basis der Empfehlungen der Diabetes and Nutrition Study Group (DNSG) der Europäischen Diabetes-Gesellschaft (EASD). In Abstimmung mit der Deutschen-Diabetes-Gesellschaft (DDG). Baierbrunn: Bild Verl; 2006
  • 168 Ludwig TM, Schaar B. BEL. Bewegung neue erleben. Pilotstudie eines integrativen Bewegungsprogramms für die Schulung von Diabetes Typ 2-Patienten. F I T 2009; 14 (01) 10-14
  • 169 Riegel W. Der Patient als Partner im Behandlungsprozess – Fit für Dialyse. NEPHRO-News 3/06. 2006 [cited: 2012 Mai 07]. Available from: http://www.medicom.cc/medicom-de/inhalte/nephro-news/entries/2082/entries_sec/2095.php