Subscribe to RSS
Please copy the URL and add it into your RSS Feed Reader.
https://www.thieme-connect.de/rss/thieme/en/10.1055-s-00029347.xml
VPT Magazin 2022; 08(06): 20-21
DOI: 10.1055/s-0042-1758418
DOI: 10.1055/s-0042-1758418
Wissen
Update Pädiatrie (2): Infantile Zerebralparese – die häufigste Ursache für das Auftreten körperlicher Behinderungen im Kindesalter
Zusammenfassung
Bei der infantilen Zerebralparese handelt es sich per Definition um eine nicht progressive Störung des sich entwickelnden Gehirns [1]. Sie ist die häufigste Ursache für das Auftreten körperlicher Behinderungen im Kindesalter. Neben den Störungen der Motorik weisen die Patient*innen häufig zusätzlich kognitive Einschränkungen (50%), Verhaltensprobleme (25%), Sehstörungen (30%), Sprachstörungen (40%) und Epilepsien (25–40%) auf [2], [3].
Publication History
Article published online:
02 November 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Rosenbloom L. Definition and classification of cerebral palsy. Definition, classification, and the clinician. Dev Med Child Neurol Suppl 2007; 109: 43
- 2 Ashwal S, Russman BS, Blasco PA. et al. Practice parameter: diagnostic assessment of the child with cerebral palsy: report of the Quality Standards Subcommittee of the American Academy of Neurology and the Practice Committee of the Child Neurology Society. Neurology 2004; 62: 851-863
- 3 Novak I, Hines M, Goldsmith S. et al. Clinical prognostic messages from a systematic review on cerebral palsy. Pediatrics 2012; 130: e1285-e1312
- 4 Parkinson KN, Gibson L, Dickinson HO. et al. Pain in children with cerebral palsy: a cross-sectional multicentre European study. Acta Paediatr 2010; 99: 446-451
- 5 Nelson KB. Causative factors in cerebral palsy. Clin Obstet Gynecol 2008; 51: 749-762
- 6 Salzmann M, Ackermann W. Wegweisende Ampeln – Algorithmen für Hüftgelenksluxationen und Skoliosen bei Zerebralparese. physiopraxis 2019; 17: 28-31
- 7 Bax M, Goldstein M, Rosenbaum P. et al. Proposed definition and classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2005; 47: 571-576
- 8 Palisano R, Rosenbaum P, Walter S. et al. Development and reliability of a system to classify gross motor function in children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 1997; 39: 214-223
- 9 Eliasson AC, Krumlinde-Sundholm L, Rösblad B. et al. The Manual Ability Classification System (MACS) for children with cerebral palsy: scale development and evidence of validity and reliability. Dev Med Child Neurol 2006; 48: 549-554
- 10 Cans C, Dolk H, Platt Mj. et al. Recommendations from the SCPE collaborative group for defining and classifying cerebral palsy. DMCN 2007; 49: 35-38
- 11 Platt MJ, Cans C, Johnson A. et al. Trends in cerebral palsy among infants of very low birthweight (< 1500 g) or born prematurely (< 32 weeks) in 16 European centres: a database study. Lancet 2007; 369: 43-50
- 12 Surveillance of Cerebral Palsy in Europe. Surveillance of cerebral palsy in Europe: a collaboration of cerebral palsy surveys and registers. Surveillance of Cerebral Palsy in Europe (SCPE). Dev Med Child Neurol 2000; 42: 816-824