Geburtshilfe Frauenheilkd 1999; 59(1): 37-40
DOI: 10.1055/s-1999-14354
Fallbericht

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kasuistik einer Leiomyomatose pelviner Lymphknoten unter Östrogensubstitution

Case Report on Leiomyomatosis in Pelvic Lymph Nodes During Oestrogen SubstitutionSt. Henschen1 , M. Gronewold1 , Ch. Thomssen1 , L. Riethdorf2 , F. Jänicke1
  • 1Frauenklinik und Poliklinik, Universitäts-Krankenhaus Hamburg-Eppendorf
  • 1Abt. für Gynäkopathologie, Universitäts-Krankenhaus Hamburg-Eppendorf
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Publication History

Publication Date:
31 December 1999 (online)

Zusammenfassung

Bei der seltenen extrauterinen Leiomyomatose handelt es sich um eine benigne, möglicherweise hormonabhängige Proliferation glatter Muskelzellen, die als Leiomyomatosis peritonealis disseminata vorwiegend das Peritoneum betrifft, aber auch in der Lunge, in Lymphknoten und in der Leptomeninx beobachtet wird.

Wir berichten über eine 68jährige Patientin mit einem Endometriumkarzinom (FIGO IC, Grading 2), bei der klinisch und radiologisch aufgrund pelviner und mediastinaler Lymphknotenvergrößerungen der Verdacht auf eine lymphangische Metastasierung bestand. Die histologische Untersuchung der pelvinen Lymphknoten ergab eine Leiomyomatose. Metastasen konnten ausgeschlossen werden. Nach Ovarektomie und Absetzen einer vorbestehenden Hormonsubstitution mit Presomen 0,3 kam es zu einem Rückgang der mediastinalen Lymphknotenvergrößerung und auch der klinischen Beschwerden.

Der Fall unterstützt die Annahme einer hormonabhängigen Entstehung der extrauterinen Leiomyomatose.

Abstract

A 68-year old, para 1, woman receiving hormone replacement therapy was admitted because of a histologically proven endometrial adenocarcinoma. Computed tomography (CT) scanning revealed enlarged mediastinal lymph nodes suspicious for lymph node metastases of the endometrial carcinoma. She underwent total abdominal hysterectomy with bilateral oophorectomy and pelvic lymphadenectomy. Histology only showed an endometrial adenocarcinoma FIGO IC, grading 2. The pelvic lymph nodes revealed only leiomyomatosis without evidence of metastatic endometrial carcinoma. Hormonal replacement therapy was discontinued. Six months postoperatively, the mediastinal lymph nodes had decreased considerably in size, as shown by a control CT scan.

Nine cases of leiomyomatosis in lymph nodes have been reported in the literature to date. In these case the indications for surgery included uterine myomas and cervical or endometrial carcinomas. It is still unclear whether leiomyomatosis of lymph nodes and so-called „benign metastasising leiomyomas” are metastatic lesions.