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DOI: 10.1055/s-2007-1013781
Early Clinical Results with VDD Pacing in Patient with Atrioventricular Block
Frühpostoperative Ergebnisse mit einem VDD-Schrittmacher bei Patienten mit AV-BlockPublication History
1994
Publication Date:
19 March 2008 (online)
Summary
In patients with intact sinus node function and atrioventricular block IIP VDD pacing with a Single pass lead may have advantages compared to conventional DDD Systems. The purpose of this study was to evaluate the reliability of a new VDD pacemaker with regard to problems encountered with the implantation and the stability of the atrial sensing potential in the postoperative course.
24 patients (10 male, 14 female; age 61 ± 17 years) underwent implantation of the Intermedics UNITY 292/07 VDD pacemaker. Patients were analyzed postoperatively with respect to Stimulation parameters applied.
The mean follow-up was 10 ±3 months. While early on 23 of 24 patients were paced in a VDD mode, one patient was programmed to the VVi modo due to atrial flutter. One patient died early after aortic valve replacement, while another lost his atrial sensing one month postoperatively. Two patients were reprogrammed to the VVI mode because of atrial arrhythmias. The other 20 patients demonstrated stable atrial sensing potential aside from unchanged ventricular Stimulation parameters. No infectious or technical problems were observed.
From these results it is concluded that VDD pacing may represent an excellent alternative in patients with intact sinus node function and AV block IIIº. The atrial sensing was found to be reliable with the additional technical advantage that the Single pass lead is less prone to dislocation than the atrial leads in DDD pacing.
Zusammenfassung
Im Vergleich zum konventionellen DDD-System können VDD- Schrittmacher bei Patienten mit intakter Sinusknotenfunktion und AV-Block IIIº aufgrund der Einsondenkonzeption wesentliche Vorteile haben. Ziel der Studie war es, die Zuverlässigkeit eines neuen VDD Schrittmachers in bezug auf Implantation und postoperatives atriales Sensing zu prüfen.
Bei 24 Patienten (10 m., 14 w., mittleres Alter: 61±17 Jahre) wurde ein VDD-System (Intermedics UNITY 292/07) implantiert. Alle Patienten wurden hinsichtlich ihrer Stimulationsparameter im postoperativen Verlauf analysiert.
Der mittlere Beobachtungszeitraum betrug 10 ±3 Monate. Früh-postoperativ konnten 23 von 24 Patienten VDD-stimu liert werden, während bei einem Patienten aufgrund von Vorhofflattern eine Ventrikelstimulation erfolgte. Im weiteren verstarb ein Patient nach Aortenklappenersatz, während sich bei einem Patienten ein Detektionsverlust der Vorhofsonde entwickelte. Alle anderen Patienten wiesen ausgezeichnete Werte hinsichtlich des atrialen Sensings neben stabilen Reizschwellenparametern auf. Infektionen und technische Probleme wurden nicht beobachtet.
Unsere mittelfristigen Ergebnisse zeigen, daß eine VDD Stimulation bei erhaltener Sinusknotenfunktion eine ausgezeichnete Alternative bietet. Das atriale Sensing erwies sich dabei als zuverlässig ohne signifikanten Abfall im zeitlichen Verlauf. Die Sonde scheint dabei weniger anfällig für Dislokationen zu sein als herkömmliche Vorhofsonden.
Key words
VDD Pacing - Atrial sensing - Single pass lead