Thorac Cardiovasc Surg 1994; 42(6): 361-363
DOI: 10.1055/s-2007-1016525
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intravenous Leiomyomatosis Extending into the Right Ventricle: One-Stage Radical Excision during Hypothermic Circulatory Arrest

In den rechten Ventrikel eingewachsene intravenöse Leio- myomatose: einzeitig radikale chirurgische Entfernung mit Hilfe des hypothermen KreislaufstillstandsH. Okamoto1 , T. Itoh1 , S. Morita1 , A. Matsuura2 , K. Yasuura2
  • 1Division of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Yokkaichi Municipal Hospital, Yokkaichi, Japan
  • 2Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Nagoya University Medical School, Nagoya, Japan
Further Information

Publication History

1994

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

A case of intravenous leiomyomatosis with extension into the right ventricle is described. A tumor in the inferior vena cava was detected 5 years after a hysterectomy had been performed for a myomatous uterus, but was misdiagnosed as an intracaval thrombus. Three years later this tumor was discovered after it had enlarged and intruded into the right ventricle. The correct diagnosis was made after a complete evaluation. The patient underwent surgery employing simultaneous sternotomy and laparotomy. Radical excision was achieved using cardiopulmonary bypass with hypothermic circulatory arrest. The diagnostic and surgical approaches are reviewed and discussed.

Zusammenfassung

Es wird über eine 48 Jahre alte Patientein berichtet, die mit den Symptomen Dyspnoe, Übelkeit und prätibialen Ödemen zur stationären Aufnahme gelangte. In der Vorgeschichte war 5 Jahre zuvor eine Hysterektomie aufgrund einer Uterusmyomatose durchgeführt worden, ein kurze Zeit später festgestellter Tumor in der V. cava inferior wurde als intrakavaler Thrombus fehlgedeutet. Drei Jahre später war nun dieser Tumor weiter gewachsen und hatte den rechten Ventrikel erreicht. Nach kompletter Durchuntersuchung konnte dann die korrekte Diagnose gestellt werden. Bei der Operation wurde über eine gleichzeitige mediane Sternotomie und Laparotomie mit Hilfe der Herz-Lungenmaschine und einem hypothermen Kreislaufstillstand der Tumor radikal entfernt. Der post operative Verlauf war unauffällig, bei der histologischen Untersuchung des Tumors konnte ein gutartiges Leiomyom diagnostiziert werden.