Sportverletz Sportschaden 1998; 12(2): 66-70
DOI: 10.1055/s-2007-993340
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Traumatologie und Sportschäden im Voltigiersport des Jugendlichen

Injuries in equestrian acrobatics among adolscentsT. Horstmann1 , H. C. Heitkamp1 , F. Mayer1 , M. Hermann1 , H. W.  Küsswetter2 , H. Dickhuth1
  • 1Medizinische Klinik und Poliklinik, Abteilung Sportmedizin Eberhard-Karls-Universität, Tübingen
  • 2Orthopädische Klinik und Poliklinik
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Publication Date:
12 January 2008 (online)

Zusammenfassung:

Die Analyse umfaßt die Angaben über Sportverletzungen, Beschwerden und Sportschäden von 114 aktiven Voltigierern. Das Durchschnittsalter der Gruppenvoltigierer lag bei 15 Jahren, das der Einzelvoltigierer bei 21 Jahren. 489 Verletzungen wurden detailliert beschrieben. Betroffen waren hauptsächlich Muskeln und Sehnen (35 %); Haut (33 %) und Gelenke und Bänder (25 %). Selten waren Knochen (6 %) und Kopfverletzungen (2 %). Die untere Extremität war in 52 %, die obere Extremität in 28 % betroffen. Über 55 % der Verletzungen fielen in Schweregrad I, 25 % in II, 15 % in III und 5 % in IV. Die Ursachen für Verletzungen an der oberen Extremität waren der Sturz (37 %), an unteren Extremität-Sprungübungen (43 %). Über wiederkehrende Beschwerden klagten 58 %, bei 31 % der Sportler war ein Sportschaden vom Arzt diagnostiziert worden. Diskutiert wird die Wichtigkeit einer Sturzschulung, die mit zunehmenden Artistikübungen unerläßlich wird. Zur Verminderung der Verletzungshäufigkeit an der unteren Extremität müßten der Schwierigkeitsgrad einiger Übungen, sowie Anzahl und Höhe der Absprünge begrenzt werden. Für Leistungsgruppen wird eine regelmäßige sportärztliche Untersuchung und für Voltigierwarte eine bessere Ausbildung gefordert.

Abstract

The objective of this study was to compile knowledge of athletic injuries and complaint patterns related specifically to equestrian acrobatics (e.a.). A 20-page standardized questionnaire was sent to 114 e.a. participants. The mean age of the participants in e.a. groups was 15 ± 3 years, that of independent participants 21 ± 3 years. A total of 489 injuries was reported, mainly to muscles and tendons (35 %), skin (33 %) and joints and ligaments (25 %). Bone injuries (6 %) and head injuries (2 %) were infrequent. Analysis of the localization showed that the head-face-neck region was involved in the injury in 3.9 %, the torso in 5.5 %, the upper extremities in 28 %, pelvis and hip region in 3.9 %, and the lower extremities in 52 %. More than half the injuries were categorized in severity grade I (55 %) (not requiring medical attention), 25 % were grade II (single medical treatment), 15 % grade III (several outpatient medical treatments) and 5 % grade IV (requiring hospitalization). Nearly half of the injuries to the lower extremities resulted from jumping exercises, while the cause in upper-extremity injuries was mostly falling (37 %). The importance of fall training and limitation of difficulty as well as the number and height of the jumps is discussed. Regular medical examination and improved education of the trainers are demanded.