Laryngorhinootologie 1996; 75(3): 148-153
DOI: 10.1055/s-2007-997553
OTOLOGIE

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Der Einfluß verschiedener Elektrodenanordnungen und willkürlicher, reproduzierbarer Artefakte auf die computergestützte Nystagmusanalyse*, **

The Influence of Various Electrode Arrangements and Voluntary, Reproducible Artifacts on the Computer-Assisted Analysis of NystagmusF. Schmäl, W. Kumpf, W. Stoll
  • HNO-Klinik der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster (Direktor: Univ. Prof. Dr. W. Stoll)
* Auszugsweise vorgetragen auf der 66. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie am 31.05.95 in Karisruhe.** Herrn Prof. Dr. H. Feldmann zum 70. Geburtstag gewidmet.
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: In der einschlägigen Literatur finden sich keine genauen Angaben über die besten Elektrodenpositionen bei der ENG. Da außerdem Potentiale, die mit ENC-Elektroden am Unterarm abgeleitet wurden, von der CNC-Software als Nystagmen (Scheinnystagmen) angesehen wurden, haben wir den Einfluß verschiedener Elektrodenanordnungen und Artefakte auf die CNC näher untersucht. Methoden: Bei 20 Probanden wurden 4 verschiedene Elektrodenanordnungen ausgewählt. Es wurde jeweils das Eichpotential, der per-, der postrotatorische und der optokinetische Nystagmus ermittelt. Anschließend wurde der Einfluß von 5 Artefakten (Lidschlag, Kaumuskelkontraktion, Schlucken, faziales Crimassieren und Augenkonvergenz) untersucht. Ergebnisse: Das größte Eichpotential wurde mit den 1 cm neben den lateralen Augenwinkeln angebrachten Elektroden erzielt. Bei dieser Anordnung hatten die o.g. Artefakte auch den geringsten Störeinfluß. Diskussion: Da große Potentiale bei gleichem Zeigerausschlag geringer verstärkt werden müssen als kleine, erfahren auch Artefakte und Grundrauschen eine geringere Verstärkung. Physiologische Nystagmen (z.B. bei Rotation) werden regelrecht erkannt; geringe Potentialschwankungen (Grundrauschen und Artefakte) erfahren aber eine Fehldeutung als Nystagmus. Schlußfolgerung: Es ist daher notwendig, dass bei optimaler Elektrodenanordnung der Algorithmus des Analyseprogramms verbessert wird.

Summary

Background: There is no detailed information in the current literature about the best position for the electrodes with regard to electronystagmography. The computer nystagmograph registers potential changes resulting from electrodes on the forearm as nystagmus (pseudonystagmus). This phenomenon led us to investigate more closely the effect of various electrode arrangements and artifacts on the result of computer nystagmography. Methods: The following four electrode arrangements were investigated on 20 human subjects: distance between the horizontal electrode and the lateral canthus (1 cm versus 2 cm), diagonal arrangement of the lateral electrodes, and changes to the lower vertical electrode. Recorded parameters included calibration potential, rotary nystagmus, post-rotary nystagmus, and optokinetic nystagmus. After determining the basic activity with closed eyes, the influence of five human artifacts on the computer nystagmography was investigated, namely blinking, contractions of the masticatory muscles, swallowing, facial expression, and squinting. Results: The arrangement in which the horizontal electrodes were placed 1 cm away from the lateral canthus showed the greatest calibration potential and the smallest degree of human influence with regard to frequency and amplitude of the pseudonystagmus since a larger potential does not have to be amplified as much as a smaller one to achieve the same needle deflection. For this reason, the artifacts experience a smaller degree of amplification. Conclusions: We think the following arrangement of the electrodes guarantees the best signal reproduction: a distance between horizontal electrodes and the lateral canthus of 1 cm. The medial electrode is centered between the eyes on the bridge of the nose. The upper vertical electrode is placed above the left eyebrow in the line with the middle of the pupil. The lower vertical electrode is also in line with the middle of the pupil, 1 cm below the lower eyelid. The result is a clear recording of a physiological nystagmus, e.g. on rotation. In the absence of nystagmus, the analysis program is too unreliable and produces a multiplicity of pseudonystagmi. To avoid this we have to improve the recognition of nystagmus in the analysis program.

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