Klin Monbl Augenheilkd 1994; 204(5): 309-312
DOI: 10.1055/s-2008-1035545
© 1994 F. Enke Verlag Stuttgart

Facteurs prognostiques du traitement chirurgical des membranes épirétmiennes

Prognostic Factors in Epiretinal PeelingS. von Gunten, C. J. Pournaras, Ph. de Gottrau, P. Brazitikos
  • Clinique Universitaire d'Ophtalmologie de Genève (Dir.: Prof. A Roth)
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 February 2008 (online)

Prognosefaktoren bei der chirurgischen Behandlung von epiretinalen Membranen

Hintergrund Makuläre epiretinale Membranen, ob idiopatisch oder sekundär nach vitreoretinalen Pathologien, können zu einer Verminderung der zentralen Sehschärfe und/oder Metamorphopsien auf Grund einer Faltung des Netzhautgewebes führen. Obwohl durch Glaskörperchirurgie eine Visusverbesserung erreicht werden kann, sind die Kriterien und der Zeitpunkt zu einer solchen Chirurgie noch nicht klar definiert.

Methoden und Ergebnisse 25 Fälle von epiretinalen Membranen wurden untersucht. Bei 84% der Patienten wurde nach Vitrektomie eine Verbesserung der Sehschärfe von 2 oder mehr Snellen-Linien festgestellt. Die Dauer der Symptome vor der Operation spielt eine Rolle in Hinsicht auf die Prognose, wogegen ein durch Fluoreszenz-Angiographie bestätigtes Makula-Ödem keinen Einfluß auf das Endresultat hat.

Schlußfolgerung Sekundäre Linsentrübung wurde als post-operative Hauptkomplikation beobachtet.

Summary

Background Macular epiretinal membranes, whether idiopathic or secondary to vitreo-retinal pathology may result in a lowering of central vision and/or metamorphopsia following a distorsion of retinal tissue. Although an adequate surgical peeling procedure is known to result in a functional improvement, the criteria for patient selection for such intervention are, as yet not clearly established.

Methods and results In order to establish prognostic indicators of a good visual recovery, we studied 25 cases of epiretinal membrane. Our results showed an improvement in visual acuity of 2 or more Snellen lines among 84% of our patients, regardless of their initial visual acuity. The duration of symptoms prior to intervention was found to be a prognostic factor whereas the presence of macular edema detected preoperatively on fluorescein angiography had no effect on the final visual outcome.

Conclusion A commom post-operative complication came to our attention: secondary opacification of the cristalline lens

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