Zentralbl Chir 2020; 145(04): 383-389
DOI: 10.1055/a-1168-7314
Originalarbeit

Operationsindikationen bei der chronischen Pankreatitis

Indications for Surgical Therapy in Chronic Pancreatitis
Charlotte Friederieke Müller-Debus
1   Klinik für Chirurgie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck, Deutschland
,
Ulrich Friedrich Wellner
1   Klinik für Chirurgie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck, Deutschland
,
2   Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Klinikum der Universität München, Deutschland
,
Orlin Belyaev
3   Klinik für Chirurgie, Ruhr-Universität Bochum, Deutschland
,
Maximilian Brunner
4   Chirurgische Klinik, Universitätsklinikum Erlangen, Deutschland
,
Olga Radulova-Mauersberger
5   Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Deutschland
,
Robert Grützmann
4   Chirurgische Klinik, Universitätsklinikum Erlangen, Deutschland
,
Waldemar Uhl
3   Klinik für Chirurgie, Ruhr-Universität Bochum, Deutschland
,
Helmut Witzigmann
6   Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Städtisches Klinikum Dresden-Friedrichstadt, Deutschland
,
Jens Werner
2   Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Klinikum der Universität München, Deutschland
,
1   Klinik für Chirurgie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck, Deutschland
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Die chronische Pankreatitis stellt eine über die Jahre rezidivierende Erkrankung mit wiederkehrenden Entzündungsschüben der Bauchspeicheldrüse und gürtelförmigen Oberbauchschmerzen dar. Unbehandelt führt die chronische Pankreatitis zu rezidivierenden Schmerzen, die letztendlich häufig eine Therapie mit Opiaten erfordern. Die chronische Pankreatitis führt zu rezidivierenden Krankenhausaufenthalten der Betroffenen sowie zu sozioökonomischen Nachteilen für die Patienten. Im Verlauf kann es zu lokalen Folgen der chronischen Pankreatitis kommen wie Pseudozystenbildung, Gallengangstenose, Duodenalobstruktion oder portaler Hypertension. Ziel dieses Artikels ist die Darstellung der Indikationen zur chirurgischen Therapie für die chronische Pankreatitis. Zugrunde liegend ist eine systematische Literaturrecherche und Bewertung, die Erstellung von Schlüsselfragen nach dem PICO-Prinzip und die Evaluation der Indikationen in einem 3-stufigen Delphi-Verfahren unter den Mitgliedern der Arbeitsgruppe Pankreas und der Arbeitsgruppe Indikationsqualität der Deutschen Gesellschaft für Allgemein- und Viszeralchirurgie. Die chirurgische Resektion des entzündlichen Pankreaskopftumors nach einem primär konservativen Therapieversuch stellt eine hocheffiziente Therapie zur Kontrolle der Schmerzen und zur Vermeidung von Komplikationen bei der chronischen Pankreatitis dar. Hierfür stehen gut evaluierte duodenumerhaltende (Operationen nach Frey, Bern, Beger) und duodenumresezierende Verfahren (pyloruserhaltende Pankreaskopfresektion, Whipple-Operation) sowie Drainageoperationen zur Verfügung. Protrahierung der chirurgischen Therapie bei Versagen eines initialen konservativen Therapieversuchs kann zur Chronifizierung von Schmerzen, Kachexie und Malnutrition des Patienten und zur Erhöhung der Komplikationen bei der chirurgischen Therapie führen.

Abstract

Chronic pancreatitis is a recurrent disease with repeating exacerbations of inflammation of the pancreatic gland – associated with belt-like back pain. Without treatment, recurrent chronic pancreatitis leads to development of opioid-dependent pain. The chronic pancreatitis leads to recurrent hospital stays for the affected patient and socioeconomic challenges. In progress it can lead to local complications of chronic pancreatitis, such as formation of pseudocysts, biliary duct obstruction, duodenal obstruction or portal hypertension. The aim of this article is a detailed description of the indication for surgical therapy in chronic pancreatitis. The underlying analysis was a systematic literature research and evaluation, the formulation of key questions according to the PICO system and the evaluation of indications and key statements and questions, as implemented in a three level Delphi process among the members of the pancreas research group and the indications for the surgery group of the German Society of General and Visceral Surgery (DGAV). Surgical resection of the inflammatory pancreatic head pseudotumour, after initial conservative therapy, is a highly efficient therapy for the control of pain and the avoidance of complications in chronic pancreatitis. For this purpose, well evaluated surgical strategies are available. Delay in surgical therapy can lead to chronic pain, kachexia and malnutrition and increase complications of surgical therapy.



Publication History

Article published online:
29 July 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • Literatur

  • 1 Etemad B, Whitcomb DC. Chronic pancreatitis: diagnosis, classification, and new genetic developments. Gastroenterology 2001; 120: 682-707
  • 2 Braganza JM, Lee SH, McCloy RF. et al. Chronic pancreatitis. Lancet 2011; 377: 1184-1197
  • 3 Mayerle J, Lerch MM. Is it necessary to distinguish between alcoholic and nonalcoholic chronic pancreatitis?. J Gastroenterol 2007; 42 (Suppl. 17) S127-S130
  • 4 Layer P, Yamamoto H, Kalthoff L. et al. The different courses of early- and late-onset idiopathic and alcoholic chronic pancreatitis. Gastroenterology 1994; 107: 1481-1487
  • 5 Di Sebastiano P. The quality of life in chronic pancreatitis: the role of surgery. JOP 2006; 7: 120-121
  • 6 Cameron JL, Riall TS, Coleman J. et al. One thousand consecutive pancreaticoduodenectomies. Ann Surg 2006; 244: 10-15
  • 7 Howard JM. History of pancreatic head resection – the evaluation of surgical technique. Am J Surg 2007; 194: S6-S10 doi:10.1016/j.amjsurg.2007.05.029
  • 8 Beger HG, Witte C, Krautzberger W. et al. [Experiences with duodenum-sparing pancreas head resection in chronic pancreatitis]. Chirurg 1980; 51: 303-307
  • 9 Andersen DK, Frey CF. The evolution of the surgical treatment of chronic pancreatitis. Ann Surg 2010; 251: 18-32
  • 10 Diener MK, Hüttner FJ, Kieser M. et al. ChroPac Trial Group. Partial pancreatoduodenectomy versus duodenum-preserving pancreatic head resection in chronic pancreatitis: the multicentre, randomised, controlled, double-blind ChroPac trial. Lancet 2017; 390: 1027-1037
  • 11 Bradley EL. Pancreatic duct pressure in chronic pancreatitis. Am J Surg 1982; 144: 313-316
  • 12 Manes G, Büchler M, Pieramico O. et al. Is increased pancreatic pressure related to pain in chronic pancreatitis?. Int J Pancreatol 1994; 15: 113-117
  • 13 Keck T, Marjanovic G, Fernandez-del Castillo C. et al. The inflammatory pancreatic head mass: significant differences in the anatomic pathology of German and American patients with chronic pancreatitis determine very different surgical strategies. Ann Surg 2009; 249: 105-110
  • 14 Ahmed Ali U, Issa Y, Bruno MJ. et al. Early surgery versus optimal current step-up practice for chronic pancreatitis (ESCAPE): design and rationale of a randomized trial. BMC Gastroenterol 2013; 13: 49
  • 15 Díte P, Ruzicka M, Zboril V. et al. A prospective, randomized trial comparing endoscopic and surgical therapy for chronic pancreatitis. Endoscopy 2003; 35: 553-558
  • 16 Cahen DL, Gouma DJ, Nio Y. et al. Endoscopic versus surgical drainage of the pancreatic duct in chronic pancreatitis. N Engl J Med 2007; 356: 676-684
  • 17 Lamme B, Boermeester MA, Straatsburg IH. et al. Early versus late surgical drainage for obstructive pancreatitis in an experimental model. Br J Surg 2007; 94: 849-854
  • 18 Nealon WH, Townsend CM, Thompson JC. Operative drainage of the pancreatic duct delays functional impairment in patients with chronic pancreatitis. A prospective analysis. Ann Surg 1988; 208: 321-329
  • 19 Ihse I, Borch K, Larsson J. Chronic pancreatitis: results of operations for relief of pain. World J Surg 1990; 14: 53-58
  • 20 Hoffmeister A, Mayerle J, Beglinger C. et al. members of the guideline committee. English language version of the S3-consensus guidelines on chronic pancreatitis: definition, aetiology, diagnostic examinations, medical, endoscopic and surgical management of chronic pancreatitis. Z Gastroenterol 2015; 53: 1447-1495
  • 21 Zhao X, Cui N, Wang X, Cui Y. Surgical strategies in the treatment of chronic pancreatitis: An updated systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Medicine (Baltimore) 2017; 96: e6220
  • 22 Keck T, Adam U, Makowiec F. et al. Short- and long-term results of duodenum preservation versus resection for the management of chronic pancreatitis: a prospective, randomized study. Surgery 2012; 152 (3 Suppl. 1): S95-S102
  • 23 Keck T, Wellner UF, Riediger H. et al. Long-term outcome after 92 duodenum-preserving pancreatic head resections for chronic pancreatitis: comparison of Beger and Frey procedures. J Gastrointest Surg 2010; 14: 549-556
  • 24 Yang CJ, Bliss LA, Freedman SD. et al. Surgery for chronic pancreatitis: the role of early surgery in pain management. Pancreas 2015; 44: 819-823
  • 25 Kahl S, Zimmermann S, Genz I. et al. Biliary strictures are not the cause of pain in patients with chronic pancreatitis. Pancreas 2004; 28: 387-390
  • 26 Lerch MM, Stier A, Wahnschaffe U. et al. Pancreatic pseudocysts: observation, endoscopic drainage, or resection?. Dtsch Arztebl Int 2009; 106: 614-621
  • 27 Kleeff J, Whitcomb DC, Shimosegawa T. et al. Chronic pancreatitis. Nat Rev Dis Primers 2017; 3: 17060
  • 28 Kleeff J, Stoss C, Mayerle J. et al. Evidence-based surgical treatments for chronic pancreatitis. Dtsch Arztebl Int 2016; 113: 489-496
  • 29 Cahen DL, Gouma DJ, Laramee P. et al. Long-term outcomes of endoscopic vs. surgical drainage of the pancreatic duct in patients with chronic pancreatitis. Gastroenterology 2011; 141: 1690-1695
  • 30 Latorre Fragua RA, Manuel Vázquez A, López Marcano AJ. et al. Pancreatic surgery in chronic pancreatitis complicated by extrahepatic portal hy-pertension or cavernous transformation of the portal vein: a systematic review. Scand J Surg 2019;
  • 31 Bockhorn M, Gebauer F, Bogoevski D. et al. Chronic pancreatitis complicated by cavernous transformation of the portal vein: contraindication to surgery?. Surgery 2011; 149: 321-328
  • 32 Adam U, Makowiec F, Riediger H. et al. Pancreatic head resection for chronic pancreatitis in patients with extrahepatic generalized portal hypertension. Surgery 2004; 135: 411-418
  • 33 Schnelldorfer T, Adams DB. The effect of malnutrition on morbidity after surgery for chronic pancreatitis. Am Surg 2005; 71: 466-473
  • 34 Riediger H, Adam U, Fischer E. et al. Long-term outcome after resection for chronic pancreatitis in 224 patients. J Gastrointest Surg 2007; 11: 949-960