Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1174-0234
Implementierung eines Betriebskonzeptes in einer HNO-Klinik im Rahmen der SARS-CoV-2-Pandemie
Implementation of an operational concept in an ENT clinic in the context of the SARS-CoV-2 pandemicZusammenfassung
Die SARS-CoV-2-Pandemie stellt das gesamte medizinische Versorgungssystem vor große Herausforderungen. Gerade in universitären Einrichtungen als Maximalversorger ist eine höhere Exposition zu potenziell infektiösen Patienten oder tatsächlichen COVID-19-Kranken zu erwarten. Es musste kurzfristig ein Betriebskonzept entwickelt werden, das den aktuellen Hygiene-Empfehlungen des Robert Koch-Instituts (RKI), den Empfehlungen der führenden Fachgesellschaften und dem daraus abgeleiteten internen Hygieneplan entsprach. Hierbei sind die Patientensicherheit und der Mitarbeiterschutz gleichermaßen zu beachten.
In Zusammenarbeit mit dem Institut für Medizinische Mikrobiologie und Krankenhaushygiene sowie dem Betriebsärztlichen Dienst wurden Maßnahmen festgelegt, um trotz begrenzter diagnostischer und Ausrüstungsressourcen Lösungen zu erarbeiten, um die COVID-19-Übertragungsgefahr für Untersucher und Patienten zu minimieren. Hierzu wurde ein Betriebskonzept erarbeitet, das aus verschiedenen Einzelmaßnahmen bestand, wie z. B. der Reduktion der ambulanten Patientenbehandlung auf Notfälle, lebensbedrohliche Erkrankungen und dringliche Nachsorgen, eine Doppeltriage von Patienten sowie die Einführung von Behandlungsteams.
Das neue erarbeitete Betriebskonzept konnte erfolgreich innerhalb weniger Tage umgesetzt werden. Nach ersten Erfahrungen aus dem Realbetrieb und mehreren „Hygienebegehungen“ waren lediglich geringfügige Nachbesserungen des Konzeptes erforderlich. Alle Maßnahmen wurden schriftlich im klinikinternen Qualitätshandbuch dokumentiert und sind allen Mitarbeitern zugänglich. Da es sich bei der SARS-CoV-2-Pandemie um einen dynamischen Prozess mit regelmäßiger Änderung des Entwicklungs- und Informationsstandes handelt, wird das Betriebskonzept regelmäßig neu auf Gültigkeit überprüft und ggf. angepasst.
Abstract
The SARS-CoV-2 pandemic poses major challenges for the entire medical care system. Especially in university institutions as maximum care providers, a higher exposure to potentially infectious patients or actual COVID-19 patients is to be expected. In a short period of time, an operational concept had to be developed regarding the current hygiene recommendations of the Robert Koch Institute (RKI), the leading medical societies and the internal hospital hygiene plan. Here, patient safety and employee protection are equally important.
In cooperation with the Institute for Medical Microbiology and Hospital Hygiene and the occupational medical service, interventions were defined to develop solutions to minimize the COVID-19 transmission risk for examiners and patients despite limited diagnostic and equipment resources. For this purpose, an operational concept was developed, consisting of various individual actions, e. g. the reduction of outpatient treatment to emergencies, life-threatening diseases and urgent aftercare, a double triage of patients and the introduction of treatment teams.
The newly developed operational concept was successfully implemented within a few days. After the initial rollout and several “hygiene inspections” only minor improvements to the concept were necessary. All measures were documented in the internal quality handbook and are accessible to all employees. Since the SARS-CoV-2 pandemic is a dynamic process with regular changes in the development and information status, the operational concept is regularly reviewed for validity and adjusted as necessary.
Publication History
Received: 27 April 2020
Accepted: 28 April 2020
Article published online:
28 May 2020
© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York
-
Literatur
- 1 Mackenzie JS, Smith DW. COVID-19: a novel zoonotic disease caused by a coronavirus from China: what we know and what we don’t. Microbiol Aust. published online ahead of print 2020 Mar 17
- 2 Zhu N, Zhang D, Wang W. et al. A novel coronavirus from patients with pneumonia in China. N Engl J Med 2019; 382 (08) 727-733
- 3 World Health Organization. Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report – 51. [Online] 11. 03 2020 https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf?sfvrsn=1ba62e57_10
- 4 Zou L, Ruan F, Huang M. et al. SARS-CoV-2 Viral Load in Upper Respiratory Specimens of Infected Patients. N Engl J Med 2020; 382 (12) 1177-1179
- 5 Kim ES, Chin BS, Kang CK. et al. Clinical Course and Outcomes of Patients with Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 Infection: a Preliminary Report of the First 28 Patients from the Korean Cohort Study on COVID-19. J Korean Med Sci 2020; 35: e142
- 6 Judson SD, Munster VJ. Nosocomial Transmission of Emerging Viruses via Aerosol-Generating Medical Procedures. Viruses 2019; 11 (10) E940 . doi:10.3390/v11100940
- 7 van Doremalen N, Bushmaker T, Morris DH. et al. Aerosol and Surface Stability of SARS-CoV-2 as Compared with SARS-CoV-1. N Engl J Med 2020;
- 8 Workman AD, Welling DB, Carter BS. et al Endonasal instrumentation and aerosolization risk in the era of COVID-19: simulation, literature review, and proposed mitigation strategies. Int Forum Allergy Rhinol. Epub ahead of print 2020
- 9 Wu Z, McGoogan JM. Characteristics of and Important Lessons From the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Outbreak in China: Summary of a Report of 72314 Cases From the Chinese Center for Disease Control and Prevention. JAMA. EPub 2020
- 10 Robert Koch-Institut. [Online]. https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-04-16-de.pdf;jsessionid=E0865D9F28075CBDC34E301C7767DCD1.internet121?__blob=publicationFile
- 11 Luers JC, Klußmann J, Guntinas-Lichius O. Die Covid-19-Pandemie und das HNO-Fachgebiet: Worauf kommt es aktuell an?. Laryngo-Rhino-Otologie 2020;
- 12 Robert Koch-Institut. [Online]. https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Getrennte_Patientenversorgung.html
- 13 Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf-und Hals-Chirurgie e.V. [Online]. https://cdn.hno.org/media/Corona-Ticker/Pragmatischer_Personalschutz_Info_DGHNO_BVHNO_30-03-20.pdf
- 14 Robert Koch-Institut. [Online]. https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Massnahmen_Verdachtsfall_Infografik_DINA3.pdf?__blob=publicationFile
- 15 t-online.de. https://www.t-online.de/nachrichten/panorama/id_87573842/coronavirus-so-sehen-aerzte-nach-13-stunden-krankenhaus-schicht-aus.html . [Online] 19. April 2020
- 16 Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin. [Online]. https://www.baua.de/DE/Themen/Arbeitsgestaltung-im-Betrieb/Biostoffe/FAQ/pdf/Empfehlungen-organisatorische-Massnahmen.pdf?__blob=publicationFile&v=9
- 17 Technisches Hilfswerk. Technisches Hilfswerk. [Online]. https://www.thw.de/SharedDocs/Meldungen/DE/Einsaetze/national/2020/corona/meldung_005_corona_einsatz_3103.html?noMobile=1
- 18 Wong J, Goh QY, Tan Z. et al. Preparing for a COVID-19 pandemic: a review of operating room outbreak response measures in a large tertiary hospital in Singapore. Can J Anesth/J Can Anesth 2020;
- 19 American Academy of Otolaryngology-Head And Neck Surgery. [Online]. https://www.entnet.org/content/academy-supports-cms-offers-specific-nasal-policy-1
- 20 Institute of Medicine Board on Health Sciences Policy. Defining PAPRs and Current Standards. s. l.: DC: National Academies Press (US) 2015
- 21 Wax RS, Christian MD. Practical recommendations for critical care and anesthesiology teams caring for novel coronavirus (2019-nCoV) patients. Can J Anesth 2020;