Z Geburtshilfe Neonatol 2020; 224(04): 194-198
DOI: 10.1055/a-1206-1033
Originalarbeit

Periodenprävalenz von SARS-CoV-2 in einer unselektierten Stichprobe schwangerer Frauen in Jena, Thüringen

Period Prevalence of SARS-CoV-2 in an Unselected Sample of Pregnant Women in Jena, Thuringia
Janine Zöllkau
1   Klinik für Geburtsmedizin, Universitätsklinikum Jena, Jena
,
Michael Baier
2   Institut für Medizinische Mikrobiologie, Universitätsklinikum Jena, Jena
,
André Scherag
3   Institut für Medizinische Statistik, Informatik und Datenwissenschaften, Universitätsklinikum Jena, Jena
,
Ekkehard Schleußner
1   Klinik für Geburtsmedizin, Universitätsklinikum Jena, Jena
,
Tanja Groten
1   Klinik für Geburtsmedizin, Universitätsklinikum Jena, Jena
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Einleitung Die Stadt Jena, Thüringen, führte nach exponentiellem Anstieg der SARS-CoV-2 Infektionen bundesweit erstmalig eine Pflicht zur Bedeckung von Mund und Nase ein. Durch Screening einer unselektierten Kohorte von Schwangeren sollte eine Schätzung der SARS-CoV-2 Periodenprävalenz erfolgen. Von Interesse war die Frage nach der Dunkelziffer.

Methoden Bei stationärer Aufnahme erfolgte ein Screening sowie eine Antikörperbestimmungen auf SARS-CoV-2, mittels spezifischer Real-Time-PCR und Bestimmung spezifischer SARS-CoV-2 IgG im Serum mittels ELISA. Die Schätzung der SARS-CoV2 Periodenprävalenz erfolgte nach der exakten Methode von Clopper und Pearson, der Gruppenvergleich mit Fischers exaktem Test.

Ergebnisse Vom 06.04. bis 13.05.2020 wurden 234 Schwangere stationär aufgenommen. 225 (96,2%) durchgeführte SARS-CoV2 PCR verblieben negativ. Bei einer (0,6%) von 180 (76,9%) erfolgten Antikörperbestimmungen wurden spezifische IgG-Antikörper detektiert. Die Intervallschätzung der Periodenprävalenz ergibt damit ein 95%-Konfidenzintervall zwischen 0–1,7%. Für 96 Haushalten mit Kindern ergibt sich eine Periodenprävalenz von 0–3,8%, die sich nicht von der für 76 Haushalte ohne Kinder von 0–4,8% unterscheidet (p=1,00).

Diskussion Erstmalig wird die SARS-CoV-2 Periodenprävalenz einer unselektierten Stichprobe Schwangerer in Deutschland erfasst. Es ergab sich kein Hinweis für eine befürchtet hohe Dunkelziffer asymptomatischer Schwangerer für unbemerkte SARS-CoV-2 Infektionen mittels Antikörpernachweis. Die messbare Serokonversionsrate lag bei unter 1% (0,6%).

Abstract

Introduction Following an exponential increase in SARS-CoV-2 infections, the city of Jena, Thuringia, was the first in Germany to introduce mandatory mouth and nose coverings. An estimation of the SARS-CoV-2 period prevalence was achieved by screening an unselected cohort of pregnant women. Of interest was the number of unreported cases.

Methods Upon admission to hospital, patients were screened for SARS-CoV-2 by a specific real-time PCR and antibodies determined by a specific SARS-CoV-2 IgG in serum by ELISA. The SARS-CoV-2 period prevalence was estimated using the Clopper–Pearson exact method, the group comparison with Fischerʼs exact test.

Results From 6 April to 13 May 2020, 234 pregnant women were admitted to the Department of Obstetrics. A total of 225 (96.2%) SARS-CoV-2 PCRs were carried out and all remained negative. Specific IgG antibodies were detected in one (0.6%) of 180 (76.9%) antibody tests performed. The interval estimate of the period prevalence thus results in a 95% confidence interval between 0–1.7%. For 96 households with children, the period prevalence is 0–3.8%, which does not differ from the 0–4.8% for 76 households without children (p=1.00).

Discussion This is the first report on the SARS-CoV-2 period prevalence of an unselected sample of pregnant women in Germany. Antibody testing showed no evidence of the feared high number of unreported asymptomatic SARS-CoV-2 infections. The seroconversion rate was below 1% (0.6%).



Publication History

Received: 26 May 2020

Accepted after revision: 09 June 2020

Article published online:
24 August 2020

© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • Literatur

  • 1 Phelan AL, Katz R, Gostin LO. The Novel Coronavirus Originating in Wuhan, China: Challenges for Global Health Governance. JAMA 2020;
  • 2 Coronaviridae Study Group of the International Committee on Taxonomy of V The species Severe acute respiratory syndrome-related coronavirus: classifying 2019-nCoV and naming it SARS-CoV-2. Nat Microbiol 2020; 5: 536-544
  • 3 Wu Z, McGoogan JM. Characteristics of and Important Lessons From the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Outbreak in China: Summary of a Report of 72314 Cases From the Chinese Center for Disease Control and Prevention. JAMA 2020;
  • 4 Clopper CJ, Pearson ES. The Use of Confidence or Fiducial Limits Illustrated in the Case of the Binomial. Biometrika 1934; 26: 404-413 doi: 10.2307/2331986
  • 5 Kluge S, Janssens U, Welte T. et al. Recommendations for critically ill patients with COVID-19. Med Klin Intensivmed Notfmed 2020; 115: 175-177
  • 6 Sutton D, Fuchs K, D'Alton M. et al. Universal Screening for SARS-CoV-2 in Women Admitted for Delivery. N Engl J Med 2020;
  • 7 Khalil A, Hill R, Ladhani S. et al. SARS-CoV-2 in pregnancy: symptomatic pregnant women are only the tip of the iceberg. Am J Obstet Gynecol 2020;
  • 8 Breslin N, Baptiste C, Gyamfi-Bannerman C. et al. COVID-19 infection among asymptomatic and symptomatic pregnant women: Two weeks of confirmed presentations to an affiliated pair of New York City hospitals. Am J Obstet Gynecol MFM 2020;
  • 9 Sethuraman N, Jeremiah SS, Ryo A. Interpreting Diagnostic Tests for SARS-CoV-2. JAMA 2020;
  • 10 Jin Y, Wang M, Zuo Z. et al. Diagnostic value and dynamic variance of serum antibody in coronavirus disease 2019. Int J Infect Dis 2020; 94: 49-52
  • 11 Hall MA, Studdert DM. Privileges and Immunity Certification During the COVID-19 Pandemic. JAMA 2020;
  • 12 Dong XC, Li JM, Bai JY. et al. Epidemiological characteristics of confirmed COVID-19 cases in Tianjin. Zhonghua Liu Xing Bing Xue Za Zhi 2020; 41: 638-642
  • 13 Ryu S, Chun BC. Korean Society of Epidemiology -nCo VTFT. An interim review of the epidemiological characteristics of 2019 novel coronavirus. Epidemiol Health 2020; 42: e2020006 doi: 10.4178/epih.e2020006
  • 14 Park JY, Han MS, Park KU. et al. First Pediatric Case of Coronavirus Disease 2019 in Korea. J Korean Med Sci 2020; 35: e124
  • 15 Jena. corona_erkrankungen_jena.csv. In 2020