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DOI: 10.1055/a-1491-5817
Adipositas Disease Management Programm?
Obesity Disease Management Program?Zusammenfassung
Die Versorgungssituation für Menschen mit Adipositas ist in Deutschland defizitär. Dies liegt auch daran, dass es bisher keine gesetzlichen Rahmenbedingungen für eine leitlinien- und bedarfsgerechte Versorgung von Menschen mit Adipositas gab. Mit der Annahme des Gesetzes zur Weiterentwicklung der Gesundheitsversorgung durch den Deutschen Bundestag am 11. Juni 2021 wurden die formalen Voraussetzungen für ein strukturiertes Behandlungsprogramm für Menschen mit Adipositas in Deutschland geschaffen. Ein in diesem Gesetz gefordertes Disease Management Programm Adipositas könnte die Qualität der Versorgung für Betroffene erheblich verbessern.
Abstract
There is a significant deficit in the medical treatment infrastructure for people with obesity in Germany. The main reason for this deficit is a lack of legal frameworks for the guideline-driven individualized obesity management for people with obesity. With the acceptance of the Health Care Development Act by the German Bundestag on June 11, 2021, the formal prerequisits for the development of a structured disease management program (DMP) obesity have been created. The DMP obesity has the potential to improve chronic obesity management and quality of medical care for people living with obesity.
Publication History
Article published online:
24 September 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Obesity: preventing and managing the global epidemic. Report of a WHO consultation. World Health Organization technical report series 2000. 894: i–xii, 1–253. Epub2001/03/10 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11234459
- 2 Uerlich MF, Yumuk V, Finer N, Basdevant A, Visscher TL. Obesity Management in Europe: Current Status and Objectives for the Future. Obes Facts 2016; 9: 273-283
- 3 https://adipositas-gesellschaft.de/ Letzter Zugriff: 07. Juli 2021
- 4 https://dserver.bundestag.de/btd/19/206/1920619.pdf Letzter Zugriff: 07. Juli 2021
- 5 Schienkiewitz A, Mensink GBM, Kuhnert R, Lange C. Übergewicht und Adipositas bei Erwachsenen in Deutschland. Journal of Health Monitoring 2017; 21-28
- 6 Blüher M. Obesity: global epidemiology and pathogenesis. Nat Rev Endocrinol 2019; 15: 288-298
- 7 Klein S, Krupka S, Behrendt S, Pulst A, Bleß HH. IGES, Weißbuch Adipositas. 2016
- 8 Aberle J, Lautenbach A, Meyhöfer S, Schmid SM, Selig L, Blüher M. Obesity and Diabetes. Exp Clin Endocrinol Diabetes 2020;
- 9 https://www.bundesrat.de/SharedDocs/drucksachen/2021/0501-0600/511-21.pdf Letzter Zugriff: 07. Juli 2021
- 10 Rebscher H. (Hrsg): DAK-Versorgungsreport Adipositas. 2016 https://www.dak.de/dak/download/versorgungsreport-adipositas-pdf-2073766.pdf Letzter Zugriff: 07. Juli 2021
- 11 IQWiG. https://www.gesundheitsinformation.de/was-sind-disease-management-programme-dmp.html Letzter Zugriff: 07. Juli 2021
- 12 Mund M. Disease Management Programme. Deutsches Ärzteblatt 118 25 1036-1037
- 13 https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2021/kw08-de-gesundheitsversorgungsweiterentwicklungsgesetz-821784 Letzter Zugriff: 07. Juli 2021
- 14 Gemeinsamer Bundesausschuss. https://www.g-ba.de/themen/disease-management-programme Letzter Zugriff: 07. Juli 2021
- 15 Gemeinsamer Bundesausschuss. https://www.g-ba.de/downloads/40-268-2818/2014_05_22_DMP-A-RL_Nichtaufn_Adipositas_TrG.pdf Letzter Zugriff: 07. Juli 2021
- 16 Look AHEAD Research Group. Wing RR, Bolin P, Brancati FL, Bray GA, Clark JM, Coday M, Crow RS, Curtis JM, Egan CM, Espeland MA, Evans M, Foreyt JP, Ghazarian S, Gregg EW, Harrison B, Hazuda HP, Hill JO, Horton ES, Hubbard VS, Jakicic JM, Jeffery RW, Johnson KC, Kahn SE, Kitabchi AE, Knowler WC, Lewis CE, Maschak-Carey BJ, Montez MG, Murillo A, Nathan DM, Patricio J, Peters A, Pi-Sunyer X, Pownall H, Reboussin D, Regensteiner JG, Rickman AD, Ryan DH, Safford M, Wadden TA, Wagenknecht LE, West DS, Williamson DF, Yanovski SZ. Cardiovascular effects of intensive lifestyle intervention in type 2 diabetes. N Engl J Med 2013; 369: 145-154
- 17 Frenzel SV, Bach S, Ahrens S, Hellbardt M, Hilbert A, Stumvoll M, Fasshauer M, Schlögl H. Closing the gap in conservative obesity therapy: a fully health insurance-financed obesity program – Prospective analysis of clinical real world data. Dtsch Med Wochenschr 2020; 145: e78-e86
- 18 Ge L, Sadeghirad B, Ball GDC, da Costa BR, Hitchcock CL, Svendrovski A, Kiflen R, Quadri K, Kwon HY, Karamouzian M, Adams-Webber T, Ahmed W, Damanhoury S, Zeraatkar D, Nikolakopoulou A, Tsuyuki RT, Tian J, Yang K, Guyatt GH, Johnston BC. Comparison of dietary macronutrient patterns of 14 popular named dietary programmes for weight and cardiovascular risk factor reduction in adults: systematic review and network meta-analysis of randomised trials. BMJ 2020; 369: m696
- 19 Wirth A, Wabitsch M, Hauner H. The prevention and treatment of obesity. Dtsch Arztebl Int 2014; 111: 705-713
- 20 S3-Leitlinie: Chirurgie der Adipositas und metabolischer Erkrankungen.. 2018 https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/088-001l_S3_Chirurgie-Adipositas-metabolische-Erkrankugen_2018-02.pdf Letzter Zugriff: 07. Juli 2021
- 21 Bray GA, Frühbeck G, Ryan DH, Wilding JP. Management of obesity. Lancet 2016; 387: 1947-1956
- 22 Wilding JPH, Batterham RL, Calanna S. et al for the STEP 1 Study Group Once-Weekly Semaglutide in Adults with Overweight or Obesity. N Engl J 2021; 384: 989
- 23 Davies et al. for the STEP 2 Study Group 2021 Semaglutide 2·4 mg once a week in adults with overweight or obesity, and type 2 diabetes (STEP 2): a randomised, double-blind, double-dummy, placebo-controlled, phase 3 trial. Lancet.