Klin Padiatr 2009; 221(5): 302-304
DOI: 10.1055/s-0029-1192041
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

ARDS as Presenting Symptom in an Infant with CD40L Deficiency (Hyper-IgM Syndrome Type 1)

ARDS bei einem Säugling mit CD40-Liganden-Mangel (Hyper-IgM-Syndrom Typ1)C. Fremerey1 , B. Wiebe1 , O. Feyen2 , C. Lenski3 , U. Pohlmann1 , M. Ehlen1 , O. Schofer4 , A. Meindl3 , T. Niehues5 , P. Bartmann1
  • 1Department of Neonatology and Pediatric Intensive Care, Asklepios Klinik St. Augustin, Germany
  • 2Tavarlin AG c/o InvitaLab, Neuss, Germany
  • 3Department of Obstetrics and Gynecology, Klinikum Rechts der Isar, Munich, Germany
  • 4Children's Hospital Kohlhof, Neunkirchen, Germany
  • 5Helios Klinikum Krefeld, Academic Hospital of the Heinrich-Heine-University Düsseldorf, Immunodeficiency and Pediatric Rheumatology Centre, Krefeld, Germany
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. August 2009 (online)

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Abstract

We report on a 4 month old male infant with respiratory syncytial virus (RSV) infection leading to acute respiratory distress syndrome (ARDS). A diagnostic algorithm including extended infectiological and immunological work-up revealed absence of CD40-ligand. ARDS was treated successfully with a complex respiratory therapy plus intravenous immunoglobulin substitution. Molecular analysis detected mutations in the CD40L gene (Hyper-IgM syndrome Type 1). The case underlines the importance of an extended diagnostic work-up in an uncommonly severe course of respiratory infection in early infancy.

Zusammenfassung

Wir berichten über einen 4 Monate alten männlichen Säugling mit einem akuten Atemnotsyndrom (ARDS) auf der Basis einer Infektion mit Respiratory Syncytial Viren (RSV). Ein diagnostischer Algorithmus mit infektiologischer und immunologischer Abklärung zeigte einen Mangel des CD40-Liganden. Das ARDS konnte mit einer umfangreichen Atemwegstherapie und der Substitution von Immunglobulinen erfolgreich behandelt werden. Molekularbiologisch fand sich eine Mutation im CD40L-Gen (Hyper-IgM-Syndrom Typ 1). Der Fall unterstreicht die Notwendigkeit einer erweiterten diagnostischen Abklärung bei außergewöhnlich schwer verlaufenden Atemwegsinfektionen im Säuglingsalter.

References

Correspondence

Dr. Christian Fremerey

Abteilung Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin

Asklepios Klinik Sankt Augustin

Arnold-Janssen-Straße 29

53757 Sankt Augustin

eMail: c.fremerey@asklepios.com