Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1216366
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Health-related Quality of Life (HRQL) in ALL-patients Treated with Chemotherapy only – A Report from the Late Effects Surveillance System in Germany
Gesundheitsbezogene Lebensqualität (HRQL) bei chemotherapeutisch behandelten ALL-Patienten — Bericht des Late Effects Surveillance Systems in DeutschlandPublication History
Publication Date:
12 May 2009 (online)
Abstract
Background: The study examines the HRQL in children suffering from ALL over time.
Patients: 96 patients (average age 7.1 years) were included, treated with chemotherapy in 15 German study centres between 1997 and 2003.
Methods:The HRQL was assessed based on both the parent report (POQOLS) and the patient self-report (KINDL) at 3 intervals: up to 2 weeks after diagnosis (T1), upon completion of the re-induction therapy (T2) and at the end of the maintenance therapy (T3). To analyse the changes of HRQL over time, the differences between the individual scores (T2-T1 and T3-T1) were calculated and statistically tested. The HRQL results from KINDL were also compared to a sample from the German general population.
Results: POQOLS (scale 0 (optimum) to 6): A decrease of HRQL was found in the domain “activity” at T1 (mean score=3.1) and T2 (mean score=2.6). Over time, HRQL improved significantly with a mean score-difference T3-T1=−0.7 (p=0.001). KINDL (scale 0 to 100 (optimum)): The individual HRQL-scores improved over time with the major increases occurring in the domains “physical” with a mean score-difference T2-T1=21.7 (p<0.0001) and a mean score-difference T3-T1=20.6 (p=0.0002) and “mental” with a mean score-difference T2-T1=7.1 (p=0.02) and T3-T1=8.1 (p=0.02). However, the mean overall HRQL-score was significantly lower compared to the general population.
Conclusions: Children with ALL show lower HRQL compared to the general population. Over time, HRQL improved significantly from both the patient and the parent perspective.
Zusammenfassung
Hintergrund: Die Studie untersucht die HRQL bei Kindern mit ALL im zeitlichen Verlauf.
Patienten: 96 Patienten (Durchschnittsalter 7,1 Jahre), die in 15 deutschen Studienzentren von 1997 bis 2003 mit Chemotherapie behandelt wurden.
Methoden: Die HRQL wurde mithilfe eines Eltern-Fragebogens (POQOLS) und eines Patientenfragebogens (KINDL) an 3 definierten Zeitpunkten erfasst: bis zu 2 Wochen nach Diagnosestellung (T1), nach Beendigung der Reinduktionstherapie (T2) und nach Abschluss der Dauertherapie (T3). Für die Analyse der HRQL-Veränderungen im zeitlichen Verlauf wurden die Differenzen der einzelnen Scores berechnet und statistisch überprüft. Die KINDL-Ergebnisse wurden zusätzlich mit einer Stichprobe der deutschen Gesamtbevölkerung verglichen.
Ergebnisse: POQOLS (Skala 0 (Optimum) bis 6): Eine Minderung der HRQL zeigte sich in der Testkomponente „körperliche Aktivität” bei T1 (mittlerer Score=3,1) und T2 (mittlerer Score=2,6). Im zeitlichen Verlauf besserte sich die HRQL signifikant mit einer mittleren Score-Differenz T3-T1 von −0,7 (p=0,001). KINDL (Skala 0 bis 100 (Optimum)): Im zeitlichen Verlauf zeigte sich eine signifikante Verbesserung der individuell gemessenen HRQL, wobei die größten Veränderungen in der Testkomponente „Körper” mit mittleren Score-Differenzen T2-T1 von 21,7 (p<0,0001) und T3-T1 von 20,6 bei T3 (p=0,0002) sowie in der Testkomponente „Psyche” mit mittleren Score-Differenzen T2-T1 von 7,1 (p=0,02) und T3-T1 von 8,1 (p=0,02) auftraten. Verglichen mit einer allgemeinen Stichprobe aus der Gesamtbevölkerung wurde in unserer Studienpopulation in allen Testkomponenten eine signifikant niedrigere Lebensqualität gemessen.
Schlussfolgerung: ALL-Patienten weisen im Vergleich zur Gesamtbevölkerung eine geringere HRQL auf. Im zeitlichen Verlauf zeigte sich sowohl aus Sicht der Eltern als auch der Kinder eine signifikante Verbesserung der HRQL.
Key words
acute lymphoblastic leukaemia (ALL) - health-related quality of life (HRQL) - survivors - POQOLS - KINDL - paediatric oncology
Schlüsselwörter
akute lymphoblastische Leukämie (ALL) - gesundheitsbezogene Lebensqualität (HRQL) - Überlebende - POQOLS - KINDL - pädiatrische Onkologie
Literatur
- 1 Beck JD, Winkler K, Niethammer D. et al . After-care of children and young adults surviving cancer. Initial recommendations by the late sequelae study group]. Klin Padiatr. 1995; 207 ((4)) 186-192
- 2 Bhatia S, Meadows AT. Long-term follow-up of childhood cancer survivors: future directions for clinical care and research. Pediatr Blood Cancer. 2006; 46 ((2)) 143-148
-
3 Bullinger M. Lebensqualität – Aktueller Stand und neue Entwicklungen der internationalen Lebensqualitätsforschung. In: Ravens-Sieberer, ed.
Lebensqualität und Gesundheitsökonomie in der Medizin. Konzepte – Methoden – Anwendungen . Landsberg: Ecomed 2000 - 4 Bullinger M, von Mackensen S, Kirchberger I. KINDL – ein Fragebogen zur Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität von Kindern. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, Band II. 1994; 1 64-77
- 5 Calaminus G, Barr R. Economic evaluation and health-related quality of life. Pediatr Blood Cancer. 2008; 50 ((5 Suppl)) 1112-1115
- 6 Calaminus G, Weinspach S, Teske C. et al . Quality of survival in children and adolescents after treatment for childhood cancer: the influence of reported late effects on health related quality of life. Klin Padiatr. 2007; 219 ((3)) 152-157
- 7 Dolgin MJ, Somer E, Buchvald E. et al . Quality of life in adult survivors of childhood cancer. Soc Work Health Care. 1999; 28 ((4)) 31-43
- 8 Goodwin D, Boggs S, Graham-Pole J. Development and validation of the Pediatric Oncology Quality of Life Scale. Psychol Assess. 1994; 6 321-328
-
9 Häberle H, Niethammer D.
Leben will ich jeden Tag. Leben mit krebskranken Kindern und Jugendlichen . Freiburg: Herder 1995 - 10 Janka-Schaub GE, Raghavachar A, Rister M. et al . Treatment of chronic neutropenia of childhood responsive to cyclosporin A in vitro and in vivo. Int J Hematol. 1992; 55 ((2)) 157-163
- 11 Kaatsch P, Michaelis J. Second neoplasms after malignant diseases in childhood]. Klin Padiatr. 1995; 207 ((4)) 158-163
- 12 Kinderkrebsregister . Jahresbericht 2005.
- 13 Krappmann P, Paulides M, Stohr W. et al . Almost normal cognitive function in patients during therapy for childhood acute lymphoblastic leukemia without cranial irradiation according to ALL-BFM 95 and COALL 06–97 protocols: results of an Austrian-German multicenter longitudinal study and implications for follow-up. Pediatr Hematol Oncol. 2007; 24 ((2)) 101-109
- 14 Langer T, Martus P, Ottensmeier H. et al . CNS late-effects after ALL therapy in childhood. Part III: neuropsychological performance in long-term survivors of childhood ALL: impairments of concentration, attention, and memory. Med Pediatr Oncol. 2002; 38 ((5)) 320-328
- 15 Maggiolini A, Grassi R, Adamoli L. et al . Self-image of adolescent survivors of long-term childhood leukemia. J Pediatr Hematol Oncol. 2000; 22 ((5)) 417-421
- 16 Mulhern RK, Tyc VL, Phipps S. et al . Health-related behaviors of survivors of childhood cancer. Med Pediatr Oncol. 1995; 25 ((3)) 159-165
- 17 Parsons SK, Barlow SE, Levy SL. et al . Health-related quality of life in pediatric bone marrow transplant survivors: according to whom?. Int J Cancer Suppl. 1999; 12 46-51
- 18 Parsons SK, Brown AP. Evaluation of quality of life of childhood cancer survivors: a methodological conundrum. Med Pediatr Oncol Suppl. 1998; 1 46-53
-
19 Pfeiffer U, Knab D, Häcker W. et al .
Klinik macht Schule . Attempto Verlag 1997 - 20 Pickard AS, Topfer LA, Feeny DH. A structured review of studies on health-related quality of life and economic evaluation in pediatric acute lymphoblastic leukemia. J Natl Cancer Inst Monogr. 2004; 33 102-125
- 21 Pui CH, Evans WE. Treatment of acute lymphoblastic leukemia. N Engl J Med. 2006; 354 ((2)) 166-178
- 22 Ravens-Sieberer U, Ellert U, Erhart M. Health-related quality of life of children and adolescents in Germany. Norm data from the German Health Interview and Examination Survey (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2007; 50 ((5–6)) 810-818
-
23 Wallander J, Thompson R. Psychosocial adjustment of children with chronic physical conditions.
Handbook of paediatric psychology . New York: Guilford Press 1995: 124-141
1 low risk=ALL-BFM 95-SR, COALL-97-LR, BFM-2000-SR1, BFM-2000-SR2
2 medium risk=ALL-BFM 95-MR1, ALL-BFM 95-MR2, COALL-97-HR (without irradiation), BFM-2000-MR1, BFM-2000-MR2
3 Qualitative decision: “never”/”almost never”/”seldom”(0–2)=no; “sometimes”/”often”/”very often”/”almost always” (3–6)=yes
Correspondence
Joanna Peeters
Hospital for Children and Adolescents of the University of Erlangen – Nuremberg
Paediatric Oncology
Loschgestraße 15
91054 Erlangen
Germany
Phone: +49/9131/853 62 27
Fax: +49/9131/853 62 27
Email: joanna.peeters@uk-erlangen.de