Zusammenfassung
Fragestellung: Die Wirksamkeit einer lokalen virostatischen und immunmodulatorischen Therapie von
HPV-assoziierten rezidivierenden vulvären intraepithelialen Neoplasien (VIN) wurde
getestet und der Wirkmechanismus von Imiquimod auf dendritische Zellen beobachtet.
Material und Methodik: Drei Patientinnen mit rezivierender HPV-assoziierter VIN III nach Exzision bzw. Lasertherapie
wurden mit einem 3-maligen Zyklus 5 % Imiquimod-Creme gefolgt von 1 % Cidofovir-Gel
über je 2 Wochen therapiert (Behandlungsdauer insgesamt 12 Wochen). Die Expression
von Oberflächenmarker auf antigenpräsentierende dendritische Zellen nach Imiquimodbehandlung
wurde flusszytometrisch quantifiziert. Ergebnisse: Alle Biopsien waren vor Therapiebeginn HPV-16-positiv. Ein und 5 Monate nach Abschluss
der Lokaltherapie zeigte sich in allen Fällen eine klinische, histologische und molekularbiologische
Komplettremission. Nach 5-jähriger Rezidivfreiheit erlitt eine Patientin ein neuerliches
Rezidiv, das nach einer weiteren Lokaltherapie mit Visitide und Imiquimod eine vulvoskopische,
bioptische und molekularbiologische Komplettremission zeigte. Die anderen beiden Patientinnen
blieben rezidivfrei. Dendritische Zellen zeigten bei Inkubierung mit Imiquimod im
Vergleich zur Kontrollgruppe deutliche Expressionssteigerungen der kostimulatorischen
Moleküle CD80/B7.1, CD86/B7.2 und CD40, CD54/ICAM-1 sowie von CD83. Schlussfolgerung: Eine virostatische bzw. immunmodulatorische Lokaltherapie kann erfolgreich zur Behandlung
rezidivierender VIN III eingesetzt werden. Ein möglicher Wirkmechanismus von Imiquimod
kann mit der Expressionssteigerung kostimulatorischer Moleküle von dendritischen Zellen
begründet werden. Daraus kann eine Optimierung der HPV-Antigenpräsentation an Lymphozyten
resultieren.
Abstract
Objectives: Aim of the study was to test the efficacy of a local virostatic and immunomodulatory
therapy for recurrent HPV-associated vulvar intraepithelial neoplasias (VIN) and to
evaluate the effect of imiquimod on dendritic cells. Methods: Three women with recurrent VIN treated previously with surgical excision and laser
destruction developed new VIN lesions. They received local treatment with 5 % imiquimod
cream for 2 weeks alternating with 1 % cidofovir gel for 2 weeks for a total period
of 12 weeks. Expression surface markers on antigen-presenting dendritic cells after
treatment with imiquimod were analyzed. Results: All biopsies revealed HPV 16 DNA. At 1 and 5 months after completion of local therapy,
all 3 patients had clinical and histological remission without detectable HPV 16 DNA.
One patient was disease-free for 5 years before developing a recurrent VIN lesion
again. She was treated locally with imiquimod and cidovir for a second time, which
resulted in complete remission. Both other patients remained free of recurrence during
the whole period. After incubation with imiquimod, dendritic cells revealed an increased
expression of surface markers CD80/B7.1, CD 86/B7.2 and CD40, CD54/ICAM-1 and CD83.
Conclusion: Virostatic and immunomodulatory local therapy is an effective noninvasive treatment
alternative for recurrent HPV-associated high grade VIN. The effect of imiquimod might
be based on an enhanced presentation of HPV-antigens to lymphocytes with subsequent
destruction. This might be the result of an increased expression of co-stimulatory
molecules and surface markers on the cell membrane of antigen presenting dendritic
cells.
Schlüsselwörter
Key words
Literatur
1
Van Seters M, Van Beurden M et al.
Treatment of vulvar intraepithelial neoplasia with topical Imiquimod.
N Engl J Med.
2008;
358
1465-1473
2
Le T, Hicks W, Menard C et al.
Preliminary results of 5 % imiquimod cream in the primary treatment of vulva intraepithelial
neoplasia grade 2/3.
Am J Obstet Gynecol.
2006;
194
377-380
3
Le T, Menard C, Hicks-Boucher W et al.
Final results of a phase 2 study using continuous 5 % Imiquimod cream application
in the primary treatment of high-grade vulva intraepithelial neoplasia.
Gynecol Oncol.
2007;
106
579-584
4
Van Seters M, Fons G, Van Beurden M.
Imiquimod in the treatment of multifocal vulvar intraepithelial neoplasia II/III:
results of a pilot study.
J Reprod Med.
2002;
47
701-705
5
Jayne C J, Kaufmann R H.
Treatment of vulvar intraepithelial neoplasia 2/3 with Imiquimod.
J Reprod Med.
2002;
47
395-398
6
Wending J, Saiag P, Berville-Levy S et al.
Treatment of undifferentiated vulvar intraepithelial neoplasia with 5 % imiquimod
cream: a prospective study of 12 cases.
Arch Dermatol.
2004;
140
1220-1224
7
Todd R W, Etherington I J, Luesley D M.
The effects of 5 % Imiquimod cream on high grade vulval intraepithelial neoplasia.
Gynecol Oncol.
2002;
85
67-70
8
Todd R W, Steel J C, Etherington I et al.
Detection of CD8+T cell responses to human papillomavirus type 16 antigens in women
using Imiquimod as a treatment for high-grade vulval intraepithelial neoplasia.
Gynecol Oncol.
2004;
92
167-174
9
Ander S, Riethdorf L, Löning T.
Neoplasien und Präneoplasien des unteren Genitale.
Gynäkologe.
2001;
34
590-598
10
Sturgeon S R, Brinton L A, Devesa S S et al.
In situ and invasive vulva cancer incidence trends (1973–1978).
Am J Obstet Gynecol.
1992;
166
1482-1485
11
Küppers V, Stiller M, Somville T et al.
Risk factors for recurrent VIN: role of multifocality and grade of disease.
J Reprod Med.
1997;
42
140
12
Hording V, Junge J, Poulsen H et al.
Vulvar intraepithelial neoplasia III: a viral disease of undeterminated progressive
potential.
Gynecol Oncol.
1995;
56
276-279
13
Higgins C R, Charnok M, Millard P et al.
Vulval intraepithelial neoplasia: the clinical spectrum.
Br J Dermatol.
1995;
133 (Suppl. 45)
21
14
Herod J J, Shafti M I, Rollason T P et al.
Vulvar intraepithelial neoplasia: long term follow-up of treated and untreated women.
Br J Obstet Gynaecol.
1996;
103
446
15
Testerman T L, Gerster J F, Imberston L M et al.
Cytokine induction by the immunomodulators Imiquimod and S-27609.
J Leukoc Biol.
1995;
58
365-372
16
Joura E A, Lösch A, Haider-Angeler M G et al.
Trends in vulvar neoplasia. Increasing incidence of vulvar intraepithelial neoplasia
and squamous cell carcinoma of the vulva in young women.
J Reprod Med.
2000;
45
613-615
Dr. med. Yas Razmara
Universitätsklinik für Urologie Medizinische Universität Graz
Auenbruggerplatz 7
8036 Graz
Österreich
Email: yas.razmara@meduni-graz.at