Psychother Psychosom Med Psychol 2011; 61(2): 54-61
DOI: 10.1055/s-0030-1252047
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kindheitstraumatisierungen, psychische Beschwerden und Diagnosen bei Patienten in einer psychosomatischen Universitätsambulanz

Childhood Trauma and its Relation to Diagnoses and Psychic Complaints in Patients of an Psychosomatic University AmbulanceClaudia Subic-Wrana1 , Regine Tschan1 , Matthias Michal1 , Rüdiger Zwerenz1 , Manfred Beutel1 , Jörg Wiltink1
  • 1Universitätsmedizin Mainz, Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie
Further Information

Publication History

eingereicht 7. Januar 2010

akzeptiert 6. März 2010

Publication Date:
19 April 2010 (online)

Zusammenfassung

1 439 Patienten des Ambulanz- und Konsildienstes einer psychosomatischen Universitätsklinik wurden mit dem Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) nach emotionalem und sexuellem Missbrauch, körperlicher Misshandlung sowie emotionaler und körperlicher Vernachlässigung befragt. Die Kindheitstraumatisierungen wurden zu psychischen Diagnosen und psychischer Belastung in Beziehung gesetzt. 41,4% der Patienten berichteten über Kindheitstraumatisierungen, sie litten stärker unter sozialen Ängsten, Distress und psychosomatischen Beschwerden als Patienten ohne klinisch relevante Traumatisierung. Es fanden sich Zusammenhänge zwischen emotionalem Missbrauch und depressiven Erkrankungen und Persönlichkeitsstörungen; körperlicher Misshandlung und somatoformen Störungen sowie sexuellem Missbrauch und Posttraumatischen Belastungsstörungen. Übereinstimmend mit anderen Studien fanden wir spezifische Zusammenhänge zwischen bestimmten Dimensionen der Traumatisierung, Diagnosen und der Beschwerdenstärke.

Abstract

The Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) was given to 1 439 patients of the outpatient- and consultation/liaison unit of the psychosomatic department of a university hospital. Self-reported emotional, sexual and physical abuse and emotional and physical neglect were related to the mental diagnoses and distress. Patients with childhood trauma (41,4%) reported higher levels of social anxiety, distress and physical complaints than patients without traumatizing childhood experiences. We found relations between emotional abuse and depression and personality disorders, physical abuse and somatoform disorders and sexual abuse and posttraumatic stress disorder. The observed relation between specific dimensions of childhood trauma and psychiatric diagnoses is consistent with reports on other clinical samples.

Literatur

  • 1 Moskvina V, Farmer A, Swainson V. et al . Interrelationship of childhood trauma, neutoticism, and depressive phenotype.  Depress Anxiety. 2007;  24 163-168
  • 2 Petry NM, Steinberg KL. Childhood maltreatment in male and female treatment-seeking pathological gamblers.  Psychol Addict Behav. 2005;  19 226-229
  • 3 Triffleman EG, Marmar CR, Delucchi KL. et al . Childhood trauma and postraumatic stress disorder in substance abuse inpatients.  J Nerv Ment Dis. 1995;  183 172-176
  • 4 Bernstein D, Fink L. Childhood Trauma Questionnaire: A Retrospective Self-Report Questionnaire and Manual. San Antonio, Tex: Psychological Corp; 1998
  • 5 Kersting A, Reutemann M, Gast U. et al . Dissociative disorders and traumatic childhood experiences in transsexuals.  The Journal of Nervous and Mental Disease. 2003;  191 182-189
  • 6 Tyrka AR, Wyche MC, Kelly MM. et al . Childhood maltreatment and adult personality disorder symptoms: influence of maltreatment type.  Psychiatry Res. 2009;  165 281-287
  • 7 Kopec JA, Sayre EC. Traumatic experiences in childhood and the risk of arthritis: a prospective cohort study.  Can J Public Health. 2004;  95 361-365
  • 8 Mathews CA, Kaur N, Stein MB. Childhood trauma and obsessive-compulsive symptoms.  Depress Anxiety. 2008;  25 742-751
  • 9 Scher CD, Forde DR, McQuaid JR. et al . Prevalence and demographic correlates of childhood maltreatment in an adult community sample.  Child Abuse Negl. 2004;  28 167-180
  • 10 Zlotnick C, Johnson J, Kohn R. et al . Childhood trauma, trauma in adulthood, and psychiatric diagnoses: results from a community sample.  Compr Psychiatry. 2008;  49 163-169
  • 11 Briere J, Kaltman S, Green BL. Accumulated childhood trauma and symptom complexity.  J Trauma Stress. 2008;  21 223-226
  • 12 Grilo CM, Masheb RM. Childhood psychological, physical, and sexual maltreatment in outpatients with bindge eating disorder.  Obes Res. 2001;  9 320-325
  • 13 David D, Giron A, Mellman TA. Panic-phobic patients and developmental trauma.  J Clin Psychiatry. 1995;  56 113-117
  • 14 Bernet CZ, Stein MB. Relationship of childhood maltreatment to the onset and course of major depression in adulthood.  Depress Anxiety. 1999;  9 169-174
  • 15 Bandelow B, Krause J, Wedekind D. et al . Early traumatic life events, parental attitudes, family histrory, and birth risk factors in patients with borderline personality disorder and healthy controls.  Psychitary Res. 2005;  15 169-179
  • 16 Bierer LM, Yehuda R, Schmeidler J. et al . Abuse and neglect in childhood: relationship to personality disorder diagnosis.  CNS Spectr. 2003;  8 737-754
  • 17 Allison KC, Grilo CM, Masheb RM. et al . High self-reported rates of neglect and emotional abuse, by persons with bindge eating disorder and night eating syndrom.  Behav Res Ther. 2007;  45 2874-2883
  • 18 Rosen NL, Martin L. The measurement of childhood trauma among male and female soldiers in the U.S. Army.  Mil Med. 1996;  161 342-345
  • 19 Briere J, Elliott DM. Prevalence and psychological sequelae of self-reported childhood physical and sexual abuse in a general population of man and women.  Child Abuse Negl. 2003;  27 1205-1222
  • 20 Brodsky BS, Cloitre M, Duilt RA. Relationship of dissociation to self-mutilation and childhood abuse in borderline personality disorder.  Am J Psychiatry. 1995;  152 1788-1792
  • 21 Horesh N, Ratner S, Laor N. et al . A comparison of life events in adolescents with major depression, borderline personality disorder and matched controls: a pilot study.  Psychopathology. 2008;  41 300-306
  • 22 Haller DL, Miles DR. Personality disturbances in drug-dependent women: realtionsship to childhood abuse.  Am J Drug Alcohol Abuse. 2004;  30 269-286
  • 23 Schäfer M, Schnack B, Soyka M. Sexual and physical abuse during early childhood or adolescence and later drug addiction.  Psychother Psychosom Med Psychol. 2000;  50 38-50
  • 24 Spitzer C, Barnow S, Gau K. et al . Childhood maltreatment in patients with somatoform disorder.  Aust N Z J Psychiatry. 2008;  42 335-341
  • 25 Roelofs K, Keijsers GP, Hooqduin KA. et al . Childhood abuse in patients with conversion disorder.  Am J Psychiatry. 2002;  159 1908-1913
  • 26 Anow BA. Relationship between childhood maltreatment, adult health and psychiatric outcomes, and medical utilization.  J Clin Psychitry. 2004;  65 (Suppl. 12) 10-15
  • 27 Barsky AJ, Wool C, Barnett MC. et al . Histories of childhood trauma in adult hypochondrical patients.  Am J Psychiatry. 1994;  151 397-401
  • 28 Brown RJ, Schrag A, Trimble MR. Dissociation, childhood interpersonal trauma, and family functioning in patients with somatization disorder.  Am J Psychiatry. 2005;  162 899-905
  • 29 Saleptsi E, Bichescu D, Rockstroh B. et al . Negative and positive childhood experiences across developmental periods in psychiatric patients with different diagnoses – an explorative study.  BMC Psychiatry. 2004;  26 40
  • 30 Medrano MA, Zule WA, Hatch J. et al . Prevalence of childhood trauma in a community sample of substance abusing women.  Am J Drug Alcohol Abuse. 1999;  25 449-562
  • 31 Nickel R, Egle UT. Psychological defense styles, childhood adversities and psychopathology in adulthood.  Child Abuse Negl. 2006;  30 157-170
  • 32 Dilling H, Mombour W, Schmidt MH. Internationale Klassifikation psychischer Störungen ICD 10 Kapitel V (F). Klinisch-diagnostische Leitlinien. Bern: Huber; 1991
  • 33 Walker EA, Unutzer J, Rutter C. et al . Costs of health care use by women HMO members with a history of childhood abuse and neglect.  Arch General Psychiat. 1999;  56 609-613
  • 34 Stangier U, Heidenreich T. Die Liebowitz Soziale Angst-Skala (LSAS). In Collegium Internationale Psychiatriae Scalarum, Hrsg. Internationale Skalen für Psychiatrie. Weinheim: Beltz; 2004
  • 35 Franke GH. Die Symptom-Checkliste von Derogatis – Deutsche Version. Göttingen: Beltz Test Gesellschaft; 1995
  • 36 Hessel A, Schumacher J, Geyer M. et al . Symptomcheckliste SCL-90-R: Testtheoretische Überprüfung und Normierung an einer bevölkerungsrepräsentativen Stichprobe.  Diagnostica. 2001;  47 27-39
  • 37 Brähler E, Scheer JW. Der Gießener Beschwerdebogen (GBB).Handbuch (2. Auflage). Bern: Huber; 1995
  • 38 Brähler E, Schumacher J, Brähler C. Erste gesamtdeutsche Normierung der Kurzform des Gießener Beschwerdebogens GBB-24.  Psychother Psychosom Med Psychol. 2000;  50 14-21
  • 39 Cohen J. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates; 1988
  • 40 Edwards VJ, Holden GW, Felitti VJ. et al . Relationship between multiple forms of childhood maltreatment and adult mental health in community respondents: results from the adverse childhood experiences study.  Am J Psychiatry. 2009;  160 1453-1460
  • 41 Wiltink J, Subic-Wrana C, Beutel ME. Retrospektiv berichtete Kindheitstraumatisierungen: Zusammenhang mit klinischen Diagnosen und Behandlungsverlauf in der stationären akutpsychosomatischen Behandlung.  2. Forschungswerkstatt „Stationäre Psychotherapie”, Freiburg, 03. und 04.07.2009 2009; 
  • 42 Gerke CK, Mazzeo SE, Kliewer W. The role of depression and dissociation in the relationship between childhood trauma and bulimic symptoms among ethnical diverse female undergraduates.  Child Abuse Neglect. 2006;  30 1161-1172
  • 43 Sarchiapone M, Charli V, Cuomo C. et al . Childhood trauma and suicide attempts in patients with unipolar depression.  Depress Anxiety. 2007;  24 268-272
  • 44 Didie ER, Tortolani CC, Pope CG. et al . Childhood abuse and neglect in body dismorphic disorder.  Child Abuse Neglect. 2006;  30 1105-1115
  • 45 Bonesvski D, Novotne A. Child abuse in panic disorder.  Med Pregl. 2008;  61 169-172
  • 46 Beutel ME, Dietrich S, Wiltink J. Entstehung und Verlauf der Panikstörung – Neurobiologische, verhaltenstherapeutische und psychodynamische Modelle.  Psychotherapeut. 2005;  50 249-257

Korrespondenzadresse

Dr. Claudia Subic-Wrana

Universitätsmedizin Mainz

Klinik für Psychosomatische

Medizin und Psychotherapie

Untere Zahlbacher Straße 8

55131Mainz

Email: subic-wrana@psychosomatik.klinik.uni-mainz.de