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DOI: 10.1055/s-0030-1269908
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Technik der Phalloplastik mittels gestielter anterolateraler Oberschenkel-Lappenplastik („ALT-Flap”)
Phalloplasty with Pedicled Anterolateral Thigh Flap (“ALT-Flap”)Publication History
eingereicht 12.10.2010
akzeptiert 29.11.2010
Publication Date:
14 April 2011 (online)
Zusammenfassung
Die Phalloplastik bei Frau-zu-Mann Transsexualismus stellt eine hohe planerische und operative Anforderung dar. Diverse Operationstechniken konnten in der Vergangenheit etabliert werden, wir beschreiben hier die OP-Technik der Phalloplastik mittels gestielter anterolateraler Oberschenkel-Lappenplastik („ALT-Flap”) nach Versagen einer alio loco durchgeführten Phalloplastik mittels Leisten-Lappenplastik von linksseits. Die sensible Innervation erfolgte durch die Koaptation an einen Ast des N. pudendus. Die hier vorgestellte Technik zeigt bei einer mit 360 min zeitlich vertretbaren und komplikationsarmen OP 6 Monate postoperativ ein ästhetisch ansprechendes Ergebnis der Phalloplastik mit einer 2-Punkt-Diskrimination von 2,5 cm. Die Vorteile einer gestielten Lappenplastik gegenüber einer freien Gewebstransplantation zeigen sich vor allem bei voroperiertem Situs und unsicherer Gefäßanatomie. Weitere Kriterien für eine gefäßgestielte Phalloplastik sind die im Vergleich verkürzte OP-Zeit, sowie die fehlenden Komplikationsmöglichkeiten der Mikrogefäßanastomosen. Diese Technik der Penoidkonstruktion überzeugt durch Zeit- und operativem Aufwand, Komplikationsträchtigkeit, Hebedefekt und das ästhetische Resultat. Diese Methode eignet sich als Alternative zu den herkömmlichen Verfahren.
Abstract
Phalloplasty in female-to-male transsexuals is a very demanding procedure concerning preoperative planning and surgical implementation and many operative techniques have been described in the past. Here we illustrate the phalloplasty by means of a pedicled anterolateral-thigh-flap („ALT-flap”) in a patient who underwent unsuccessful groin-flap-phalloplasty alio loco. The sensible innervation was constituted via coaptation to a branch of the pudendal nerve. The technique presented here shows an aesthetically appealing result 6 months postoperatively with a 2-point discrimination of 2.5 cm and ongoing reinnervation. The operative time was reasonable with 360 min. The benefit of a pedicled transposition vs. a free transplantation becomes obvious especially as a salvage procedure in a preoperated situs with altered vascular anatomy. Additionally the shortened operating time and the lack of possible complications of microvascular anastomoses bear advantages. In conclusion we consider this technique for phalloplasty concerning operating time and effort, complications, donor site morbidity and aesthetic result as an appropriate alternative to established methods in selected patients.
Schlüsselwörter
Phalloplastik - anterolaterale Oberschenkel-Lappenplastik - ALT-Flap - Transsexualismus
Key words
phalloplasty - anterolateral thigh flap - ALT-flap - transsexualism
Literatur
- 1 Lumen N, Monstrey S, Ceulemans P. et al . Reconstructive surgery for severe penile inadequacy: phalloplasty with a free radial forearm flap or a pedicled anterolateral thigh flap. Advances in urology. 2008; 704343
- 2 Sutcliffe PA, Dixon S, Akehurst RL. et al . Evaluation of surgical procedures for sex reassignment: a systematic review. J Plast Reconstr Aesthet Surg. 2009; 62 294-306 discussion 298–306
- 3 Hage JJ, Bloem JJ, Suliman HM. Review of the literature on techniques for phalloplasty with emphasis on the applicability in female-to-male transsexuals. The Journal of urology. 1993; 150 1093-1098
- 4 Biemer E. Penile construction by the radial arm flap. Clinics in plastic surgery. 1988; 15 425-430
- 5 Papadopulos NA, Schaff J, Biemer E. Usefulness of free sensate osteofasciocutaneous forearm and fibula flaps for neophallus construction. Journal of reconstructive microsurgery. 2001; 17 407-412
- 6 Papadopulos NA, Schaff J, Biemer E. Long-term fate of the bony component in neophallus construction with free osteofasciocutaneous forearm or fibula flap in 18 female-to-male transsexuals. Plastic and reconstructive surgery. 2002; 109 1025-1030 discussion 1022–1031
- 7 Papadopulos NA, Schaff J, Bucher H. et al . Donor site morbidity after harvest of free osteofasciocutaneous fibular flaps with an extended skin island. Annals of plastic surgery. 2002; 49 138-144
- 8 Rubino C, Figus A, Dessy LA. et al . Innervated island pedicled anterolateral thigh flap for neo-phallic reconstruction in female-to-male transsexuals. J Plast Reconstr Aesthet Surg. 2009; 62 e45-e49
- 9 Felici N, Felici A. A new phalloplasty technique: the free anterolateral thigh flap phalloplasty. J Plast Reconstr Aesthet Surg. 2006; 59 153-157
- 10 Doornaert M, Hoebeke P, T’Sjoen G. et al . Penile Reconstruction with the Radial Forearm Flap: An Update. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2010; Epub ahead of print
- 11 Monstrey S, Hoebeke P, Selvaggi G. et al . Penile reconstruction: is the radial forearm flap really the standard technique?. Plastic and reconstructive surgery. 2009; 124 510-518
Korrespondenzadresse
Dr. Thomas Holzbach
Klinikum rechts der Isar
Technische Universität
München, Klinik und Poliklinik
für Plastische Chirurgie und
Handchirurgie
Ismaninger Straße 22
81675 München
Email: thomasholzbach@gmx.de