Psychiatr Prax 2012; 39(04): 189-192
DOI: 10.1055/s-0031-1299005
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nonkonvulsiver Status epilepticus als Ursache eines Delirs

Delirium Caused by Nonconvulsive Status Epilepticus
Patrick Pittermann
SCIVIAS St. Valentinus-Krankenhaus, Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Bad Soden
,
Susanne Gabriel
SCIVIAS St. Valentinus-Krankenhaus, Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Bad Soden
,
Joachim Röschke
SCIVIAS St. Valentinus-Krankenhaus, Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Bad Soden
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 April 2012 (online)

Preview

Zusammenfassung

Ein mit einem progredienten Verwirrtheitszustand bei akutem Beginn extern zugewiesener Patient (66 Jahre) war unter Behandlung mit Haloperidol hinsichtlich der Verwirrtheit progredient.

Das EEG zeigte ein kontinuierliches Anfallsmuster im Sinne eines nonkonvulsiven Status epilepticus. Unter Therapie mit Lorazepam und Valproat sistierte der Status, jedoch ergab sich der Verdacht einer Valproatenzephalopathie. Unter Topiramat besserten sich die Symptome, dennoch persistierten fluktuierend ausgeprägte kognitive und mnestische Störungen auf dem Boden einer vaskulären Demenz.

Abstract

We report about a patient (66 years) who was referred to our psychiatric hospital because of a progressive confusional state with acute onset. The colleagues of the referring psychiatric hospital considered a first manic episode as the cause of the symptoms and under therapy with haloperidol the confusional state had shown a progression.

The clinical examination’s findings were a mild central facial paresis on the right side and a mild hemiparesis on the right side with elevated reflex levels.

The patient was disoriented, he had cognitive and mnestic deficits. His reasoning was slowed, incoherent and perseverating. The patient had a slight euphoria.

An EEG recording showed a continuous regional EEG-seizure pattern. In combination with the clinical symptoms we diagnosed a nonconvulsive status epilepticus. Under anticonvulsive treatment with Lorazepam and Valproic acid the status epilepticus sustended but a control EEG recording showed signs of a Valproate-encephalopathy. Under treatment with Topiramate symptoms ameliorated but due to a vascular dementia the patient still showed fluctuating symptoms of cognitive and mnestic disturbances.