Abstract
Background:
Standardized examinations of preterm infants are used to identify candidates for early
intervention. We aimed to assess the predictive power and concurrent validity of the
mental development index of the Bayley scales of infant development II (Bayley MDI)
and the Griffiths scales developmental quotient (Griffiths DQ) in healthy term and
preterm infants <1 500 g birth weight without major perinatal complications.
Methods:
137 Infants (89 term, 48 preterm) were examined by both tests at a corrected age of
6, 12, and 22 months, and 114 went on to undergo Bayley assessments at 39 months.
Results:
There were significant correlations between Bayley and Griffiths results at 6, 12,
and 22 months (r=0.530, 0.714, and 0.833, respectively, p<0.001) but Bland Altman
plots revealed major systematic bias at 6 months (Griffiths>Bayley, mean differences
14.3±9.8) and 22 months (Bayley>Griffiths, mean difference 5.2±13.9) and wide 95%
limits of agreement at 6, 12 and 22 months (35.9%, 40.0%, and 52.4%, respectively).
The agreement for a presumptive diagnosis of developmental impairment in the group
of preterm infants between Bayley examinations obtained at 39 months corrected age
(reference) and previous examinations was poor at 6, 12, and 22 months for both Bayley
and Griffiths (Cohen’s kappa for Griffiths: 0.225, 0.192, 0.369; for Bayley: 0.121,
0.316, 0.369, respectively).
Conclusion:
Caution should be exercised when interpreting results from standardized neurodevelopmental
examinations obtained during the first 2 years of life in comparatively well preterm
infants.
Zusammenfassung
Hintergrund:
Zur entwicklungsdiagnostischen Nachuntersuchung ehemaliger Frühgeborener werden im
deutschen Sprachraum vornehmlich die Bayley Scales of Infant Development II und die
Griffiths-Skalen eingesetzt. In dieser Studie untersuchten wir Vergleichbarkeit und
Vorhersagewert beider Testinstrumente für ein Kollektiv reifer Neugeborener und Frühgeborener
unter 1 500 g Geburtsgewicht ohne größere neonatale Komplikationen.
Methoden:
137 Kinder (89 Reifgeborene, 48 Frühgeborene unter 1 500 g Geburtsgewicht) wurden
mit 6, 12 und 22 Monaten (korrigiertes Alter) nachuntersucht (Bayley II MDI und Griffiths
DQ), bei 114 wurden zusätzlich mit 39 Monaten Bayley-Testungen durchgeführt.
Ergebnisse:
Bayley und Griffiths-Quotienten korrelierten hochsignifikant (p<0,001) mit 6 (r=0,530),
12 (r=0,714) und 22 Monaten (r=0,833). In Bland-Altman-Plots zeigten sich aber relevante
systematische Verzerrungen mit 6 Monaten (Griffiths>Bayley, mittlere Differenz 14,3±9,8)
und 22 Monaten (Bayley>Griffiths, mittlere Differenz 5,2±13,9) und große 95%-Schwankungsbreiten
der Übereinstimmung (35,9% mit 6, 40% mit 12, und 52,4% mit 22 Monaten). In der Gruppe
der Frühgeborenen zeigte sich für beide Testverfahren nur eine geringe Übereinstimmung
eines diagnostizierten Entwicklungsdefizits bezogen auf die Bayley-Untersuchung mit
39 Monaten (Cohens Kappa für Griffiths-Ergebnisse mit 6, 12 und 22 Monaten: 0,225,
0,192, 0,369; für Bayley-Ergebnisse: 0,121, 0,316, 0,369).
Schlussfolgerung:
Bei Frühgeborenen ohne größere Komplikationen sind Bayley-II oder Griffiths-Testergebnisse
mit Zurückhaltung zu interpretieren.
Key words
very low birth weight infant - outcome - neurodevelopmental impairment
Schüsselwörter
Frühgeborene - Entwicklungsdiagnostik - neurologische Folgeschäden