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DOI: 10.1055/s-0033-1350975
Cervical Detachment Using Monopolar SupraLoop™ Electrode versus Monopolar Needle in Laparoscopic Supracervical Hysterectomy (LSH): An Interventional, Comparative Cohort Study
Durchtrennung der Zervix mit der monopolaren SupraLoop™ Elektrode verglichen mit der monopolaren Nadelelektrode bei der laparoskopischen suprazervikalen Hysterektomie: Eine interventionelle KohortenstudiePublication History
received 06 May 2013
revised 12 September 2013
accepted 07 October 2013
Publication Date:
05 December 2013 (online)
Abstract
Objective: Currently available monopolar loop electrodes are difficult
to handle in laparoscopic supracervical hysterectomy (LSH) and are entirely
disposable devices, generating additional operating costs. The aim of this
interventional study was the comparison of the efficiency and safety of
cervical detachment with a newly developed monopolar loop electrode
(SupraLoop™) with a conventional method of cervical detachment in
LSH.
Material and Methods: Our study sample included 1598
patients; 1070 patients that underwent LSH with cervical detachment using
the monopolar SupraLoop™ (study group) and 528 patients that underwent LSH
with cervical detachment using the monopolar needle (control group). We also
assessed cervical detachment time and total device application and cutting
time in a subgroup of 49 patients (23 patients from the study group and 26
patients from the control group).
Results: Total operation
time for LSH was significantly shorter among SupraLoop™ patients (93 ± 41
minutes) when compared to patients in whom cervical detachment was performed
with the needle (105 ± 44 minutes) (p < 0.001). Cervical detachment time
and total device application including cutting time was significantly
shorter for the SupraLoop™ group (SupraLoop vs. needle; 0.12 ± 0.21 min vs.
5.1 ± 4.4 min [p < 0.001]; 2.3 ± 1.8 min vs. 5.4 ± 2.4 min
[p < 0.001]). There were no major or minor complications directly related
to the use of the SupraLoop™ device, whereas two intraoperative
complications were directly related to the application of the monopolar
needle.
Conclusion: The newly developed monopolar loop
electrode (SupraLoop™) is both an effective and safe instrument for cervical
detachment in laparoscopic supracervical hysterectomy, and performed better
than the needle, offering a significantly shorter operating time and less
complications for the hysterectomy compared to the conventional method.
Zusammenfassung
Ziel: Viele der derzeit verfügbaren monopolaren Loop-Elektroden für
die laparoskopische suprazervikale Hysterektomie (LSH) sind schwierig zu
handhaben und sind Einwegartikel, die dadurch zu einer Erhöhung der
Behandlungskosten führen. Das Ziel dieser interventionellen Studie war die
Analyse der Effektivität und Sicherheit der Zervixdurchtrennung mittels der
neu entwickelten monopolaren Schlingenelektrode (SupraLoop™) mit der
konventionellen Methode mit der Nadelelektrode bei der
LSH.
Material und Methode: Interventionelle
Kohortenstudie. In unsere Studie wurden 1598 Patientinnen eingeschlossen;
bei 1070 wurde die Durchtrennung der Zervix bei der LSH mit der monopolaren
SupraLoop™ (Studiengruppe) durchgeführt, bei 528 Patientinnen wurde bei der
LSH die Zervix mit der monopolaren Nadelelektrode (Kontrollgruppe)
durchtrennt. In einer Subgruppe von 49 Patientinnen wurde zudem die Zeit,
die zur Durchtrennung der Zervix notwendig war, sowie die gesamte
Applikationszeit und die Zervix-Durchtrennungszeit evaluiert (23
Patientinnen der Studiengruppe und 26 Patientinnen der
Kontrollgruppe).
Ergebnisse: Die Gesamtoperationszeit der
LSH war signifikant kürzer in der SupraLoop™-Gruppe (93 ± 41 min) im
Vergleich zur Durchtrennung der Zervix mit der monopolaren Nadelelektrode
(105 ± 44 min) (p < 0,001). Die Zeit zur Durchtrennung der Zervix, die
gesamte Applikationszeit und Zervix-Durchtrennungszeit war signifikant
kürzer in der SupraLoop™-Gruppe (SupraLoop vs. Nadel; 0,12 ± 0,21 min vs.
5,1 ± 4,4 min [p < 0,001]); 2,3 ± 1,8 min vs. 5,4 ± 2,4 min
[p < 0.001]). Es wurden weder leichte noch schwere Komplikationen in
direktem Zusammenhang mit dem Einsatz der SupraLoop™
beobachtet.
Zusammenfassung: Die neue monopolare
Schlingenelektrode (SupraLoop™) ist sowohl effektiv als auch sicher in der
Durchtrennung der Zervix bei der laparoskopischen suprazervikalen
Hysterektomie. Sie ist der konventionellen Nadelelektrode überlegen, indem
sie schnellere Operationszeiten bei einer niedrigeren Komplikationsrate
ermöglicht.
* These authors contributed equally to this work.
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