Geburtshilfe Frauenheilkd 2014; 74(4): 350-354
DOI: 10.1055/s-0033-1360361
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Influence of Mifepristone in Induction Time for Terminations in the Second and Third Trimester

Einfluss von Mifepriston auf die Einleitungszeit bei Schwangerschaftsabbrüchen im 2. und 3. Trimenon
M. Hoopmann
Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Tübingen, Tübingen
,
J. Hirneth
Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Tübingen, Tübingen
,
J. Pauluschke-Fröhlich
Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Tübingen, Tübingen
,
B. Yazdi
Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Tübingen, Tübingen
,
H. Abele
Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Tübingen, Tübingen
,
D. Wallwiener
Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Tübingen, Tübingen
,
K. O. Kagan
Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Tübingen, Tübingen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 04 November 2013
revised 19 December 2013

accepted 14 January 2014

Publication Date:
28 March 2014 (online)

Abstract

Termination of pregnancy after the first trimester is generally carried out by medical induction.
Question: The aim of this study is to investigate the effect of mifepristone before administration of the prostaglandin derivative on induction time.
Material and Methods: We analysed 333 medically indicated terminations after the first trimester under the terms of § 218 a Para. 2 of the German Criminal Code, in which the prostaglandin derivatives misoprostol, gemeprost or dinoprostone were administered with or without pre-treatment with 600 mg of mifepristone. The time interval between the initial administration of prostaglandin and delivery was investigated. Using uni- and multivariate regression analysis, the effect of maternal age, body mass index, gravidity and parity, previous Caesarean sections, gestational age and the induction regimen on the induction time were analysed.
Results: The average induction time was significantly shortened with mifepristone (15.1 ± 11.9 hours with mifepristone vs. 25.3 ± 24.2 hours without mifepristone [p < 0.001]). The combination of mifepristone and misoprostol was most frequently used and proved to be the most effective regimen, reducing the induction period to 13.6 ± 10.3 hours. Besides pre-treatment with mifepristone, gestational age and a history of delivery without Caesarean section were significant influencing factors in reducing the induction time.
Conclusion: The induction interval can be significantly shortened by the prior administration of mifepristone. The combination of mifepristone and misoprostol or gemeprost is the most effective regimen for the medical termination of pregnancy.

Zusammenfassung

Fragestellung: Schwangerschaftsabbrüche nach dem 1. Trimenon erfolgen in der Regel medikamentös. Ziel der Arbeit ist es, den Einfluss von Mifepriston vor der eigentlichen Prostaglandinderivatgabe auf die Einleitungszeit zu untersuchen.
Material und Methodik: Ausgewertet wurden 333 Schwangerschaftsabbrüche mit medizinischer Indikation gemäß § 218 a Abs. 2 StGB nach dem 1. Trimenon, bei denen die Prostaglandinderivate Misoprostol, Gemeprost oder Dinoproston mit oder ohne Vorbehandlung mit 600 mg Mifepriston zum Einsatz kamen. Untersucht wurde das Zeitintervall zwischen 1. Prostaglandinapplikation und Entbindung. In einer uni- und multivariaten Regressionsanalyse wurden die Faktoren mütterliches Alter, Body-Mass-Index, Gravidität und Parität, Z. n. Sectio caesarea, das Gestationsalter sowie das Einleitungsregime auf ihren Einfluss auf die Einleitungszeit analysiert.
Ergebnisse: Mit Mifepriston verkürzte sich das mittlere Einleitungsintervall signifikant auf 15,1 (± 11,9) Stunden im Vergleich zu 25,3 (± 24,4) Stunden ohne Mifepriston (p < 0,001). Die Kombination mit Mifepriston und Misoprostol war das am häufigsten angewandte Regime mit einer Verkürzung der Einleitungszeit auf 13,6 ± 10,3 Stunden. Neben der Vorbehandlung mit Mifepriston waren das Gestationsalter und der Z. n. Entbindung ohne Sectio signifikante Einflussfaktoren für eine Verkürzung der Einleitungszeit.
Schlussfolgerung: Das Einleitungsintervall konnte durch die vorangehende Gabe von Mifepriston signifikant verkürzt werden. Die Kombination aus Mifepriston und Misoprostol stellt ein effektives Medikamentenregime für einen Schwangerschaftsabbruch nach dem 1. Trimester dar.