Psychiatr Prax 2014; 41(07): 385-391
DOI: 10.1055/s-0034-1370206
Kritisches Essay
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die ärztlich assistierte Selbsttötung und advance care planning – Medizinethische Überlegungen zur Selbstbestimmung am Lebensende von Menschen mit Demenz

Physician-Assisted Suicide and Advance Care Planning – Ethical Considerations on the Autonomy of Dementia Patients at their End of Life
Jakov Gather
1   Institut für Medizinische Ethik und Geschichte der Medizin, Ruhr-Universität Bochum
2   Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Präventivmedizin, LWL-Universitätsklinikum Bochum
,
Jochen Vollmann
1   Institut für Medizinische Ethik und Geschichte der Medizin, Ruhr-Universität Bochum
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Publication Date:
28 July 2014 (online)

Zusammenfassung

Die ärztlich assistierte Selbsttötung (ÄAS) wird innerhalb der Psychiatrie kaum erörtert, wenngleich es bereits heute Demenzkranke gibt, die ihr Leben mit ärztlicher Hilfe selbst beenden.

In einer ethischen Analyse diskutieren wir die ÄAS gemeinsam mit dem advance care planning, einem bislang wenig verbreiteten Ansatz zur Förderung von Patientenselbstbestimmung am Lebensende.

Halten Patienten an ihrem selbstbestimmten Wunsch nach ÄAS fest, befinden sich Ärzte in einer ethischen Dilemmasituation. Eine weitere Tabuisierung der Thematik verspricht keine Abhilfe, vielmehr sind eine offene gesellschaftliche und professionsethische Diskussion und eine transparente Regelung zu fordern.

Abstract

Physician-assisted suicide (PAS), which is currently the subject of intense and controversial discussion in medical ethics, is barely discussed in psychiatry, albeit there are already dementia patients in Germany and other European countries who end their own lives with the assistance of physicians.

Based on the finding that patients who ask for medical assistance in suicide often have in mind the loss of their mental capacity, we submit PAS to an ethical analysis and put it into a broader context of patient autonomy at the end of life.

In doing so, we point to advance care planning, through which the patient autonomy of the person concerned can be supported as well as respected in later stages of the disease.

If patients adhere to their autonomous wish for PAS, physicians find themselves in an ethical dilemma. A further tabooing of the topic, however, does not provide a solution; rather, an open societal and professional ethical discussion and regulation are essential.