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DOI: 10.1055/s-0038-1625600
Introduction of helical computed tomography affects patient selection for V/Q lung scan
Die Einführung der Spiral-CT beeinflusst die Zuweisungsmodalitäten zur LungenszintigraphiePublication History
Received:
09 January 2001
in revised form:
06 September 2001
Publication Date:
10 January 2018 (online)
Summary
Aim: Retrospective analysis for determination of the effect of helical computed tomography (HCT) on utilization of V/Q lung scanning to diagnose pulmonary embolism (PE) in a large general hospital. Methods: A total number of 2676 V/Q scans of in- and out-patients referred to our department between March 1992 and December 1998 and between April 1997 and December 1998 were analyzed by an identical group of nuclear physicians. Results: Neither the total number of annually performed V/Q scans (446 ± 135) nor the mean age of patients (56 years ± 17) changed significantly since the introduction of HCT. However, the referral pattern was different. The percentage of patients with high and intermediate probability for PE decreased significantly from 15.2% to 9.4% (p < 0.01) and from 10.2% to 7.3% (p < 0.05), respectively. Low probability scans significantly increased from 37.8% to 42.7% (p < 0.05). The percentage of normal scans did not change significantly, however, there was a highly significant increase summarizing patients with normal and low probability scans (74.6% to 83.3%; p < 0.01). Conclusion: The introduction of HCT affected the selection of patients referred for V/Q lung scanning since V/Q scanning was primarily used to exclude rather to confirm PE.
Zusammenfassung
Ziel: Einfluss der Spiral-Computertomographie (CT) im Allgemeinen Krankenhaus (AKH) Wien im August 1993 auf das zur Lungenszintigraphie (V/Q-Scan) zugewiesene Patientenkollektiv. Methoden: Retrospektive Analyse der V/Q-Scans von 2676 konsekutiven stationären und ambulanten Patienten, die zwischen März 1992 und Dezember 1995 sowie April 1997 bis Dezember 1998 der Universitätsklinik für Nuklearmedizin Wien zugewiesen wurden. Ergebnisse: Nach Einführung der Spiral-CT änderten sich weder die Anzahl der jährlich durchgeführten Scans (446 ± 135) noch das mittlere Alter der Patienten (56 Jahre ± 17) signifikant. Allerdings änderte sich das Zuweisungsspektrum im Sinne einer signifikanten Abnahme der Scans mit hoher (15,2% auf 9,4%; p < 0,01) und mittlerer Wahrscheinlichkeit (10,2% auf 7,3%; p < 0,05) für Pulmonalembolie (PE). Im Gegenzug dazu kam es zu einer signifikanten Zunahme der Scans mit niedriger Wahrscheinlichkeit für PE (37,8% auf 42,7%; p < 0,05). Die Zahl der normalen Scans änderte sich nicht signifikant. Die Gruppe der normalen Scans gemeinsam mit den Scans mit niedriger Wahrscheinlichkeit für PE stieg jedoch hochsignifikant von 74,6% auf 83,3% (p < 0,01). Schlussfolgerung: Die Einführung der Spiral-CT beeinflusst die Vortestwahrscheinlichkeit für PE. Nach unseren Daten wird die V/QSzintigraphie eher zum Ausschluss und die Spiral-CT eher zur Bestätigung einer PE verwendet.