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DOI: 10.1055/s-0038-1629779
Verlaufskontrolle des Neuroblastoms Stadium IV: 123I-mIB G- Szintigraphie, Knochenszintigraphie und Katecholaminmetabolite[*]
Follow-Up of Neuroblastoma Stage IV by 123I-mIBG-Scintigraphy, Bone Scintigraphy and Catecholamine MetabolitesPublication History
Eingegangen:
08 November 1995
in revidierter Form:
11 April 1996
Publication Date:
02 February 2018 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Es soll die Wertigkeit von 123l-mlBG-Szintigraphie, Knochenszintigraphie und Katecholaminmetaboliten bei der Verlaufskontrolle untersucht werden. Methode: Es wurden 19 Kinder mit Neuroblastom im Stadium IV retrospektiv mit 123l-mlBG- und 99mTc-MDP-Szintigraphie untersucht und deren Ergebnisse mit der Bestimmung von Homovanillinsäure, Vanillinmandelsäure, neuronenspezifische Enolase, Laktat-dehydrogenase und Ferritin über einen Beobachtungszeitraum von 7-132 (Median: 36) Monaten verglichen. Ergebnisse und Schlußfolgerung: Die Ergebnisse zeigen, daß die Wertigkeit der einzelnen Verfahren vom Zeitpunkt des diagnostischen Einsatzes abhängig ist. Prinzipiell ist die mlBG-Szintigraphie das Verfahren mit der höchsten diagnostischen Aussagekraft. Zum prätherapeutischen Staging und zur Diagnostik des Rezidivs ist die Kombination aller drei Methoden sinnvoll. Bei der Verlaufskontrolle unter Chemotherapie spiegelt die mlBG-Szintigraphie die Heterogenität des Therapieeffektes am besten wider. Die Laborparameter eignen sich zum Therapiemonitoring wenig; der diagnostische Zugewinn durch die Skelettszintigraphie ist umstritten.
Summary
Aim: The diagnostic value of 123l-mlBG-scintigraphy, bone scintigraphy and catecholamine metabolites in the follow up of neuroblastoma stage IV will be evaluated. Methods: Nineteen children suffering from neuroblastoma were analysed retrospectively by 123l-mlBG- scintigraphy, bone scintigraphy and measurement of homovanillic acid, vanillic acid, neu-ronspecific enolase, lactate dehydrogenase, and ferritine. Follow up was 7-132 (median 36) months. Results and Conclusion: The significance of the methods was dependent on the time of diagnostic use. In principal, 123l-mlBG-scintigraphy has the highest diagnostic impact. For initial staging and diagnosis of recurrence a combination of all three methods can be used. On the contrary, follow up during chemotherapy is best documented by 123l-mlBG-scintigraphy, whereas bone scintigraphy is of limited and measurement of catecholamine metabolites of less diagnostic value.
* Herrn Prof. L. E. Feinendegen zum 70. Geburtstag
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Literatur
- 1 Berthold F, Burdoch S, Kremenes B, Lam-pert F, Niethammer D, Riehm A, Ritter J, Treuner J, Utsch S, Zieschang J. The role of chemotherapy in the treatment of children with neuroblastoma stage IV: the GPO (German Pediatric Oncology Society) experience. Klin Pediatr 1990; 202: 262-9.
- 2 Daubenton J, Fisher R, Karabus C. et al. The relationship between prognosis and scintigraphic evidence of bone metastases in neuroblastoma. Cancer 1987; 59: 1586-9.
- 3 Evans A, D’Angio G, Koop G. Diagnosis and treatment of Neuroblastoma. Pediatr Clin North Am 1976; 23: 161-70.
- 4 Farahati J, Müller S, Eising E. Skelettszintigraphie versus 123I-mIBG-Szintigraphie in der Diagnostik des Neuroblastoms. Nuklearmedizin 1994; 33: V88.
- 5 Feine U, Müller-Schaufenburg W, Treuner J. et al. Radiojod-markiertes mlBG in der Diagnostik und Therapie von Neuroblastomen. Der Nuklearmediziner 1987; 10: 293-306.
- 6 Gahr M, Hunnemann D. The value of determination of homovanillic and vanillymande-lic acids in plasma for the diagnosis and follow-up of neuroblastoma in children. Eur J Pediatr 1987; 146: 489-93.
- 7 Giammarile F, Lumbroso J, Ricard M. et al. Radioiodinated metaiodobenzylguanidine in neuroblastoma: influence of high dose on tumour site detection. Eur J Nucl Med 1995; 22: 1180-3.
- 8 Gilday D, Greenberg M. Editorial: The controversy about the nuclear medicine investigation of neuroblastoma. J Nucl Med 1989; 31: 135.
- 9 Gordon I, Peters A, Gutman A. et al. Skeletal assessment in neuroblastoma. The pitfalls of 123I-mIBG scans. J Nucl Med 1990; 31: 129-34.
- 10 Heymann S, Evans A. D’Angio. 131I-mIBG: Diagnostic use in neuroblastoma patients in relapse. Med Pediatr Oncol 1988; 16: 337-40.
- 11 Kimmig B, Brandeis W, Eisenhut M. et al. Szintigraphische Diagnostik des Neuroblastoms mit mlBG. Klin Pädiat 1986; 198: 224-9.
- 12 Labreveux de Cervens C, Hartmann O, Bonnin F. et al. What is the prognostic value of osteomedullary uptake on mlBG scan in neuroblastoma patients under one year of age?. Med Pediatr Oncol 1994; 22: 107-14.
- 13 Maurea S, Lastoria S, Caraco C. et al. 1311-mlBG imaging to monitor chemotherapy response in advanced neuroblastoma: comparison with laboratory analysis. J Nucl Med 1994; 35: 1429-35.
- 14 Moyes J, McCready V, Fullbrook A. Neuroblastoma: mlBG in diagnosis and management. Berlin, Heidelberg, New York: Springer Verlag; 1989: 5-20.
- 15 Osmanagaogli K, Lippens M, Benoit Y. et al. A comparison of l23I-mIBG scintigraphy and single bone marrow aspiration biopsy in the diagnosis and follow-up of 26 children with neuroblastoma. Eur J Nucl Med 1993; 20: 1154-60.
- 16 Sautter-Bihl M, Bihl H, Heinze H. Stellenwert der 99mTc-MDP-Skelettszintigraphie beim Neuroblastom. Nuklearmedizin 1991; 30: 7-11.
- 17 Shulkin B, Shapiro B, Hutchinson R. 131I-mlBG and bone scintigraphy for the detection of neuroblastoma. J Nucl Med 1992; 33: 1735-40.
- 18 Shulkin B, Shapiro B, Sisson J. et al. Comparison of bone and l31I-mIBG scanning for the detection of skeletal and extraskeletal neuroblastoma. Eur J Nucl Med 1991; 18: 553.
- 19 West GJ, Uki J, Herschmann HR. et al. Adrenergic, cholinergic and inactive human neuroblastoma cell lines with action potential Na-ionophore. Cancer Res 1977; 37: 1372-6.
- 20 Wieland D, Brown L, Tobes M. et al. Imaging the primate adrenal medulla with 123I- and l3,I-mIBG: concise communication. J Nucl Med 1981; 22: 358-64.
- 21 Wieland D, Wu J, Brown L. et al. Radiolabeled adrenergic neuron-blocking agents: adre-nomedullary imaging with ljlI-Iodobenzyl-guanidine. J Nucl Med 1980; 21: 349-53.