Nuklearmedizin 2000; 39(07): 209-213
DOI: 10.1055/s-0038-1632270
Original Article
Schattauer GmbH

Radiosynovectomy in pigmented villonodular synovitis

Radiosynoviorthese bei Synovitis villonodularis pigmentosa
S. Kat
1   Clinic of Nuclear Medicine
,
R. Kutz
1   Clinic of Nuclear Medicine
,
T. Elbracht
2   Clinic of Orthopedic Surgery, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nürnberg, Germany
,
G. Weseloh
2   Clinic of Orthopedic Surgery, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nürnberg, Germany
,
T. Kuwert
1   Clinic of Nuclear Medicine
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 08 December 1999

in revised form: 02 June 2000

Publication Date:
01 February 2018 (online)

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Summary

Background: Pigmented villonodular synovitis (PVS) is a very rare disorder characterized by a slowly progressive benign proliferation of synovial tissue. As yet, the mainstay of its treatment has been surgical or athroscopic synovectomy. However, the relapse rates reported are relatively high, ranging between 8% and 46%. The aim of this study was to evaluate the efficacy of a combined treatment with radiosynovectomy (RS) and surgical synovectomy. Method: We studied the effect of thirteen radiosynovectomies performed in eleven pigmented villonodular synovitis patients with Y-90 citrate or Re-186 sulfide. All patients had undergone intraarticular radiation therapy within 6 months after surgical synovectomy. Eight patients suffered from pigmented villonodular synovitis in the knee, the remaining three from pigmented villonodular synovitis in the hip. Two of eleven patients had to be treated twice, due to a relapse of symptoms occurring four months after the first treatment. Therapy responses were evaluated one year after the initial radiosynovectomy. Clinical response was assessed on three-point rating scales evaluating the degree of hydrops, rubor, and motility as well as the degree of pain, these four parameters were then averaged to an overall clinical score (CS). We also quantified the relative uptake of Tc-99m-diphosphonate in the joint involved on the blood pool (BUR) and delayed images (DUR). Results: Clinical score decreased from 5.45 ± 1.04 to 1.18 ± 1.16 at one year after treatment (p < 0.005), and the blood pool from 0.51 ± 0.36 to 0.08 ± 0.44 (p < 0.005). Delayed images were not significantly changed: 0.66 ± 0.71 versus 0.66 ± 0.73 (p = 0.3). Conclusion: A combination of surgical synovectomy with radiosynovectomy is highly efficacious in treating clinical symptoms of pigmented villonodular synovitis. It also improves bone scintigraphic signs of inflammation, but has no influence on late diphosphonate uptake.

Zusammenfassung

Ziel: Die mit einer Inzidenz von 2 x 10’6 sehr seltene pigmentierte villonoduläre Synovitis (PVS) ist durch eine langsam fortschreitende benigne Proliferation des Synovialgewebes charakterisiert. Als beste Behandlungsform galt bis jetzt die offene oder arthroskopische Synovektomie. Leider besteht eine relativ hohe Rezidivrate; über den Einsatz der Radiosynoviorthese (RS) bei der Synovitis villonodularis pigmentosa gibt es bisher nur Kasuistiken. Das Ziel dieser Studie ist die Evaluierung der Wirksamkeit einer Kombination von Radiosynoviorthese und chirurgischer Synovektomie. Methode: Wir untersuchten die Ergebnisse von 11 Patienten, die innerhalb von 6 Monaten nach der chirurgischen Synovektomie mit Yttrium-9 O-Citrat oder Rhenium-186-Sulfat therapiert wurden. Bei 8 Patienten waren die Kniegelenke befallen, bei den restlichen 3 Patienten die Hüftgelenke. Der klinische Behandlungserfolg wurde 1 Jahr nach der RS anhand eines Entzündung und Schmerz erfassenden Scores (CS) evaluiert. Zusätzlich wurde der relative Uptake von Tc-99m-Diphosphonat in den Gelenken in den frühstatischen Aufnahmen (BUR) 5 Min p.i. quantifiziert. Ergebnisse: Alle Patienten hatten ein Jahr nach erster RS eine deutliche klinische Besserung. Durchschnittlich ging der klinische Score (CS) um 78 % (p < 0,005) zurück. BUR reduzierte sich von 0,51 ± 0 , 3 6 auf 0,08 ± 0 , 4 4 ( p < 0,005). Schlussfolgerung: Wie die Daten in dieser bisher größten mit RS behandelten Patientengruppe mit Synovitis villonodularis pigmentosa zeigt, ist die Kombination der chirurgischen Synovektomie mit der Radiosynoviorthese eine hochwirksame Behandlungsmethode dieser Krankheit.