Psychiatr Prax 2018; 45(03): 160-163
DOI: 10.1055/s-0043-105058
Kurze Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Standardtherapie für Panikstörung mit/ohne Agoraphobie in der Hausarztpraxis

Usual Care for Panic Disorder with/without Agoraphobia in Primary Care
Michael Sommer*
1   Institut für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Jena
,
Thomas S. Hiller*
1   Institut für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Jena
,
Jörg Breitbart
1   Institut für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Jena
,
Nico Schneider
1   Institut für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Jena
,
Tobias Teismann
2   Fakultät für Psychologie, Forschungs- und Behandlungszentrum für psychische Gesundheit, Ruhr-Universität Bochum
,
Antje Freytag
1   Institut für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Jena
,
Jochen Gensichen
1   Institut für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Jena
3   Institut für Allgemeinmedizin, Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität München
,
für die „Jena-PARADISE“ Study Group › Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 May 2017 (online)

Zusammenfassung

Ziel Beschreibung der hausärztlichen Standardtherapie (Therapy As Usual, TAU) bei Panikstörung mit/ohne Agoraphobie (PDA).

Methoden Schriftliche Befragung von 38 Hausärzten, die in einer Interventionsstudie 189 Patienten mit PDA behandelten.

Ergebnisse TAU beinhaltete eine Mischung aus psychosozialen (Besprechung psychosozialer Probleme, 83 %) und pharmakologischen (SSRI, 62 %) Interventionen.

Schlussfolgerung TAU erscheint weitgehend leitliniengerecht. Die Generalisierbarkeit der Ergebnisse ist studienbedingt eventuell eingeschränkt.

Abstract

Objective To describe therapy as usual (TAU) for panic disorder with/without agoraphobia (PDA) in primary care.

Method Written survey of 38 general practitioners (GPs) who provided TAU to 189 patients with PDA as part of an interventional study. Data were analyzed descriptively.

Results The most common TAU-interventions were: exploration of psychosocial problems (83 %), recommendation not to avoid anxiety-provoking stimuli (72 %), prescription of SSRIs (62 %). Common reasons for referrals were various psychiatric comorbidities and treatment-refractory anxiety (77 %). GPs rarely used validated diagnostic tools such as structured interviews (18 %) or questionnaires (14 %).

Conclusions TAU mostly involved guideline-recommended psychosocial and pharmacological interventions. Study-related procedures may limit the generalizability of findings.

* Beide Autoren haben zu gleichen Teilen beigetragen.