Zusammenfassung
Die chirurgische Therapie der Lungentuberkulose war seit der breiten Verfügbarkeit
effektiver Antibiotika nur noch in seltenen Fällen indiziert. Die zunehmende Problematik
multiresistenter Tuberkulosestämme in den letzten 2 Jahrzehnten hat die Bedeutung
chirurgischer Therapieverfahren jedoch erneut in den Fokus gerückt. Ziel dieser Arbeit
ist die Darstellung der wesentlichen Indikationskriterien zur chirurgischen Behandlung
im interdisziplinären Konzept mit den heutigen Möglichkeiten der tuberkulostatischen
Therapie.
Abstract
Today surgical procedures for pulmonary tuberculosis are highly selective but owing
to the increasing incidence of multidrug resistant tuberculosis has been becoming
more and more relevant. Besides the treatment of tuberculosis foci in multidrug resistance
tuberculosis to eliminate the source of relapse, complications as sequelae of tuberculosis
are among the most frequent indications for surgery. In patients with cavernous lesions,
destroyed lobe or lung, bronchiectasis, pleural empyema or hemoptysis thoracic surgical
procedures may be warranted. However, in solitary pulmonary nodules operations with
diagnostic purpose are necessary, not only to rule out a potential malignancy, but
also to identify a so far unidentified tuberculoma. Considering the heterogenous group
of patients with tuberculosis, surgical morbidity and mortality are in the known range
for surgical resections in lung cancer patients.
Schlüsselwörter
Tuberkulose - spezifisches Empyem - Bronchiektase - Hämoptyse
Key words
tuberculosis - specific empyema - bronchiectasis - hemoptysis