Zusammenfassung
Die vorliegende Studie dient der Evaluation der Behandlungsergebnisse einer ambulanten
orthopädischen Rehabilitationseinrichtung im Zeitraum 2013–2016. Die Ergebnisse dokumentieren
deutliche Verbesserungen im Rehabilitationsverlauf für die verwendeten Assessments
Funktionsfragebogen-Hannover-Rücken (FFbH-R, Rückenpatienten), Disability-of-Arm,-Shoulder,-Hand-Score
(DASH, Patienten mit Läsionen der oberen Extremitäten) und Western Ontario and McMaster
Universities Osteoarthritis Index (WOMAC, Patienten mit Läsionen der unteren Extremitäten).
Bei insgesamt 3210 Patienten wurden für alle Scores und Diagnosesubgruppen signifikant
positive Veränderungen nachgewiesen. Unterschieden wurde nach: • FFbH-R: lumbale Bandscheiben-OP,
cervicale Bandscheiben-OP, Spinalkanaldekompression, konservative Rückenschmerzbehandlung,
sonstige; • DASH: Rotatorenmanschettenrekonstruktion, Schultergelenk-Endoprothese,
Fraktur (konservativ oder osteosynthetisch versorgt), sonstige; • WOMAC: Hüftgelenk-Endprothese,
Kniegelenk-Endoprothese, vordere-Kreuzbandplastik, sonstige. Die mittlere Scoredifferenz
betrug beim FFbH-R 20,3 Punkte, -24,0 Punkte für den DASH-Score und für den dreigeteilten
WOMAC-Score -8,1 (Schmerz), -4,0 (Steifigkeit) sowie -34,0 (Schwierigkeiten). Männer
schätzten sich im Vergleich zu Frauen jeweils zu Beginn und Ende der Rehabilitation
signifikant günstiger ein. Die Scoredifferenz von Beginn und Ende zeigte jedoch keinen
Geschlechtsunterschied. Damit zeigt diese Untersuchung deutlich positive Effekte orthopädischer
Rehabilitation im ambulanten Setting.
Abstract
The present study evaluates the treatment outcomes of an outpatient orthopedic rehabilitation
facility in the period 2013–2016. The results provide clear improvements for all diagnosis
subgroups in the rehabilitation process for the the used assessments Funktionsfragebogen-Hannover-Rücken
(FFbH-R, back patients), Disability-of-Arm,-Shoulder,-Hand-Score (DASH, Patients with
lesions of the upper extremities), and Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis
Index (WOMAC, Patients with lesions of the lower extremities). It was distinguished
between: • FFbH-R: lumbar disc surgery, cervical disc surgery, spinal canal decompression,
conservative back pain treatment, others; • DASH: repair of rotator cuff, shoulder
arthroplasty, fracture (conservatively or osteosynthetically treated), others; • WOMAC:
hip arthroplasty, knee arthroplasty, anterior cruciate ligament graft, others. A total
of 3210 patients showed significantly positive changes for all scores. The mean score
difference was 20.3 points for FFbH-R, -24.0 points for DASH and for the three-part
WOMAC score -8.1 (pain), -4.0 (stiffness) and -34.0 (difficulties). Men assessed themselves
significantly higher than women as well at the beginning as the end of rehabilitation.
The difference in score from the beginning and end, however, showed no gender difference.
Thus, this study shows clear positive effects of outpatient orthopedic rehabilitation.
Schlüsselwörter
Rehabilitation - ambulant - Orthopädie - Scoring
Key words
rehabilitation - outpatient - Orthopedics - Scoring