Zusammenfassung
Hintergrund: Patientenschulungsmaßnahmen bilden nach den internationalen Therapierichtlinien einen integralen Bestandteil des modernen Asthma-Managements und stellen insbesondere in der medizinischen Rehabilitation eine Schlüsselkomponente für den langfristigen Therapieerfolg dar. Auf Basis der wachsenden empirischen Evidenz zur Effektivität von Asthmaschulungen wurden standardisierte Programme sowie Empfehlungen zur Qualitätssicherung der Schulungsangebote in der Versorgungspraxis entwickelt.
Ziel: Da bislang kaum empirische Daten zur Umsetzung standardisierter Programme in der Anwendungspraxis vorliegen, wurde diesbezüglich eine bundesweite Befragung unter stationären pneumologischen Einrichtungen in Deutschland durchgeführt.
Methoden: Auf Grundlage einschlägiger Adressenregister wurden alle stationären pneumologischen Einrichtungen kontaktiert und diejenigen Kliniken identifiziert, die regelmäßige Schulungen für Asthmatiker durchführten. 65 teilnehmende Kliniken (Drop-out-Quote: 12 %) wurden mittels Fragebogen ausführlich zu inhaltlichen und formalen Aspekten ihrer Schulungspraxis befragt.
Resultate: Obwohl 91 % der Kliniken angaben, sich an die Expertenempfehlungen zu halten, betrug der Anteil standardisierter und evaluierter Schulungsprogramme an allen bestehenden Angeboten lediglich 50 %, und sogar nur in 19 % der Fälle wurden diese entsprechend der jeweiligen Programminstruktionen praktiziert (Treatment-Integrität). Die konkrete Durchführung der Schulung in den einzelnen Kliniken wies so große Divergenzen auf, dass kaum von einem einheitlichen Schulungsstandard in der stationären Versorgung gesprochen werden kann.
Schlussfolgerungen: Während die Patientenschulung in der stationären pneumologischen Rehabilitation heute einen hohen Versorgungsgrad besitzt, sind trotz großer Fortschritte in den letzten Jahren noch Defizite hinsichtlich der Umsetzung der Qualitätsstandards für ein effizientes Patiententraining zu konstatieren.
Abstract
Background: According to international guidelines patient education is a key component of modern asthma-management. Especially in rehabilitation, patient training is considered essential for long-term treatment success. Based on growing empirical evidence for clinical efficacy of asthma self-management training, standardized education programs as well as guidelines and recommendations for quality management in health care practice have been developed.
Aim: Due to the lack of evidence [empirical data] on compliance to these recommendations we conducted a nation-wide survey including in-patient pneumological clinics in Germany.
Methods: Exploiting address registers of national asthma organizations (i. e. Deutsche Atemwegsliga) we identified 75 clinics that offer education programs on a regular basis, 65 of which participated in this study (drop-out-rate: 12 %). These institutions were asked to complete a questionnaire in order to assess various aspects of their education practice.
Results: Although 91 % of clinics reported to adhere to guidelines and recommendations for patient education, merely 50 % supplied standardized and evaluated education and self-management training programs. A rather small proportion (19 %) was found to fully adhere to protocol (maximum treatment integrity, no mixing of different education schemes). Furthermore, substantial variance between clinics was observed in actual performance of asthma education, the major indicators being: indication criteria and eligibility of patients; education contents; group size, duration and frequency of sessions; extent and intensity; didactical methods; number and qualification of trainers; measures of quality management, and settings. Accordingly, a consistent standard of patient education in rehabilitation practice has not yet been achieved.
Conclusion: While substantial advances in the proposition of patient education and self-management trainings in in-patient health care remain unquestioned, there are some deficits in actually performing such programs in clinical practice. Results also show that another question needs to be addressed: qualifying trainers. Less than half of trainers participating in this study reported to have absolved a train-the-trainer-course.