Zusammenfassung
Etwa 1000 weltweit produzierte Arzneimittel können unter ihrer
Einnahme klinisch relevante hepatotoxische Eigenschaften aufweisen, die bei
normaler Dosierung unvorhersehbar sind und in unterschiedlicher Häufigkeit
auftreten. Betroffen sind bewährte Arzneimittel, die seit Jahren und
Jahrzehnten verordnet werden, und auch neu eingeführte Medikamente, deren
Zahl ständig zunimmt. Für die Entstehung arzneimittelbedingter
Lebererkrankungen sind unterschiedliche pathogenetische Mechanismen, zahlreiche
Risikofaktoren und variable Latenzzeiten bekannt. Die histologischen Bilder
imitieren praktisch alle bekannten, nicht-toxischen Lebererkrankungen und
müssen von diesen differenzialdiagnostisch abgegrenzt werden. Zur
ärztlichen Sorgfaltspflicht gehört die regelmäßige
Überwachung der Patienten unter einer medikamentösen Therapie
bezüglich einer sich entwickelnden toxischen Lebererkrankung, da die
Prognose nur bei rechtzeitiger Erkennung und sofortigem Absetzen der
angeschuldigten Arzneimittel gut ist. Spezifische Therapiemöglichkeiten
zur Verhinderung toxischer Lebererkrankungen ergeben sich lediglich bei einer
Paracetamol-Überdosierung durch die Gabe von N-Acetylcystein, bei anderen
arzneimittelbedingten Lebererkrankungen mit protrahiertem Verlauf kann eine
Therapie mit Ursodeoxycholsäure oder auch Kortison sinnvoll sein. Wenn im
Rahmen einer arzneimittelbedingten Lebererkrankung ein fulminanter Verlauf mit
akutem Leberversagen auftritt, ist die Lebertransplantation die Therapie der
Wahl mit einer besseren Prognose als eine konservative Therapie. Trotz dieser
Therapieoption sind letal verlaufende toxische Leberschäden durch mehr als
40 verschiedene Arzneimittel bekannt. Ärztliche Aufgabe muss es daher
sein, an arzneimittelbedingte Lebererkrankungen frühzeitig zu denken und
bereits bei der Verdachtsdiagnose die Medikation abzusetzen.
Abstract
About 1000 drugs produced world-wide may lead to clinically relevant
hepatotoxic reactions which are unpredictable at normal doses and occur at
various frequencies. Among these are well established therapeutic drugs which
have been in use for years or decades as well as newly introduced drugs, the
number of which is steadily increasing. For the development of drug-induced
liver disease, various pathogenetic mechanisms, many risk factors and variable
latency periods are known. The histological picture may imitate practically all
known non-toxic liver diseases from which toxic liver disease needs to be
differentiated. Patients under drug therapy require regular medical follow-up
with regard to the development of toxic liver disease since the prognosis is
only good with early recognition and immediate withdrawal of the alleged drug.
Specific therapeutic modalities to prevent toxic liver disease are limited to
paracetamol overdosage which is treated by the application of N-acetylcysteine.
For other drug-induced liver diseases characterised by a prolonged course,
therapy with ursodeoxycholic acid or steroids may be helpful. When fulminant
drug-induced liver failure occurs, liver transplantation is the therapy of
choice with a better prognosis than a conventional therapy. Despite this
therapeutic option more than 40 different drugs are known to have caused lethal
forms of toxic liver disease. Physicians have therefore to be alert to early
recognize drug-induced liver disease and to withdraw the drug at first
suspicion of the diagnosis.
Schlüsselwörter
Arzneimittel - Hepatotoxizität - Arzneimittel-Stoffwechsel - Cytochrom-P450-Isoenzyme - Reaktive
O2-Spezies - Oxidativer Stress - Toxische
Hepatitis - Akutes Leberversagen
Key
words
Drugs - Hepatotoxicity - Drug
Metabolism - Cytochrome P450 Isoenzymes - Reactive
O2 Species - Oxidative Stress - Toxic
Hepatitis - Acute Liver Failure
Literatur
-
1 Bode J C. Klinik und Therapie alkoholischer
Leberschäden. Seitz HK, Lieber CS, Simanowski
UA Handbuch Alkohol, Alkoholismus, alkoholbedingte
Organschäden Heidelberg; Johann Ambrosius Barth
Verlag 2000: 275-316
-
2
Lieber C S.
Alcohol and the liver: Metabolism of alcohol and its role in
hepatic and extrahepatic diseases.
The Mount Sinai Journal of
Medicine.
2000;
67
84-94
-
3 Lieber C S. Alcoholic liver disease: natural course, mechanisms and
therapeutic strategies. Boyer JL, Blum HE, Maier KP, Sauerbruch T,
Stalder GA Liver cirrhosis and its
development Dordrecht; Kluwer Academic
Publishers 2001: 174-235
-
4 Teschke R. Toxische Lebererkrankungen: Alkohol, Arzneimittel, Gewerbe-
und
Naturtoxine. Stuttgart; Thieme 2001
-
5 Zimmerman H J. Hepatotoxicity. The adverse effects of drugs and
other chemicals on the liver Philadelphia; Lippincott
Williams & Williams 1999
-
6
Dykhuizen R S, Brunt P W, Atkinson P, Simpson J G, Smith C C.
Ectasy induced hepatitis mimicking viral
hepatitis.
Gut.
1995;
36
939-941
-
7 Pessayre D, Larrey D, Biour M. Drug-induced liver injury. Bircher J, Benhamou JP,
McIntryre N, Rizzetto M, Rodès J Oxford textbook of
clinical hepatology Oxford Medical
Publications 1999: 1261-1315
-
8
Teschke R.
Lebererkrankungen durch Naturtoxine.
In
Vorbereitung.
-
9 Meier-Abt P J. Drug- and toxin-induced liver injury: diagnosis, natural
course and therapy. Boyer JL, Blum HE, Maier KP, Sauerbruch T, Stalder
GA Liver cirrhosis and its
development Dordrecht; Kluwer Academic
Publishers 2001: 242-249
-
10
Stickel F, Egerer G, Seitz H K.
Hepatotoxicity of botanicals.
Public Health
Nutrition.
2000;
3
113-124
-
11
Stickel F, Seitz H K, Hahn E G, Schuppan D.
Hepatotoxizität von Arzneimitteln pflanzlichen
Ursprungs.
Z
Gastroenterologie.
2001;
39
225-237
-
12 Meyer U A. Drugs and toxins - drug handling. Boyer JL,
Blum HE, Maier KP, Sauerbruch T, Stalder GA Liver cirrhosis and
its development Dordrecht; Kluwer Academic
Publishers 2001: 236-241
-
13
Mayoral W, Lewis J H.
Drug-induced liver disease.
Current Opinion in
Gastroenterology.
2000;
16
231-238
-
14 Krähenbühl S, Kaplowitz N. Drug-induced hepatotoxicity: clinical presentation.
pathogenesis, risk factors, diagnosis and treatment. Schmid R, Bianchi
L, Blum HE, Gerok W, Maier KP, Stalder GA Acute and chronic liver
diseases. Molecular biology and
clinics Dordrecht; Kluwer 1996: 147-158
-
15 Meyer U A. Importance of drug metabolism for drug
toxicity. Schmid R, Bianchi L, Blum HE, Gerok W, Maier KP, Stalder
GA Acute and chronic liver diseases. Molecular biology and
clinics Dordrecht; Kluwer 1996: 137-144
-
16
Lock G, Schölmerich J.
Arzneimittel-Nebenwirkungen an der
Leber.
Arzneimitteltherapie.
2000;
18
275-280
-
17 Schmidt E, Schmidt F W. Leberschäden durch Medikamente. Schmidt E,
Schmidt FW, Manns
MP Lebererkrankungen Stuttgart; Wissenschaftliche
Verlagsgesellschaft 2000: 148-213
-
18
Teschke R.
Leberschäden durch Arzneimittel.
Dtsch med
Wschr.
1983;
108
190-194
-
19 Kuntz E, Kuntz H D. Praktische
Hepatologie. Heidelberg; Johann Ambrosius Barth
Verlag 1998
-
20 Kluge F. Leberschäden durch Fremdstoffe. Gerok W, Blum
HE Hepatologie München; Urban &
Schwarzenberg 1995: 463-480
-
21
Prince M I, Thomas S HL, James O FW, Hudson M.
Reduction in incidence of severe paracetamol
poisoning.
Lancet.
2000;
355
2047-2048
-
22
Teschke R.
Arzneimittel und
Leberschäden.
Therapiewoche.
1986;
36
2959-2969
-
23
Teschke R, Martini G A, Strohmeyer G.
Was ist gesichert in der Therapie toxisch bedingter
Lebererkrankungen?.
Internist.
1983;
24
690-698
-
24
Teschke R, Stutz G, Strohmeyer G.
Increased paracetamol-induced hepatotoxicity after
chronic alcohol consumption.
Biochem Biophys Res
Commun.
1979;
91
368-374
-
25
Beaune P H, Lecoer S.
Immunotoxicology of the liver: Adverse reactions to
drugs.
J
Hepatology.
1997;
26
37-42
-
26
Mörike K, Eichelbaum M.
Grundlagen der Arzneimitteltherapie und pharmakokinetische
Grundbegriffe.
Internist.
2000;
41
328-331
-
27 Mutschler E. Arzneimittelwirkungen. Stuttgart; Wissenschaftliche
Verlagsgesellschaft 1996
-
28
Paneitz A, Meissner K, Kroemer H K.
Arzneimittelinteraktionen: Neue Mechanismen und klinische
Relevanz.
Internist.
2000;
42
338-343
-
29
Feuring M, Wehling M, Falkenstein E.
Beeinflussung der Arzneimittelwirkung durch Erbfaktoren und
Erkrankungen.
Internist.
2000;
41
332-337
-
30 Guengerich F P. Mechanism of catalysis and substrate specificity of human
cytochrome P450 enzymes. Bock KW, Gerok W, Matern S, Schmid
R Hepatic metabolism and disposition of endo- and
xenobiotics Dordrecht; Kluwer 1991: 85-96
-
31
Kroemer H.
Neues über Cytrochrom-P450-Enzyme: Folgen für die
Pharmakotherapie?.
Pharmazeutische
Zeitung.
1997;
142
301-307
-
32
Lin J H, Lu A YH.
Inhibition and induction of cytochrome P450 and the clinical
implications.
Clin
Pharmacokinet.
1998;
35
361-390
-
33
Lipp H P, Schuler U.
Die menschlichen Cytochrom P450-lsoenzyme: Die Bedeutung
für die klinische
Praxis.
Arzneimitteltherapie.
1995;
13
272-280
-
34
Martin-Facklam M, Drewe J, Haefeli W E.
Arzneimittel-Interaktionen am
Cytochrom-P450-System.
Dtsch med
Wschr.
2000;
125
63-67
-
35
Andersson T.
Pharmacokinetics, metabolism and interactions of acid pump
inhibitors.
Clin
Pharmacokinet.
1996;
31
9-28
-
36
Ernst E.
Second thoughts about safety of St. John’s
wort.
Lancet.
1999;
354
2014-2016
-
37
Fau D, Lekehal M, Farrell G, Moreau A, Moulis C, Feldmann G, Haouzi D, Pessayre D.
Diterpenoids from germander, an herbal medicine, induce
apoptosis in isolated rat
hepatocytes.
Gastroenterlogy.
1997;
113
1334-1346
-
38
Johne A, Brockmöller J, Bauer S, Maurer A, Langheinrich M, Roots I.
Pharmacokinetic interaction of digoxin with an herbal extract
from St. Johns’s wort (Hypericum perforatum).
Clin Pharmacol
Ther.
1999;
66
338-345
-
39
Kaplowitz N.
Hepatotoxicity of herbal remedies: Insights into the
intricacies of plant-animal warfare and cell
death.
Gastroenterology.
1997;
113
1408-1412
-
40
Lieber C S.
Prevention and treatment of liver fibrosis based on
pathogenesis.
Alcohol Clin Exp
Res.
1999;
23
944-949
-
41
Lieber C S.
Microsomal ethanol-oxidizing system (MEOS): The first 30
years (1968-1998) - A review.
Alcohol Clin Exp
Res.
1999;
23
991-1007
-
42
Paradis V, Kollinger M, Fabre M, Holstege A, Poynard T, Bedossa P.
In situ detection of lipid peroxidation by-products in
chronic liver
diseases.
Hepatology.
1997;
26
135-142
-
43
Pelkonen O, Mäenpää J, Taavitsainen P, Rautio, Raunio H.
Inhibition and induction of human cytochrome
P450.
Xenobiotica.
1998;
28
1203-1253
-
44
Schuppan D, Jia J D, Brinkhaus B, Hahn E G.
Herbal product for liver diseases: A therapeutic challenge
for the new
millennium.
Hepatology.
1999;
30
1099-1104
-
45
Albano E, French S W, Ingelmann-Sundberg M.
Hydroxyethyl radicals in ethanol
hepatotoxcity.
Front-Biosci.
1999;
4
533-540
-
46
Loeper J, Descatoire V, Maurice M, Beaune P, Belghiti J, Houssin D, Ballet F, Feldmann G, Guengerich F P, Pessayre D.
Cytochromes P450 in human hepatocyte plasma membrane:
Recognition by several
autoantibodies.
Gastroenterology.
1993;
104
203-216
-
47
Lakehal F, Wendum D, Barbu V, Becquemont L, Poupon R, Balladur P, Hannoun L, Ballet F, Beaune P H, Housset C.
Phase I and phase II drug-metabolizing enzymes are expressed
and heterogeneously distributed in the biliary
epithelium.
Hepatology.
1999;
30
1498-1506
-
48
Castro G D, Delayno A MD, Castro J A.
Liver nuclear ethanol metabolizing systems (NEMS)
producing acetaldehyde and 1-hydroxyethyl free
radicals.
Toxicology.
1998;
129
137-144
-
49
Kwo P Y, Lumeng L.
Alcoholic liver disease.
Current Opinion in
Gastroenterology.
1998;
14
234-241
-
50 Fichtl B, Fülgraff G, Neumann H G, Wollenberg P, Forth W, Henschler D, Rummel W. Allgemeine Pharmakologie und Toxikologie. Forth W,
Henschler D, Rummel W, Starke K Pharmakologie und
Toxikologie Heidelberg; Spektrum Akademischer
Verlag 1996: 3-102
-
51 Teschke R. Alkohol und Krebs. Singer MV, Teyssen
S Alkohol und
Alkoholfolgekrankheiten Berlin; Springer 1999: 347-362
-
52 Gerok W. Grundprozesse der Leberpathologie. Gerok W, Blum
HE Hepatologie München; Urban &
Schwarzenberg 1995: 45-93
-
53
Jungermann K, Kietzmann T.
Oxygen: Modulator of metabolic zonation and disease of
the
liver.
Hepatology.
2000;
31
255-260
-
54
Bailey S M, Cunnigham C C.
Acute and chronic ethanol increases reactive oxygen
species generation and decreases viability in fresh, isolated rat
hepatocytes.
Hepatology.
1998;
28
1318-1326
-
55 Bode C, Bode J C, Hahn E G, Rossol S, Schäfer C, Schuppan D. Alkohol und Leber. Singer MV, Teyssen
S Alkohol und
Alkoholfolgekrankheiten Berlin; Springer 1999: 226-269
-
56 Gerok W. Funktion und Struktur der Leber. Grundlagen zum
Verständnis der Leberkrankheiten. Gerok W, Blum
HE Hepatologie München; Urban &
Schwarzenberg 1995: 3-44
-
57
Gresser U.
Amoxicillin-clavulanic acid therapy may be associated with
severe side effects-review of the literature.
Eur J Med
Res.
2001;
6
139-149
-
58
Teschke R.
Leberschäden durch
Inhalationsnarkotika.
Verdauungskrankheiten.
1985;
3
72-77
-
59
Lee A U, Farrell G C.
Drug-induced liver disease.
Current Opinion in
Gastroenterology.
1997;
13
199-205
-
60
Lown K S.
Drug-induced liver disease.
Current Opinion in
Gastroenterology.
1998;
14
208-214
-
61
Mayoral W, Lewis J H, Zimmerman H.
Drug-induced liver disease.
Current Opinion in
Gastroenterology.
1999;
15
208-216
-
62 Poralla T, Meyer zum
Büschenfelde K H. Begutachtung von Leber- und
Gallenwegserkrankungen. Meyer zum Büschenfelde
KH Hepatologie in Klinik und
Praxis Stuttgart; Thieme 1989: 572-590
-
63 Vogt W, Holstege A. Problem: Abklärung mäßig erhöhter
Transaminasen und (γGT. Schölmerich J, Bischoff SC, Manns
MP Diagnostik in der Gastroenterologie und
Hepatologie Stuttgart; Thieme 1997: 151-160
-
64
Teschke R.
Diagnostik akuter Vergiftungen durch halogenierte
aliphatische Kohlenwasserstoffe.
Dtsch med
Wschr.
1984;
109
541-543
-
65 Teschke R. Intoxikationen durch organische
Lösungsmittel. Hornbostel H, Kaufmann W, Siegenthaler
W Innere Medizin in Praxis und Klinik, Band
IV Stuttgart; Thieme 1992: 18.38-18.46
-
66
Kharasch E D, Hankins D Mautz
D, Thummel K E.
Identification of the enzyme responsible for oxidative
halothane metabolism: implications for prevention of halothane
hepatitis.
Lancet.
1996;
347
1367-1371
-
67
Reshef R, Cohen I, Shiller M, Szvalb S, Loberant N.
Does ursodeoxycholic acid have a place in the treatment
of amiodaraone-induced cholestasis?.
J Clin
Gastroenterol.
1994;
18
177-178
-
68
Barrio J, Castiella A, Lobo C, Indart A, Lòpez P, Gracia-Bengoechea M, Cosme A, Arenas J I.
Hepatitis colestàsica aguda secundaria a
amoxicilinia-àcido clavulànico. Papel del àcido
ursodesoxicòlico en la colestasis inducida por drogas.
Rev Esp
Enferm
Dig.
1998;
90
523-526
-
69
Katsinelos P, Vasiliadis T, Xiarchos P, Patakiouta F, Christodoulou K, Pilpilidis I, Eugenidis N.
Ursodeoxycholic acid (UDCA) for the treatment of
amoxycillin-clavulanante potassium (Augmentin®)-induced intra-hepatic
cholestasis: report of two cases.
Eur J Gastroenterol
Hepatol.
2000;
12
365-368
-
70
Frieß G, Wienbeck M.
Cholestatischer Ikterus nach Einnahme von Amoxicillin und
Clavulansäure.
Dtsch med
Wschr.
1995;
120
1356-1360
-
71
Singh C, Bishop P, Willson R.
Extreme hyperbilirubineamia associated with the use of
anabolic steroids, health/nutritional supplements, and ethanol: response to
ursodeoxycholic acid treatment.
Am J
Gastroenterol.
1996;
91
783-785
-
72
Mörk H, Al-Taie O, Klinge O, Scheurlen M.
Erfolgreiche Therapie einer persistierenden
androgeninduzierten Cholestase mit Ursodesoxycholsäure.
Z
Gastroenterologie.
1997;
35
1087-1091
-
73
Habscheid W, Abele U, Dahm H H.
Schwere Cholestase mit Nierenversagen durch Anabolika bei
einem Bodybuilder.
Dtsch med
Wschr.
1999;
124
1029-1032
-
74
Fong D G, Angulo P, Burgart L J, Lindor K D.
Cetirizine-induced cholestasis.
J Clin
Gastroenterol.
2000;
31
250-253
-
75
Kallinowski B, Theilmann L, Zimmermann R, Gams E, Kommerell B, Stiehl A.
Effective treatment of cyclosporine-induced cholestasis in
heart-transplanted patients treated with ursodeoxycholic
acid.
Transplantation.
1991;
51
1128-1129
-
76
Queneau P E, Montet A M, Guitaoui M, Bertault-Peres P, Montet J C.
Ursodeoxycholic acid prevents chronically cyclosporin
A-induced cholestasis without altering the drug concentration in blood. A study
in the
rat.
Gastroenterology.
1993;
104
A
976
-
77
Moradpour D, Altorfer J, Flury R, Greminger P, Meyenbergerm C, Jost R, Schmid M.
Chlorpromazine-induced vanishing bile duct syndrome leading
to biliary
cirrhosis.
Hepatology.
1994;
20
1437-1441
-
78
Piotrowicz A, Polkey M, Wilkinson M.
Ursodeoxycholic acid for the treatment of
flucloxacillin-associated cholestasis.
J
Hepatol.
1995;
22
119-120
-
79
Cicognani C, Malavolti M, Morselli-Labate A M, Sama C, Barabara L.
Flutamide-induced toxic hepatitis. Potential utility of
ursodeoxycholic acid administration in toxic hepatits.
Dig Dis
Sci.
1996;
41
2219-2221
-
80
O‘Brien C B, Shields D S, Saul S H, Reddy K R.
Drug-induced vanishing bile duct syndrome: response to
ursodiol.
Am J
Gastroenterol.
1996;
91
1456-1457
Prof. Dr. med. Rolf Teschke
Medizinische Klinik II, Klinikum Stadt Hanau, Akademisches
Lehrkrankenhaus der Johann Wolfgang Goethe-Universität
Frankfurt/Main
Leimenstraße 20
63450 Hanau
Fax: 0 61 81 / 2 96 - 42 11