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DOI: 10.1055/s-2003-38054
Fortschritte in der Früherkennung des Mammakarzinoms in den Jahren 1981 - 1990
Ergebnisse einer Longitudinalstudie[1] Influence on survival of early diagnosis of breast cancer by breast screeningResults of a longitudinal study 1981-1990Publikationsverlauf
eingereicht: 7.10.2002
akzeptiert: 30.1.2003
Publikationsdatum:
21. März 2003 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Aktuelle Metaanalysen lassen bezweifeln, dass die Durchführung eines generellen Mammographiescreenings zu einem Überlebensvorteil der untersuchten Patientinnen führt. In der vorliegenden Studie wurde geprüft, ob Bestrebungen zur Krebsfrüherkennung in den 80er Jahren Einfluss auf die durchschnittliche Tumorgröße bei Primärdiagnose und auf die Überlebensprognose hatten.
Patientinnen und Methodik: Im Zeitraum 1981-1990 waren an der I. Frauenklinik der Ludwig-Maximilians-Universität München und an der Frauenklinik Berlin-Charlottenburg 1656 konsekutive Patientinnen (durchschnittliches Alter 56,6 Jahre) mit einem primären Mammakarzinom operativ behandelt worden. In einer retrospektiven Analyse wurden die durchschnittliche Tumorgröße bei Primäroperation und die Überlebensprognose der Patientinnen in den Behandlungszeiträumen 1981 - 1985 (n = 849) und 1986 - 1990 (n = 807) verglichen. Die mittlere Nachbeobachtungszeit betrug 63 Monate.
Ergebnisse: Die Kollektive unterschieden sich nicht bezüglich des Alters (p = 0,77) und des axillären Nodalstatus (p = 0,14). Während des Untersuchungszeitraumes war eine kontinuierliche Abnahme der Tumorgröße bei Primärdiagnose festzustellen (Korrelationskoeffizient nach Pearson: -0,179, p < 0,001). Die durchschnittliche Tumorgröße betrug 25 mm bei den bis 1985 und 21 mm bei den ab 1986 operierten Patientinnen (p < 0,001). Während im Zeitraum bis 1985 der mammographische Befund in 19 % der Fälle (n = 164) der initiale Grund für die Malignomoperation war, so war dies ab 1986 in 27 % der Patientinnen der Fall (n = 215, p < 0,001). Die Reduktion der Tumorgröße führte jedoch statistisch zu keinem krankheitsspezifischen Überlebensvorteil (Log rank, p = 0,48). In der multivariaten Analyse bestätigten sich konventionelle Prognoseparameter, wie Tumorgröße (relatives Risiko [RR] 2,21) und axillärer Lymphknotenstatus (RR 3,57), aber nicht der Behandlungszeitraum (p = 0,90) als signifikante Einflussfaktoren auf das krankheitsspezifische Überleben.
Folgerung: Während des Untersuchungszeitraumes war eine signifikante Abnahme der durchschnittlichen Tumorgröße bei Erstdiagnose des Mammakarzinoms zu beobachten. Dies führte jedoch zu keinem nachweisbaren krankheitsspezifischen Überlebensvorteil für die Patientinnen.
Background and objective: Current meta-analyses have left in doubt whether general breast screening increases survival rate. This study investigated whether efforts at early diagnosis of cancer in the 1980s have had an effect on average tumor size at first diagnosis and on survival rate.
Patients and methods: From 1981 to 1990, 1656 consecutive patients (average age 56.6 years) at the I. Women’s Clinic at the Ludwig-Maximilian University of Munich and the Women’s Clinic Berlin-Charlottenburg were operated on for primary breast cancer. In a retrospective analysis, average tumor size at the primary operation and survival rate were determined for two periods: 1981-1985 (n=849) and 1986-1990. Mean follow-up time was 63 months.
Results: There was no difference between the two cohorts regarding age (p = 0.77) and axillary node status (p = 0.14). During the follow-up period there was a gradual decrease in the tumor size at first diagnosis. (Pearson’s correlation coefficient: -0.79, p < 0.001). Average tumor size in those operated on was 25 mm up to 1985, and 21 mm after 1986 (p < 0.001). Until 1985, the initial reason for mammography was the planned subsequent operation in 19% of patients (n = 164), and in 27% (n = 215; p < 0.001) since 1986. But there was no statistically significant rise in disease-specific survival rate (log rank, p=0.48). Multivariate analysis confirmed the conventional prognostic parameters, such as tumor size (relative risk 2.21) and axillary lymph node metastases (relative risk 3.57), but not the period of follow-up (p=0.90).
Conclusion: During the stated periods of follow-up there was a significant decrease in average tumor size at initial diagnosis. But this did not result in any demonstrably better disease-specific survivalrate.
1 Gefördert von der Friedrich-Baur Stiftung der Ludwig-Maximilians-Universität München
Literatur
- 1
Alexander F E, Anderson T J, Brown H K. et al .
14 years of follow-up
from the Edinburgh randomised trial of breast-cancer screening.
Lancet.
1999;
353
1903-1908
MissingFormLabel
- 2
Altmann U, Katz F R, Tafazzoli A G, Haeberlin V, Dudeck J.
GTDS - a tool for tumor registries
to support shared patient care.
Proc AMIA Annu Fall Symp.
1996;
512-516
MissingFormLabel
- 3
Andersson I, Aspegren K, Janzon L. et al .
Mammographic screening and mortality from
breast cancer: the Malmo mammographic screening trial.
BMJ.
1988;
297
943-948
MissingFormLabel
- 4
Bahnsen J.
Bedeutung
der Mammographie für die Brustkrebs-Vorsorgeuntersuchung.
(Significance of mammography for preventive screening of breast
cancer).
Gynäkologe.
1987;
20
243-253
MissingFormLabel
- 5
Bjurstam N, Bjorneld L, Duffy S W. et al .
The Gothenburg breast screening trial: first
results on mortality, incidence, and mode of detection for women
ages 39 - 49 years at randomization.
Cancer.
1997;
80
2091-2099
MissingFormLabel
- 6
Blichert T M, Rose C, Andersen J A. et al. Danish Breast Cancer Cooperative Group .
Danish
randomized trial comparing breast conservation therapy with mastectomy:
six years of life-table analysis.
J Natl Cancer Inst Monogr.
1992;
11
19-25
MissingFormLabel
- 7
Bonneux L.
Update
on effects of screening mammography - letter to the editor.
Lancet.
2002;
360
338
MissingFormLabel
- 8
Bottcher H D.
Zur
Strahlentherapie bei Mamma-Karzinom (Radiation therapy in breast
carcinoma).
Zentralbl Gynakol.
1991;
113
1147-1161
MissingFormLabel
- 9
Carter C L, Allen C, Henson D E.
Relation
of tumor size, lymph node status, and survival in 24,740 breast
cancer cases.
Cancer.
1989;
63
181-187
MissingFormLabel
- 10
Cheng K K.
Update
on effects of screening mammography - letter to the editor.
Lancet.
2002;
360
339
MissingFormLabel
- 11
Chu K C, Smart C R, Tarone R E.
Analysis of breast cancer mortality and
stage distribution by age for the Health Insurance Plan clinical
trial.
J Natl Cancer Inst.
1988;
80
1125-1132
MissingFormLabel
- 12
Cox D R.
Regression
models and life tables.
J R Stat Soc B.
1972;
34
187-220
MissingFormLabel
- 13
Frisell J, Lidbrink E, Hellstrom L, Rutqvist L E.
Followup
after 11 years-update of mortality results in the Stockholm mammographic
screening trial.
Breast Cancer Res Treat.
1997;
45
263-270
MissingFormLabel
- 14
Goldhirsch A, Glick J H, Gelber R D, Coates A S, Senn H J.
Meeting highlights. International
Consensus Panel on the Treatment of Primary Breast Cancer: Seventh International
Conference on Adjuvant Therapy of Primary Breast Cancer.
J
Clin Oncol.
2001;
19
3817-3827
MissingFormLabel
- 15
Goldhirsch A, Glick J H, Gelber R D, Senn H J.
Meeting
highlights: International Consensus Panel on the Treatment of Primary
Breast Cancer.
J Natl Cancer Inst.
1998;
90
1601-1608
MissingFormLabel
- 16
Gotzsche P C.
Update
on effects of screening mammography - letter to the editor.
Lancet.
2002;
360
338
MissingFormLabel
- 17
Gotzsche P C, Olsen O.
Is screening for breast
cancer with mammography justifiable?.
Lancet.
2000;
355
129-134
MissingFormLabel
- 18
Gulbrandsen P.
Update
on effects of screening mammography - letter to the editor.
Lancet.
2002;
360
339
MissingFormLabel
- 19
Halsted W S.
The
results of radical operation for the cure of carcinoma of the breast.
Ann
Surg.
1907;
46
1-19
MissingFormLabel
- 20
Kaplan E L, Meier P.
Nonparametric estimation
from incomplete observations.
J Am Stat Assoc.
1958;
53
457-481
MissingFormLabel
- 21
Kubista E, Kucera H.
Vorsorgemedizin beim
Mammakarzinom (Preventive medicine in breast neoplasms).
Gynakol
Rundsch.
1980;
20
110-116
MissingFormLabel
- 22
Miller A B, To T, Baines C J, Wall C.
The Canadian National Breast
Screening Study: update on breast cancer mortality.
J
Natl Cancer Inst Monogr.
1997;
22
37-41
MissingFormLabel
- 23
Miller A B, To T, Baines C J, Wall C.
Canadian National Breast
Screening Study-2: 13-year results of a randomized trial in women
aged 50 - 59 years.
J Natl
Cancer Inst.
2000;
92
1490-1499
MissingFormLabel
- 24
Nystrom L, Andersson I, Bjurstam N, Frisell J, Rutqvist L E.
Update
on effects of screening mammography - authors reply to
letters to the editor.
Lancet.
2002;
360
340
MissingFormLabel
- 25
Nystrom L, Rutqvist L E, Wall S. et al .
Breast cancer screening with mammography:
overview of Swedish randomised trials.
Lancet.
1993;
341
973-978
MissingFormLabel
- 26
Olsen O, Gotzsche P C.
Cochrane review
on screening for breast cancer with mammography.
Lancet.
2001;
358
1340-1342
MissingFormLabel
- 27
Olsen O, Gotzsche P C.
Screening for
breast cancer with mammography.
Cochrane Database Syst
Rev.
2001;
CD001877
MissingFormLabel
- 28
Scherer E, Seifert J.
Die Bedeutung der Mammographie
als Reihenuntersuchung in der Tumorvorsorge. Erste Ergebnisse an
1080 untersuchten Frauen (Significance of mammography as a mass-screening
technic in tumor detection. 1st results in 1080 examined women).
Fortschr
Geb Roentgenstr Nuklearmed.
1968;
109
766-770
MissingFormLabel
- 29
Sobin L H.
Frequently
asked questions regarding the application of the TNM classification.
TNM/Prognostic Factors Project (International Union Against
Cancer [UICC]).
Cancer.
1999;
85
1405-1406
MissingFormLabel
- 30
Sobin L H, Fleming I D.
TNM Classification
of Malignant Tumors, fifth edition (1997). Union Internationale
Contre le Cancer and the American Joint Committee on Cancer.
Cancer.
1997;
80
1803-1804
MissingFormLabel
- 31
Strasser E.
Sind
Vorsorgeuntersuchungen auf Brustkrebs sinnvoll? (Is breast cancer
screening effective?).
Wien Med Wochenschr.
1979;
129
653-655
MissingFormLabel
- 32
Tabar L, Fagerberg G, Chen H H. et al .
Efficacy of breast cancer screening by
age. New results from the Swedish Two-County Trial.
Cancer.
1995;
75
2507-2517
MissingFormLabel
- 33
Tabar L, Smith R A, Duffy S W.
Update
on effects of screening mammography - letter to the editor.
Lancet.
2002;
360
337
MissingFormLabel
- 34
Wenderlein J M.
Brust-Vorsorge-Untersuchungen
ab 30. Lebensjahr? Grund zu Skepsis oder Optimismus (Breast screening
from the 30th year of life? Reason for skepticism or optimism).
MMW
Munch Med Wochenschr.
1983;
125
697-699
MissingFormLabel
1 Gefördert von der Friedrich-Baur Stiftung der Ludwig-Maximilians-Universität München
Dr. med. Wolfgang Janni
I. Frauenklinik
Maistraße 11
80337 München
Telefon: 089/5160-4111, 0177-8090258
Fax: 0821/2090260
eMail: janni@fk-i.med.uni-muenchen.de